vrijdag, 16 januari 2015 18:47

Beagle-2 na elf jaar teruggevonden Hot!

De Britse Beagle-2 op het Marsoppervlak De Britse Beagle-2 op het Marsoppervlak Foto: HIRISE / NASA / Leicester

Na elf jaar is de Britse Beagle-2 Marslander eindelijk teruggevonden. Het kleine tuigje werd aan de hand van hoge resolutiebeelden, afkomstig van NASA's Mars Reconnaissance Orbiter (MRO), uiteindelijk toch nog ontdekt. Dat meldt de Europese ruimtevaartorganisatie ESA.

De Britse Marslander Beagle-2 werd met behulp van de Europese ruimtesonde Mars Express in december 2003 tot bij de planeet Mars gebracht. Beagle-2 had een gewicht van 33 kilogram en werd door Britse universiteiten en bedrijven gebouwd met als doel op zoek te gaan naar sporen van leven op de planeet Mars. Nadat Beagle-2 zich op 19 december 2003 had losgemaakt van Mars Express moest het kleine tuigje zes dagen later landen op het Marsoppervlak. Helaas ontving men van Beagle-2 na zijn ontkoppeling nooit meer één signaal waardoor velen er vanuit gingen dat de lander het Marsoppervlak niet had gehaald. Ondanks intensieve zoektochten aan de hand van foto's kon men Beagle-2 op Mars nergens terugvinden. Elf jaar later komt aan de zoektocht en het mysterie achter de landing van Beagle-2 nu een eind aangezien het tuigje werd teruggevonden op beelden die gemaakt werden met de Amerikaanse Mars Reconnaissance Orbiter (MRO). Op deze beelden is te zien dat Beagle-2 niet ernstig is beschadigd wat wil zeggen dat het tuigje niet is neergestort op het Marsoppervlak. Wellicht heeft Beagle-2 niet alle zonnepanelen kunnen openen waardoor de lander geen energie genoeg kon opwekken om contact te leggen met de Aarde. Verdere analyse van de beelden of van toekomstige beelden zal deze theorie moeten bevestigen. Op basis van de foto's afkomstig van de Mars Reconnaissance Orbiter (MRO) blijkt dat Beagle-2 op ongeveer vijf kilometer van zijn geplande landingsplaats is neergekomen. Ondanks het feit dat men van Beagle-2 nooit meer iets heeft vernomen, is dit uiteindelijk wel het eerste Europese tuigje dat een zachte landing heeft gemaakt op het oppervlak van de planeet Mars.

De eerste prachtige foto's worden vrijgegeven in het kader van het Hubble Heritage Project. Via dit project worden regelmatig foto's van deep-sky objecten en planeten vrijgegeven die werden gemaakt met de Hubble Space Telescope. Foto: NASA