ISS overgangen voor Brussel, België

Het internationale ruimtestation ISS is vandaag de dag het grootste en meest complexe bouwwerk dat de mens ooit in de ruimte bracht. Deze ruimtemaccno bevindt zich in een baan om de Aarde op een hoogte van ongeveer 350 kilometer en maakt met een snelheid van 27 700 kilometer per uur vijftien omwentelingen om de Aarde in 24 uur. Binnenin het ruimtestation leven en werken permanent ruimtevaarders. Dankzij de omvang van zijn zonnepanelen kan het ISS heel makkelijk vanop Aarde gezien worden wanneer deze boven België of Nederland vliegt als een heldere ster die zich met hoge snelheid aan de nachtelijke hemel voortbeweegt. Bij juiste omstandigheden kan het ISS zelfs even helder zijn als de planeet Venus en kan deze magnitude -4,5 halen (zestien maal zo helder als de ster Sirius).

Datum Tijdstip Duur Max. hoogte Opkomst Ondergang
Er zijn momenteel geen kansen om het ISS te zien, kom later terug op deze pagina voor nieuwe kansen.
Data afkomstig van NASA - dataverwerking door Spacepage

De Italiaanse sterrenkundige Annibale de Gasparis ontdekt vanuit Napels de planetoïde 10 Hygiea. De ruimterots Hygiea is de op vier na grootste planetoïde in de planetoïdengrodel en heeft een gemiddelde diameter van ongeveer 400 kilometer. Hygiea draait in iets meer dan vijf en een half jaar rond de zon in een ellipsvormige baan. Ze bevindt zich gemiddeld ongeveer 3,2 astronomische eenheden van de zon, in de buitenste delen van de planetoïdengordel. Deze planetoïde behoort tot de C-type planetoïden wat betekent dat ze rijk is in koolstof en koolstofhoudend materiaal en een zeer donker oppervlak heeft. Ook zijn waterhoudende mineralen ontdekt, die erop wijzen dat in het verleden de temperatuur hoog genoeg moet zijn geweest om waterijs te doen smelten.

M58 is één van de vier balkspiraalstelsels in de bekende catalogus van de Franse kometenjager Charles Messier. Dit sterrenstelsel is ook lid van de bekene Virgocluster waarin zich tal van…