donderdag, 05 juni 2014 00:00

Heeft men een Thorne-Zytkow Object ontdekt?

De Kleine Magelhaense Wolk De Kleine Magelhaense Wolk Foto: WikiSky.org

De kans is heel groot dat astronomen een zeer bizarre ster hebben opgespoord. Zo zou men in de Kleine Magelhaense Wolk een zogeheten 'Thorne-Zytkow Object' hebben ontdekt waarvan het bestaan al in 1975 werd voorspeld door twee astrofysici. Deze hybride sterren behoren nog steeds tot één van de meest mysterieuze objecten in het heelal.

Het bestaan van dit soort sterren werd in 1975 voorspeld door de astrofysici Kip Throne en Anna Zytkow. Helaas ontbraken overtuigende waarnemingen om hun voorspellingen te bewijzen. Thorne-Zytkow Objecten ontstaan wanneer een rode superreus in botsing komt met een superdichte neutronenster dat op zich een restant is van een supernova. De neutronenster wordt opgeslokt door de superreus waarna de neutronenster in de kern van de superreus verblijft. Door dit verschijnsel worden de normale fusieprocessen die plaatsvinden in sterren flink verstoord en worden zeer specifieke chemische stoffen aangemaakt. Doordat deze hybride sterren zeer specifieke chemische elementen bevatten, zou men deze ook enkel maar kunnen opsporen aan de hand van chemische analyses. De meest recente kandidaat die nu in aanmerking komt voor dit soort type ster is HV 2112. Deze ster bevindt zich op ongeveer 200 000 lichtjaar van de Aarde in het sterrenstelsel Kleine Magelhaense Wolk dat een buurtstelsel is van de Melkweg. Uit chemische analyse van deze ster blijkt dat deze een overschot vertoont aan lithium, rubidium en molybdeen. Dit zijn elementen die in Thorne-Zytkow Objecten kunnen ontstaan. Deze ontdekking werd op de 224e bijeenkomst van de American Astronomical Society (AAS) in Boston bekendgemaakt.

Lancering van de Russische ruimtesonde Luna 3 die als eerste foto's maakt van de achterzijde van de Maan. Het 278 kilogram zware ruimtetuig werd uitgerust met camera's en detectors voor het meten van kosmische straling en het opsporen van micrometeorieten. De eerste foto werd genomen op een afstand van 63 500 kilometer en in totaal maakte Luna 3 29 opnamen, waarvan 30% van de voorkant en 70% van de achterkant van de Maan. Foto: NASA