woensdag, 19 februari 2020 14:26

Sterrenkijkdagen op 28 en 29 februari 2020! Hot!

Sterrenkijkdagen op 28 en 29 februari 2020! Foto: https://blogue.bestbuy.ca/

Op vrijdag 28 en zaterdag 29 februari 2020 kan je op een 30-tal plaatsen in Vlaanderen ‘s avonds gaan kijken naar de Maan en de sterren. Tijdens de jaarlijkse sterrenkijkdagen van de Vereniging Voor Sterrenkunde (VVS) is iedereen welkom om naar de maan, de planeten en de sterren te kijken. Volkssterrenwachten en lokale verenigingen staan klaar om je te gidsen langs de wonderen van de nachtelijke sterrenhemel. Tijdens de Sterrenkijkdagen 2020 kan u bij goede weersomstandigheden onder andere genieten van de pracht van het sterrenbeeld Orion, de maan die in haar eerste kwartier staat en de Andromedanevel. Ook in jouw buurt kan je gaan sterrenkijken en genieten van de pracht van de sterrenhemel!

Op vrijdag 28 en zaterdag 29 februari 2020 organiseert de Vereniging Voor Sterrenkunde vzw (VVS) de jaarlijkse sterrenkijkdagen. Dankzij de medewerking van volkssterrenwachten, sterrenkundige verenigingen en individuele amateur-astronomen, kan iedereen tijdens de sterrenkijkdagen de geheimen van de sterrenhemel ontdekken. Tientallen amateur-astronomen verspreid over een 30-tal kijkposten in Vlaanderen staan op vrijdag- en zaterdagavond klaar om de bezoekers door middel van hun telescopen te begeleiden op een reis naar de maan, de planeet Jupiter en de sterrenhemel. Zelfs al mocht het weer tegenzitten, dan nog blijft een bezoek aan een van de waarnemingsposten interessant: op de meeste plaatsen is een ruim aanbod aan vervangingsprogramma’s voorzien. De sterrenkijkdagen (die voor het eerst werden georganiseerd in 1980) geven aan dat de sterrenkunde geen bezigheid is van wereldvreemde geleerden, maar een wetenschap die voor iedereen boeiend kan zijn. Meer info: www.sterrenkijkdagen.be

Waar kan u zoal terecht?

• Asterion (Wuustwezel)
  • Astropolis (Oostende)
  • Aquila (Lommel)
  • Cosmodrome (Genk)
  • De Sterrenjutters (Koksijde)
  • Murzim (Aalst)
  • Sterrenkijken Weelde (Weelde)
  • Sterrenwacht Altair (Zoutleeuw)
  • Sterrenwacht De Polderster (Assenede)
  • Volkssterrenwacht Armand Pien (Gent)
  • Volkssterrenwacht AstroLAB IRIS (Ieper)
  • Volkssterrenwacht Beisbroek/Cosmix (Brugge)
  • Volkssterrenwacht Mira (Grimbergen)
  • Volkssterrenwacht Urania (Hove/Antwerpen)
  • WEGA (Heverlee)
  • ...

Wat is de Vereniging Voor Sterrenkunde (VVS)?

Ben je op zoek naar een passie? Droom je weg als je sterren aan de hemel ziet fonkelen? Dan is de Vereniging Voor Sterrenkunde iets voor jou! Sinds tientallen jaren komen amateursterrenkundigen bijeen om de maan en planeten te bewonderen, om nevels te fotograferen en uitbarstende sterren te ontdekken. Iedereen die geïnteresseerd is in sterrenkunde of ruimtevaart vindt er zijn weg: waarnemers van de nachthemel, eclipsjagers, telescoopliefhebbers, ruimtevaarders-in-spe en computerrekenaars. Maar ook wie gewoon wil geïnformeerd blijven over ruimte en sterren vindt zijn gading in de VVS. Als lid krijg je twaalf keer Heelal in de bus, het geïllustreerde maandblad, boordevol nieuws, foto’s en praktische tips. Eén keer per jaar, in september, verschijnt de Hemelkalender. Daarin staat alles wat gedurende één jaar aan de hemel te zien is: zonsverduisteringen, samenstanden, bedekkingen, meteorenregens, enzovoort. Onmisbaar als je wil volgen wat er allemaal aan de nachtelijke hemel gebeurt. Ben je jonger dan 21 jaar? Dan ben je automatisch lid van de Jongerenvereniging voor Sterrenkunde (JVS) en krijg je er gratis het jongerentijdschrift Astra bovenop!

Website VVS: www.vvs.be

Sterrenkijkdagen

Dit gebeurde vandaag in 1988

Israël brengt zijn eerste satelliet op eigen kracht in de ruimte en wordt hierdoor de achtste natie dat vrachten in de ruimte kan brengen. De Ofeq 1 satelliet is een spionagesatelliet en wordt met behulp van een Shavit raket tot in een lage baan om de Aarde gebracht.

M29, ook gekend als NGC 6913, is een open sterrenhoop gelegen in het sterrenbeeld Cygnus (Zwaan). Indien deze sterrenhoop niet in ons sterrenstelsel zou liggen, zou hij een stuk spectaculairder…