vrijdag, 08 augustus 2014 00:00

Rhöngebied uitgeroepen tot ‘International Dark Sky Park’ Hot!

Sterrensporen gefotografeerd op de 950 meter hoge berg Wasserkuppe Sterrensporen gefotografeerd op de 950 meter hoge berg Wasserkuppe Foto: Werner Klug

Goed nieuws voor amateur-astronomen die op zoek zijn naar een heldere sterrenhemel in de buurt van België. De International Dark-Sky Association (IDA) heeft nu ook, naast het Westhavelland in de Duitse deelstaat Brandenburg, de Rhön in het grensgebied van de Duitse deelstaten Hessen, Beieren en Thüringen, uitgeroepen tot ‘International Dark Sky Park’.

De titel ‘International Dark Sky Park’ is voor sterrenkundigen en amateur-astronomen van groot belang. Doordat veel landen en regio’s, waar ook ter wereld, enorme last hebben van storende lichtpollutie en luchtvervuiling zijn donkere nachthemels vaak een uitzondering geworden. De International Dark-Sky Association (IDA), een Amerikaanse organisatie dat in 1988 werd opgericht en ondertussen meer dan 5 000 leden telt, probeert regio’s die nog gespaard zijn gebleven van lichtvervuiling te beschermen door hen uit te roepen tot International Dark Sky Parks of International Dark Sky Reserves. Zo werden in het verleden gebieden als Natural Bridges National Monument in de Amerikaanse staat Utah, NamibRand Nature Reserve in het Afrikaanse land Namibië en Hortobagy National Park in Hongarije uitgeroepen tot International Dark Sky Parks omwille van hun indrukwekkende sterrenhemel. Amateur-astronomen In België en Nederland hoeven echter niet naaamateur r Afrika of de Verenigde Staten te reizen voor het aanschouwen van deze prachtige sterrenhemel maar kunnen er ook dichter bij huis van genieten. Zo werd in 2014 al het Westhavelland in de Duitse deelstaat Brandenburg door de International Dark-Sky Association (IDA) uitgeroepen tot tot International Dark Sky Park. Daarnaast krijgt nu ook het Rhöngebied in Duitsland deze belangrijke titel. In 2009 werd door studenten al het initiatief genomen om de Rhön, in het grensgebied van de Duitse deelstaten Hessen, Beieren en Thüringen, te laten uitroepen tot International Dark Sky Park omwille van zijn donkere nachthemel. Het gebied waar de sterrenhemel het best waar te nemen is, ‘Sternenpark Rhön’ (http://www.sternenpark-rhoen.de), is ongeveer 1 720 vierkante kilometer groot en omvat het centrale deel van het Rhöngebergte dat een middengebergte is met als hoogste piek de 950 meter hoge Wasserkuppe. In 1991 werd dit reservaat door UNESCO ook officieel uitgeroepen als tot biosfeerreservaat.

MarsDe sterrenhemel boven het Duitse Westhavelland.

Vanop de Bajkonoer lanceerbasis wordt de Vostok 3 ruimtecapsule gelanceerd met aan boord de Russische kosmonaut Andriyan Nikolayev. Een dag na de lancering van Vostok 3 volgde Vostok 4 met aan boord Pavel Popovich. De Vostok 3 en 4 voerden uiteindelijk de eerste gezamenlijke bemande ruimtevlucht uit in de geschiedenis van de ruimtevaart. Na bijna 4 dagen in de ruimte te hebben doorgebracht, keerde Nikolayev terug naar de Aarde. Foto: Roscosmos