ISS overgangen voor Brussel, België

Het internationale ruimtestation ISS is vandaag de dag het grootste en meest complexe bouwwerk dat de mens ooit in de ruimte bracht. Deze ruimtemaccno bevindt zich in een baan om de Aarde op een hoogte van ongeveer 350 kilometer en maakt met een snelheid van 27 700 kilometer per uur vijftien omwentelingen om de Aarde in 24 uur. Binnenin het ruimtestation leven en werken permanent ruimtevaarders. Dankzij de omvang van zijn zonnepanelen kan het ISS heel makkelijk vanop Aarde gezien worden wanneer deze boven België of Nederland vliegt als een heldere ster die zich met hoge snelheid aan de nachtelijke hemel voortbeweegt. Bij juiste omstandigheden kan het ISS zelfs even helder zijn als de planeet Venus en kan deze magnitude -4,5 halen (zestien maal zo helder als de ster Sirius).

Datum Tijdstip Duur Max. hoogte Opkomst Ondergang
ISS 29 juni 4:18 's ochtends 2 minuten 11° 10° boven het zuid-zuidoosten 10° boven het oost-zuidoosten
Data afkomstig van NASA - dataverwerking door Spacepage

Roy Tucker, David J. Tholen en Fabrizio Bernardi ontdekken de planetoïde 99942 Apophis. Deze aardscheerder, die tot de Aten-planetoïden behoort, draait in 323 dagen om de zon, waarbij haar baan tweemaal per jaar die van de Aarde snijdt. Op basis van de helderheid werd de diameter op 410 meter geschat, later werd de afmeting bijgesteld naar 325 meter. De eerste waarnemingen van de planetoïde wezen op een relatief grote kans dat Apophis in 2029 de aarde zou raken. Latere waarnemingen brachten de mogelijk inslagdatum op 2036 en lieten de kans op een inslag op de aarde of maan variëren van 1,6% tot praktisch 0.

M91, ook gekend als NGC 4548, is een spiraalvormig sterrenstelsel in het sterrenbeeld Coma Berenices (Hoofdhaar) dat deel uit maakt van de bekende Virgocluster van sterrenstelsels. Dit sterrenstelsel is van…