VVS Deep-Sky Atlas

Geschreven door Christophe Bogaert
Beoordeel dit item
(0 stemmen)
VVS Deep-Sky Atlas VVS Deep-Sky Atlas

De VVS Deep-Sky Atlas is zeker geen boek om 's avonds gezellig voor het haardvuur te lezen met een glaasje wijn (of iets anders), maar eerder een handig hulpmiddel bij het voorbereiden van waarnemingen. Het boek geeft een overzicht van de belangrijkste objecten die waarneembaar zijn met middelmatige tot grote telescopen aan onze sterrenhemel.

Elk hoofdstuk omvat één sterrenbeeld, alfabetisch gerangschikt. Dit maakt het opzoeken van een bepaald object zeer gemakkelijk. Eerst krijg men een kaartje voorgeschoteld van het sterrenbeeld, met daarop de belangrijkste objecten aangeduid. Vervolgens staat er een lijst met daarin de meeste objecten in het desbetreffende sterrenbeeld. Dit kan gaan om slechts één of twee objecten, maar ook om vele tientallen zoals in de sterrenbeelden Ursa Major of Virgo. Na het overzicht volgt gedetailleerde informatie over de belangrijkste objecten in het sterrenbeeld. Zo krijgt men een paginalange geschiedenis van Messier 31 of 'de Andromedanevel' voorgeschoteld samen met nog verschillende waarnemingen met talloze instrumenten. Elk van deze artikels is nog eens rijkelijk geïllustreerd met foto's van astrofotografen van over de hele wereld. Kortom, een schat aan informatie voor zowel beginnende als gevorderde waarnemers. Tot slot, op het einde van het boek vind je nog een overzicht van de alle objecten die in het boek vermeld zijn gerangschikt volgens NGC, Messier, IC of ander nummer.

Auteurs

Het boek werd geschreven door 3 zeer ervaren waarnemers, namelijk John Steenkamp, Leo Aerts en Luc Vanhoeck. Deze twee laatsten zijn enkele keren werkgroepleider geweest van verschillende werkgroepen binnen de Vlaamse Vereniging voor Sterrenkunde (VVS).

Aanvullende informatie

Titel: Deep-Sky Atlas
Auteur: Leo Aerts, Luc Vanhoeck en John Steenkamp
Uitgever: Vereniging Voor Sterrenkunde
Pagina's: 292
ISBN: 90-73061-06-7

Dit gebeurde vandaag in 1985

Vanop de Europese lanceerbasis in Frans-Guyana wordt een Ariane 3 raket gelanceerd met aan boor de twee communicatiesatellieten GStar 1 en Télécom 1B. Deze communicatiesatellieten werd in de ruimte gebracht in opdracht van de Amerikaanse operator GTE en de Franse operator France Télécom. Dit was de derde lancering van een Europese Ariane 3 raket. De Ariane 3 raket werd tussen 1984 en 1989 elf maal gebruikt voor het lanceren van satellieten en was een verbeterde versie van de Ariane 1 raket. Van de elf lanceringen waren er tien succesvol. Foto: CNES

Het weerbericht op Mars

NGC 404

NGC 404