maandag, 17 november 2014 00:00

Rosetta brengt landing van Philae in beeld Hot!

De landing van Philae gefotografeerd door Rosetta De landing van Philae gefotografeerd door Rosetta Foto: ESA

De Europese ruimtevaartorganisatie ESA heeft een indrukwekkende foto vrijgegeven waarop mooi de landing van de kleine lander Philae te zien is op het oppervlak van de komeet 67P/Churyumov-Gerasimenko. Op deze foto zien we hoe Philae op 12 november 2014 over het komeetoppervlak scheert en uiteindelijk een eerste keer landt. De beelden werden gemaakt door de Rosetta ruimtesonde die op dat moment op een hoogte van 15,5 kilometer boven de komeet vloog.

De indrukwekkende opname werd gemaakt met behulp van het OSIRIS-instrument aan boord van de Europese Rosetta ruimtesonde. Op de vrijgegeven moziïekfoto zien we van links naar rechts verschillende kleine beelden waarop te zien is hoe Philae over het oppervlak van de komeet zweeft. De witte stipjes die we zien in de ingezette beelden zien, is Philae die op dat moment bezig is aan zijn historische afdaling. Aan de hand van de beelden heeft men kunnen afleiden dat Philae richting oosten vloog met een snelheid van ongeveer 0,5 meter per seconde. Op de laatste ingezette foto zien we uiteindelijk de eerste landing van Philae dat om 16u43 plaatsvond. Doordat Philae zich niet kon vastankeren in het oppervlak van de komeet met behulp van zijn harpoenen is de kleine lander verderop op het komeetoppervlak nog tweemaal geland. Wetenschappers zijn nog steeds op zoek naar de huidige locatie van Philae maar volgens ESA is men de lander op het spoor. Doordat Philae moeite heeft om zijn batterijen op te laden met zonne-energie vermoed men dat de lander in de schaduw van een klif is terechtgekomen. Momenteel zijn de batterijen van Philae te zwak om de lander nog te laten functioneren waardoor deze zichzelf in een soort 'slaapstand' heeft gebracht. ESA hoopt dat Philae op termijn toch nog zijn batterijen genoeg kan opladen zodat het tuigje terug kan starten met zijn wetenschappelijk onderzoek.

Landing PhilaeDe landing van Philae gefotografeerd door Rosetta - Foto: ESA

Dit gebeurde vandaag in 1984

Carolyn en Gene Shoemaker ontdekken vanop het Palomar Observatory de planetoïde 3671 Dionysus. Deze planetoïde is een zogheten 'Near-Earth Object' wat wil zeggen dat deze regelmatig op korte afstand langs de Aarde vliegt. In 1997 ontdekken astronomen dat deze planetoïde een klein maantje heeft die om de 27 uur om Dionysus draait.

M99 is een spiraalvormig sterrenstelsel dat deel uitmaakt van de bekende Virgocluster van sterrenstelsels. Doordat we het sterrenstelsel vanuit bovenaanzicht bekijken, zijn de spiraalarmen mooi te zien op fotografische opnames…