Het eerste contact maken

Het eerste contact maken

Zelfs als er buitenaards leven bestaat, dan kunnen we het niet bereiken omdat de huidige stand van de techniek ons nog niet in staat stelt om met een bemand ruimtetuig dergelijke grote afstanden af te leggen. Hiervoor heeft men andere middelen gebruikt om contact te leggen zoals het sturen van onbemande sondes die grote afstanden kunnen afleggen.

De eerste berichten werden verstuurd door de pioneer 10 en 11. Deze ruimetuigen werden in 1970 naar Jupiter gestuurd om vanaf Jupiter verder de ruimte in te vliegen. Aan boord van deze sondes liggen tekeningen van een man, een vrouw, LP met geluidsopnames en de positie van onze planeet ten opzichte van onze Zon. Met een beetje geluk kunnen deze sondes bij intelligent buitenaards leven terechtkomen die deze informatie kunnen begrijpen.

De plaat die op de pioneer werd gemonteerd

De grootste telescoop van de wereld zoekt al jaren naar een spoor van buitenaardse wezens via radiostralen. Met radiostralen kan men informatie nog sneller versturen. In 1974 werden vanuit Aricebo 1679 trillingen verzonden. Deze trillingen vormden een diagram van de mens, informatie over priemgetallen, samenstelling van DNA enz... Het zal wel 24000 jaar duren vooraleer de boodschap aankomt, als er iemand deze informatie opvangt en een antwoord terugstuurt dan zal dit over 48000 jaar toekomen, wie weet leven er dan al geen mensen meer op de aarde!

De gecodeerde boodschap die in Aricebo werd verstuurd

Geboortedag van de Amerikaanse astronoom Paul Willard Merrill. Als spectroscopist bestudeerde Merrill peculiaire sterren, vooral lang- periodieke variabele sterren. Hij onderzocht ook de interstellaire materie en voerde als een der eersten spectroscopie op infrarode golflengten uit. Zijn grootste ontdekking kwam net voor zijn pensioen toen hij de lijnen van technetium in de ster R And en andere sterren van het S-type ontdekte.

M60, ook gekend als NGC 4649, is een gigantisch elliptisch sterrenstelsel dat deel uitmaakt van de bekende 'Virgocluster'. Dit sterrenstelsel bevindt zich nabij M59 en M58. De schijnbare afstand tussen…