zaterdag, 11 juli 2020 13:19

De mooiste foto's van komeet NEOWISE (C/2020 F3) Hot!

De mooiste foto's van komeet NEOWISE (C/2020 F3) Foto: Gene McGill

Kometen zijn één van de mooiste maar vaak ook zeldzaamste astronomische verschijnselen die de mens vanop de aarde kan waarnemen. Momenteel kunnen we vanop heel wat plaatsen op aarde de prachtige komeet NEOWISE (C/2020 F3) waarnemen die op 27 maart 2020 werd ontdekt met behulp van de Wide-field Infrared Survey Explorer (NEOWISE). Op 3 juli 2020 bereikte deze komeet zijn dichtste punt bij de zon waarna deze steeds helderder en beter zichtbaar werd vanop aarde. In dit artikel kan u een overzicht bekijken van de mooiste foto's van de komeet NEOWISE (C/2020 F3). Alvast veel kijkplezier!

Foto: Tom Astro - Locatie: Courchevel (Frankrijk)

Foto: Bill Ferris - Locatie: Arizona (USA)

Foto: Kevin Palmer - Locatie: Wyoming (USA)

Foto: Calvin Mush - Locatie: Almere (Nederland)

Foto: Dominique Dierick - Locatie: Ardennen (België)

Foto: Tom Masterson - Locatie: Californië (USA)

Foto: terrazoomer - Locatie: Boulder (USA)

Foto: Millan Milloradovic

Foto: György Soponyai - Locatie: Mogyoród (Hongarije)

Foto: Colleen Gino - Locatie New Mexico (USA)

Foto: Michael Crovetto

Foto: David De Cuevas

Foto: Jeremy Perez - Locatie: Arizona (USA)

Foto: Gianmario Boscolo - Locatie: Italië

Foto: Kris Christiaens - Locatie België

Foto: Alan Dyer - Locatie: Utah (USA)

Foto: Stonehenge Dronescapes - Locatie: UK

Foto: Rex Robichaux - Locatie: Virginia (USA)

Foto: Alan Dyer - Locatie: Alberta (Canada)

Foto: Daniel Gomez - Locatie: Oregon (USA)

De Italiaanse sterrenkundige Annibale de Gasparis ontdekt vanuit Napels de planetoïde 10 Hygiea. De ruimterots Hygiea is de op vier na grootste planetoïde in de planetoïdengrodel en heeft een gemiddelde diameter van ongeveer 400 kilometer. Hygiea draait in iets meer dan vijf en een half jaar rond de zon in een ellipsvormige baan. Ze bevindt zich gemiddeld ongeveer 3,2 astronomische eenheden van de zon, in de buitenste delen van de planetoïdengordel. Deze planetoïde behoort tot de C-type planetoïden wat betekent dat ze rijk is in koolstof en koolstofhoudend materiaal en een zeer donker oppervlak heeft. Ook zijn waterhoudende mineralen ontdekt, die erop wijzen dat in het verleden de temperatuur hoog genoeg moet zijn geweest om waterijs te doen smelten.

M85 is het meest noordelijke lid uit de bekende Virgocluster van sterrenstelsels. Dit object is een lenticulair sterrenstelsel van het type S0 en lijkt hard op M84. Opvallend is dat…