dinsdag, 06 januari 2015 19:46

Magelhaense Wolken zijn groter dan gedacht

De twee bekende Magelhaense Wolken De twee bekende Magelhaense Wolken Foto: ESO

De twee bekende begeleiders van ons eigen Melkwegstelsel, de Magelhaense Wolken, blijken veel groter te zijn dan men altijd al dacht. Ook zouden deze twee dwergsterrenstelsels een onregelmatiger structuur hebben. Dit alles blijkt uit nieuwe waarnemingen die verricht werden met de Dark Energy Camera op de Cerro Tololo-sterrenwacht in Chili.

Deze twee bekende begeleiders van ons eigen sterrenstelsel zijn vanaf het zuidelijk halfrond zeer goed zichtbaar aan de nachtelijke sterrenhemel als wazige nevels. Terwijl de Grote Magelhaense Wolk zich op een afstand van 160 000 lichtjaar van de Aarde bevindt, staat de Kleine Magelhaense Wolk iets verder weg. Aan de sterrenhemel beslaat de Grote Magelhaense Wolk een gebied met een middellijn van ongeveer vijf graden (tienmaal zo groot als de schijnbare afmeting van een volle maan). Uit waarnemingen afkomstig met de Dark Energy Camera op de 4-meter Blanco-telescoop, op de Cerro Tololo-sterrenwacht in Chili, blijken dat de twee Magelhaense Wolken nu veel groter zijn dan astronomen dachten. Zo heeft het Survey of the MAgellanic Stellar History (SMASH) project aangetoond dat de Grote Magelhaense Wolk veel groter is aangezien tot op 20 graden afstand van het centrum er nog steeds sterren worden aangetroffen die deel uitmaken van dit sterrenstelsel. Dit weet men doordat men met het SMAS-project opname van de sterrenhemel heeft gemaakt waarin sterren werden geïdentificeerd op basis van hun kleur en helderheden. Daarnaast blijken de sterren in de dunbevolkte gebieden van het stelsel niet heel gelijkmatig te zijn verdeeld waardoor astronomen vermoeden dat de Grote Magelhaense Wolk misschien is ontstaan uit een versmelting van kleinere stelsels. Voor de Kleine Magelhaense Wolk vermoeden astronomen hetzelfde. De onderzoekers hopen nu dat het SMASH-project hen meer zal leren over de evolutie en de geschiedenis van de twee dwergsterrenstelsels. Ook gaat men met het SMASH-project ook nog onderzoek doen naar de Magelhaense Stroom dat een soort brug van gas en sterren is die de twee stelsels met elkaar verbind.

De Amerikaanse astronoom Asaph Hall ontdekt witte vlekken op de planeet Saturnus. Deze vlekken gebruikte Hall om de rotatieperiode van Saturnus te achterhalen. Vandaag de dag zijn deze vlekken gekend als de 'Great White Spot' en weten we dat dit stormformaties zijn in de atmosfeer van Saturnus.

Het prachtige spiraalvormige sterrenstelsel NGC 4535 is terug te vinden in het sterrenbeeld Virgo (Maagd) en heeft magnitude 9.8. Dit sterrenstelsel maakt deel uit van de gigantische Virgocluster dat uit…