donderdag, 24 oktober 2013 09:57

Extreem ver sterrenstelsel ontdekt Hot!

(1 Stem)
Deel van de Hubble-opname met daarin het verre sterrenstelsel z8_GND_5296 Deel van de Hubble-opname met daarin het verre sterrenstelsel z8_GND_5296 Foto: NASA / Texas A&M / UT Austin

Astronomen van de University of California, de University of Texas, de Texas A&M University en de National Optical Astronomy Observatories hebben met behulp van de Amerikaans-Europese Hubble ruimtetelescoop en de Keck telescoop op Hawaii een sterrenstelsel ontdekt waarvan het licht er 13 miljard jaar over heeft gedaan om ons te bereiken. Dit is dan ook het verste sterrenstelsel dat men tot op heden heeft ontdekt.

Het verre sterrenstelsel, dat de naam 'z8_GND_5296' kreeg, produceert elk jaar ongeveer driehonderd nieuwe sterren. Dit is zeer veel aangezien ons eigen sterrenstelsel, de Melkweg, jaarlijks ongeveer twee nieuwe sterren met het formaat van de Zon produceert. Astronomen omschrijven dit jonge sterrenstelsel dan ook als een echte 'sterrenfabriek'. Voor sterrenkundigen is de verre afstand van dit sterrenstelsel heel leerrijk aangezien het licht van z8_GND_5396, zoals we dit nu zien, vertrok toen het heelal slechts 700 miljoen jaar oud was. Door het licht en het spectrum van dit sterrenstelsel te bestuderen, kunnen wetenschappers meer leren over het toen nog jonge heelal. De afstand van dit en andere verre sterrenstelsels kan bepaald worden door op zoek te gaan naar een specifieke heldere lijn van het element waterstof in het spectrum van een sterrenstelsel. Toch is het bepalen van de afstand en de eigenschappen van extreem verre sterrenstelsels niet altijd eenvoudig aangezien het heelal in die periode nog was gevuld met een soort van 'mist' van neutraal waterstofgas. Deze mist trok uiteindelijk weg toen de straling van de eerste generaties sterren de waterstof hadden geïoniseerd. Astronomen geloven dat de legendarische Hubble ruimtetelescoop sterrenstelsel heeft gefotografeerd die zich nog verder bevinden dan z8_GND_5296 maar enkel bijkomende waarnemingen met telescopen en instrumenten op Aarde kunnen dit bevestigen. Opvallend genoeg werd z8_GND_5296 ook ontdekt in dezelfde uithoek van de sterrenhemel als de vorige recordhouder.

De Britse astronoom van Duitse afkomst William Herschel ontdekt voor het eerst de centrale ster in de planetaire nevel NGC 1514 die zich in het sterrenbeeld Stier bevindt. Deze nevel is ook gekend onder de naam 'Crystal Ball Nebula'.

M52, ook gekend als NGC 7654, is een mooie open sterrenhoop in het sterrenbeeld Cassiopeia. Samen met M103 zijn dit de meest noordelijk gelegen Messierobjecten. In onze streken is dit…