Subaru-opname van de stofschijf rond de jonge ster J1604. De pijl wijst naar de ontdekte stofboog.
Foto: The Graduate University for Advanced Studies / NAOJ

Een internationaal team van astronomen zijn met behulp van de Japanse Subaru-telescoop op Hawaii tot de vaststelling gekomen dat er zich in een stofschijf rondom de ster J1604 wellicht één of meerdere planeten bevinden. Voor het eerst konden de onderzoekers een duidelijke infraroodopname maken van de boog van stofdeeltjes waarop te zien is dat het centrale deel van de stofschijf niet zo leeg is als deze het eerste zicht lijkt.

Zo bevindt zich in het hart van de schijf, rondom de jonge ster J1604, een gekromde boogvormige structuur van stofdeeltjes. Volgens de astronomen lijkt het erop dat er stof vanuit het binnenste deel van de schijf naar een ander 'object' stroomt. Uit tal van onderzoeken van de afgelopen twintig jaar weet men nu dat heel veel jonge sterren omringd worden door relatief dichte schijven van gas en stof waarin planeten ontstaan. Deze schijf van gas en stof is een overblijfsel van waaruit de ster zelf is ontstaan. Zeer jonge planeten, die ontstaan door samenklontering van het gas en stof, vegen op hun beurt de omgeving in de zogenaamde 'protoplanetaire schijf' rondom de nog zeer jonge ster schoon waarna uiteindelijk een buitenring van gas en stof overblijft. Een gat in een stofschijf verraadt op die manier dus de aanwezigheid van een jonge exoplaneet. De ster J1604 lijkt sterk op onze Zon en staat op een afstand van ongeveer 470 lichtjaar in het sterrenbeeld Schorpioen.

Medebeheerder & hoofdredacteur van Spacepage.Oprichter & beheerder van Belgium in Space.Ruimtevaart & sterrenkunde redacteur.

Dit gebeurde vandaag in 1987