Heelal & zonnestelsel

Dit gebeurde vandaag in 1978

Lancering van de International Ultraviolet Explorer (IUE) ruimtetelescoop. IUE was de eerste astronomische satelliet in een hoge omloopbaan rond de Aarde. Deze ruimtetelescoop kon ultraviolette straling waarnemen die niet door de ozonlaag kan penetreren en daarom niet waarneembaar is met telescopen op Aarde. Belangrijke observaties van de IUE waren ondermeer de komeet van Halley die in 1986 het binnenste deel van het zonnestelsel bezocht, de eerste observatie vanuit de ruimte van de met het blote oog zichtbare supernova SN 1987A en de evolutie van de atmosfeer van Jupiter na de inslag van Komeet Shoemaker-Levy 9 in 1994. Foto: NASA

M41, of NGC 2287, is een heldere open sterrenhoop in het sterrenbeeld Canis Major (Grote Hond) die lijkt op M44 maar een heel stuk kleiner is. Nochtans wordt deze sterrenhoop…