Verkenning van het zonnestelsel

NASA bevestigt duizenden enorme, oude vulkaanuitbarstingen op Mars Hot!

maandag, 20 september 2021 09:12

Wetenschappers hebben bewijs gevonden dat een regio in het noorden van Mars, Arabia Terra genaamd, gedurende een periode van 500 miljoen jaar duizenden "superuitbarstingen" heeft gekend, de grootste vulkaanuitbarstingen. Sommige vulkanen kunnen uitbarstingen produceren die zo krachtig zijn dat ze oceanen van stof en giftige gassen in de lucht uitstoten, het zonlicht blokkeren en het klimaat van een planeet voor tientallen jaren veranderen. Door de topografie en de minerale samenstelling van een deel van de Arabia Terra-regio in het noorden van Mars te bestuderen, hebben wetenschappers onlangs bewijs gevonden voor duizenden van dergelijke uitbarstingen, of "superuitbarstingen", die de hevigste vulkanische explosies zijn die we kennen.

NASA's Perseverance Rover verzamelt puzzelstukjes van de geschiedenis van Mars

dinsdag, 14 september 2021 10:45

NASA's Perseverance Mars rover heeft met succes zijn eerste paar rotsmonsters verzameld, en wetenschappers krijgen nu al nieuwe inzichten in de regio. Na het verzamelen van het eerste monster, "Montdenier" genaamd, op 6 september, verzamelde het team een tweede monster, "Montagnac", van hetzelfde gesteente op 8 september. Analyse van de rotsen waaruit de Montdenier en Montagnac monsters zijn genomen en van de vorige bemonsteringspoging van de rover kan het team helpen de tijdlijn van het verleden van het gebied samen te stellen, dat werd gekenmerkt door vulkanische activiteit en perioden van aanhoudend water.

Bekijk hier de mooiste foto's van Perseverance! Hot!

maandag, 14 juni 2021 01:17

Op 18 februari 2021 landde de Amerikaanse robotwagen Perseverance probleemloos op het oppervlak van de planeet Mars. Na een reis van zeven maanden landde Perseverance in de Jezero krater op Mars waarvan wetenschappers vermoeden dat dit gebied ooit een meer is geweest. De meer dan één ton zware Marsrover werd uitgerust met maar liefst 23 camera's en tal van instrumenten waarmee men op zoek wil gaan naar sporen van leven op Mars. Bekijk via dit artikel de mooiste foto's die gemaakt werden door de Marsrover Perseverance!

NASA gaat opnieuw naar Venus Hot!

donderdag, 03 juni 2021 08:09

De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA gaat tegen 2030 twee nieuwe onbemande ruimtesondes sturen naar de planeet Venus. Dit werd op woensdag 2 juni 2021 bekend gemaakt door NASA-directeur Bill Nelson. Met deze nieuwe missies wil men de atmosfeer van Venus alsook de geologische samenstelling van deze planeet uitvoerig onderzoeken. Venus is vanaf de zon gezien de tweede planeet in ons zonnestelsel en is onze dichtste buurplaneet. Toch verschilt Venus enorm met de aarde en heeft deze planeet een extreem broeikaseffect waardoor Venus onleefbaar is. Het de eerste keer sinds 1989 dat NASA nog eens een ruimtesonde naar deze planeet stuurt.

Solar Orbiter filmt eerste coronale massa-ejecties

dinsdag, 25 mei 2021 10:37

Solar Orbiter is op 10 februari 2020 gelanceerd en bevindt zich momenteel in de kruisvluchtfase voorafgaand aan de wetenschappelijke hoofdmissie, die in november van dit jaar van start gaat. Terwijl de vier boordinstrumenten sinds de lancering een groot deel van de tijd ingeschakeld zijn geweest en wetenschappelijke gegevens hebben verzameld over de ruimte in de buurt van het ruimtevaartuig, is het gebruik van de zes teledetectie-instrumenten tijdens de kruisvluchtfase voornamelijk gericht geweest op het ijken van de instrumenten, en zijn zij alleen actief tijdens speciale controlevensters en specifieke campagnes.

China brengt Marsrover op het Marsoppervlak Hot!

zaterdag, 15 mei 2021 06:58

China is er als tweede land in de wereld in geslaagd om een lander en robotwagen tot op het oppervlak van de planeet Mars te brengen. Zo landde in de nacht van 14 mei op 15 mei 2021 omstreeks 01u11 Belgische tijd de Chinese Marslander Tianwen-1 succesvol op het Marsoppervlak nadat deze in juli 2020 werd gelanceerd. Aan boord van de Tianwen-1 Marslander bevindt zich de Chinese Zhurong robotwagen die weldra zal beginnen met de verkenning van het Marsoppervlak.

NASA's helikopter Ingenuity vliegt! Hot!

maandag, 19 april 2021 13:10

Op maandag 19 april 2021 is NASA's helikopter Ingenuity voor het eerst opgestegen vanop het Marsoppervlak. Omstreeks 12u45 Belgische tijd ontving NASA de data waarmee werd bevestigd dat de 1,8 kilogram zware helikopter met succes zijn eerste testvlucht had uitgevoerd boven de Jezero krater op Mars. Meteen daarna ontving NASA ook beelden afkomstig van de Marsrover Perseverance waarop duidelijk te zien is dat de kleine helikopter boven het Marsoppervlak vloog. Voor het eerst in de geschiedenis van de mensheid vloog een helikoptertje over het oppervlak van een andere planeet.

NASA-helikopter Ingenuity maakt eerste foto van het Marsoppervlak Hot!

dinsdag, 06 april 2021 21:59

De kleine NASA-helikopter Ingenuity heeft zijn eerste foto van het Marsoppervlak succesvol naar de aarde gestuurd. Afgelopen weekend werd de helikopter door de Marsrover Perseverance op het Marsoppervlak geplaatst en verwacht wordt dat deze op zondag 11 april zijn eerste testvlucht zal maken. Ingenuity moet geschiedenis schrijven door de eerste gemotoriseerde vlucht op een ander hemellichaam dan de aarde uit te voeren.

Perseverance is op Mars! Hot!

donderdag, 18 februari 2021 22:05

De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA is er op donderdag 18 februari 2021 in geslaagd om de Marsrover Perseverance probleemloos te laten landen op het oppervlak van de planeet Mars. De meer dan één ton zware robotwagen werd in juli 2020 gelanceerd en bevindt zich nu in de 45 kilometer brede Jezero krater op Mars waar de rover en zijn instrumenten op zoek moet gaan naar sporen van leven. Perseverance heeft ook een kleine helikopter drone met zich mee naar Mars waarmee men unieke beelden hoopt te maken van het verlaten Marsoppervlak.

Hoe verloopt de landing van Perseverance op Mars? Hot!

donderdag, 18 februari 2021 09:39

NASA maakt zich momenteel klaar voor een nieuwe landing op de planeet Mars. Zo moet de Amerikaanse Marsrover Perseverance na een reis van meer dan een half jaar op 18 februari 2021 een zachte landing maken in de Jezero krater op het oppervlak van Mars waarna de onbemande robotwagen moet op zoek gaan naar sporen van leven. Net als bij de landing van NASA's Marsrover Curiosity zal ook Perseverance gebruik maken van een hitteschild, parachute, afremraketten en een 'vliegende kraan' om de meer dan één ton zware robotwagen zacht te laten landen op Mars. Voor NASA en zijn vluchtleiders worden dit opnieuw 'seven minutes of terror'. Leer aan de hand van dit artikel alles over de afdaling en landing van Perseverance op Mars!

Met zijn dertien miljard jaar is dit één van de oudste bolvormige sterrenhopen die we tot op heden kennen. M5 bestaat uit ruim een half miljoen sterren die verspreid zijn…