dinsdag, 22 april 2014 00:00

Kleine exoplaneet heeft mogelijk oceanen Hot!

Artistieke impressie van de exoplaneet Kepler-186f Artistieke impressie van de exoplaneet Kepler-186f Foto: NASA Ames / SETI Institute / JPL

Astronomen hebben met behulp van de Amerikaanse Kepler ruimtetelescoop voor het eerst in de bewoonbare zone van een ster een planeet ontdekt die ietsje groter is dan de Aarde en vloeibaar water zou kunnen bevatten. Een echte tweelingzus van de Aarde is deze planeet echter niet aangezien deze rondom een ander type ster draait.

De exoplaneet Kepler-186f is slechts 10% groter dan de Aarde en draait éénmaal om de 130 dagen om zijn moederster. Rondom de ster Kepler-186 draaien nog vier andere kleine planeten maar deze bevinden zich zo dicht bij hun moederster dat de oppervlaktetemperatuur er veel te hoog is. Astronomen hebben sterke vermoedens dat de planeet Kepler-186f een rotsachtige planeet is waarop oceanen zouden kunnen voorkomen. Of er op deze exoplaneet echt vloeibaar water voorkomt, is niet geweten aangezien men niet weet of Kepler-186f over de juiste atmosfeer beschikt om vloeibaar water mogelijk te maken. De planeet zelf draait, samen met vier andere exoplaneten, op een afstand van ongeveer 490 lichtjaar van de Aarde rondom zijn moederster (Kepler-186) dat een een rode dwergster is. Deze ster is maar half zo groot als de Zon en is ook veel koeler dan onze ster. Kepler-186f is de buitenste van het vijftal en bevindt zich aan de buitenzijde van de zogeheten 'bewoonbare zone'. Dit is het gebied rondom een ster waar het niet te warm en niet te koud is zodat water er in vloeibare vorm kan voorkomen. Het is de eerste maal dat astronomen een exoplaneet ontdekken die veel gelijkenissen vertoont met de Aarde en zich ook in de bewoonbare zone bevindt. Ondanks het feit dat deze kleine exoplaneet zich in de bewoonbare zone bevindt, wil dit nog niet zeggen dat er leven voorkomt op deze planeet. Zo staan rode dwergsterren bekend om hun krachtige zonnevlammen die het ontstaan van leven kunnen bemoeilijken. Ook is het planetenstelsel van de ster Kepler-186 helemaal anders dan ons zonnestelsel waardoor de planeten ook andere eigenschappen kunnen hebben. Als we de zogeheten 'Earth Similarity Index' er bijhalen, zien we dat Kepler-186f op de zeventiende plaats staat van exoplaneten die het meest op de Aarde lijken. De eerste plaats is tot op heden nog steeds voor de exoplaneet Gliese 667c.

Kepler-186f