Verkenning van het zonnestelsel

Parker Solar Probe 'raakt' voor het eerst de zonneatmosfeer aan Hot!

vrijdag, 17 december 2021 10:19

Voor het eerst in de geschiedenis heeft een ruimtevaartuig de zon aangeraakt. NASA's Parker Solar Probe is nu door de bovenste atmosfeer van de zon - de corona - gevlogen en heeft daar monsters genomen van deeltjes en magnetische velden. De nieuwe mijlpaal betekent een grote stap voor Parker Solar Probe en een grote sprong voorwaarts voor de zonnewetenschap. Net zoals de landing op de maan wetenschappers in staat stelde te begrijpen hoe de maan is gevormd, zal het aanraken van het materiaal waarvan de zon is gemaakt wetenschappers helpen cruciale informatie te ontdekken over onze naaste ster en haar invloed op het zonnestelsel.

DART-missie moet baan van asteroïde wijzigen

zondag, 21 november 2021 13:29

Indien alles verloopt zoals gepland gaat het Amerikaanse ruimtevaartbedrijf SpaceX op 24 november 2021 een bijzonder ruimtetuig lanceren dat in 2022 de baan van een asteroïde moet aanpassen. Zo moet een Falcon 9 raket vanop de Vandenberg lanceerbasis in Californië de Double Asteroid Redirection Test (DART) in de ruimte brengen dat ontwikkeld werd door de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA en het Johns Hopkins University Applied Physics Laboratory. Het DART-ruimtevaartuig moet in oktober 2022 inslaan op de asteroïde Dimorphos om op deze manier de koers van de asteroïde te wijzigen. Deze bijzondere missie maakt deel uit van Planetary Defense programma waarmee men de aarde wil verdedigen tegen een botsing met een asteroïde die op ramkoers ligt met onze planeet.

Wetenschappelijke resultaten tonen eerste 3D-beeld van Jupiteratmosfeer

maandag, 01 november 2021 19:45

Nieuwe bevindingen van NASA's Juno ruimtesonde in een baan rond Jupiter geven een vollediger beeld van hoe de kenmerkende en kleurrijke atmosferische eigenschappen van de planeet aanwijzingen geven over de onzichtbare processen onder zijn wolken. De resultaten belichten de innerlijke werking van de gordels en wolkenzones die Jupiter omringen, alsook zijn polaire cyclonen en zelfs de Grote Rode Vlek. Onderzoekers hebben op 28 oktober 2021 verschillende artikelen over Juno's atmosferische ontdekkingen gepubliceerd in het tijdschrift Science en het Journal of Geophysical Research: Planets.

Hubble vindt bewijs voor aanhoudende waterdamp op één halfrond van Europa

maandag, 18 oktober 2021 16:03

NASA's Hubble Space Telescope waarnemingen van Jupiter's ijzige maan Europa hebben de aanwezigheid van aanhoudende waterdamp onthuld maar, mysterieus genoeg, slechts in één halfrond. Europa herbergt een enorme oceaan onder zijn ijzige oppervlak, die mogelijk geschikt is voor leven. Dit resultaat vergroot het inzicht van astronomen in de atmosferische structuur van ijzige manen en legt de basis voor geplande wetenschappelijke missies naar het Joviaanse stelsel, onder andere om te onderzoeken of een omgeving op een halve miljard kilometer van de zon leven kan herbergen.

Maak kennis met Lucy! Hot!

zaterdag, 09 oktober 2021 22:24

Indien alles verloopt zoals gepland gaat de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA tussen 16 oktober en 5 november 2021 het onbemande ruimtetuig Lucy in de ruimte brengen. De missie van Lucy zal minstens twaalf jaar duren en gedurende deze lange periode moet de ruimtesonde maar liefst zeven bijzondere planetoïden bezoeken tijdens diverse scheervluchten. Met deze ambitieuze ruimtemissie hopen wetenschappers meer te leren over de beginjaren van het zonnestelsel en over het ontstaan van hemellichamen zoals planetoïden en planeten.

Atmosfeer van dwergplaneet Pluto wordt ijler

woensdag, 06 oktober 2021 10:36

Toen Pluto in de nacht van 15 augustus 2018 voor een ster langs schoof, had een team van astronomen onder leiding van het Southwest Research Institute op tal van plaatsen in de VS en Mexico telescopen opgesteld om de atmosfeer van Pluto te observeren toen deze kortstondig werd beschenen door de goedgeplaatste ster. Wetenschappers gebruikten deze occultatie om de totale dichtheid van Pluto's ijle atmosfeer te meten en vonden overtuigende aanwijzingen dat deze begint te verdwijnen en weer bevriest op zijn oppervlak naarmate het verder weg van de zon komt te staan. De occultatie duurde ongeveer twee minuten en tijdens deze periode verdween de ster voor het zicht van de astronomen doordat Pluto en zijn atmosfeer er voorlangs bewogen. De snelheid waarmee de ster verdween en weer verscheen, bepaalde het dichtheidsprofiel van Pluto's atmosfeer.

BepiColombo scheert voor de eerste maal langs Mercurius Hot!

zaterdag, 02 oktober 2021 08:08

De Europees-Japanse onbemande ruimtesonde BepiColombo is in de nacht van 1 op 2 oktober 2021 voor het eerst langs de planeet Mercurius gevlogen. Tijdens deze scheervlucht vloog BepiColombo op een afstand van ongeveer 198 kilometer boven het met kraters bezaaide oppervlak van Mercurius en stuurde vervolgens de eerste foto's door naar de aarde. BepiColombo werd in oktober 2018 in de ruimte gebracht en moet in 2025 in een vaste baan om de kleine planeet Mercurius worden gebracht.

Bekijk hier de mooiste foto's van Perseverance! Hot!

maandag, 14 juni 2021 01:17

Op 18 februari 2021 landde de Amerikaanse robotwagen Perseverance probleemloos op het oppervlak van de planeet Mars. Na een reis van zeven maanden landde Perseverance in de Jezero krater op Mars waarvan wetenschappers vermoeden dat dit gebied ooit een meer is geweest. De meer dan één ton zware Marsrover werd uitgerust met maar liefst 23 camera's en tal van instrumenten waarmee men op zoek wil gaan naar sporen van leven op Mars. Bekijk via dit artikel de mooiste foto's die gemaakt werden door de Marsrover Perseverance!

NASA gaat opnieuw naar Venus Hot!

donderdag, 03 juni 2021 08:09

De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA gaat tegen 2030 twee nieuwe onbemande ruimtesondes sturen naar de planeet Venus. Dit werd op woensdag 2 juni 2021 bekend gemaakt door NASA-directeur Bill Nelson. Met deze nieuwe missies wil men de atmosfeer van Venus alsook de geologische samenstelling van deze planeet uitvoerig onderzoeken. Venus is vanaf de zon gezien de tweede planeet in ons zonnestelsel en is onze dichtste buurplaneet. Toch verschilt Venus enorm met de aarde en heeft deze planeet een extreem broeikaseffect waardoor Venus onleefbaar is. Het de eerste keer sinds 1989 dat NASA nog eens een ruimtesonde naar deze planeet stuurt.

Solar Orbiter filmt eerste coronale massa-ejecties

dinsdag, 25 mei 2021 10:37

Solar Orbiter is op 10 februari 2020 gelanceerd en bevindt zich momenteel in de kruisvluchtfase voorafgaand aan de wetenschappelijke hoofdmissie, die in november van dit jaar van start gaat. Terwijl de vier boordinstrumenten sinds de lancering een groot deel van de tijd ingeschakeld zijn geweest en wetenschappelijke gegevens hebben verzameld over de ruimte in de buurt van het ruimtevaartuig, is het gebruik van de zes teledetectie-instrumenten tijdens de kruisvluchtfase voornamelijk gericht geweest op het ijken van de instrumenten, en zijn zij alleen actief tijdens speciale controlevensters en specifieke campagnes.

In de Verenigde Staten wordt in de Amerikaanse staat New Jersey Edwin Eugene "Buzz" Aldrin geboren. De jongste van zijn twee oudere zussen sprak het woord 'brother' uit als "buzzer" wat al snel werd ingekort tot "buzz". In 1988 veranderde Aldrin zijn eerste voornaam officieel in die van Buzz. Aldrin vocht als gevechtspiloot in de Koreaanse oorlog en werd in 1963 door de NASA geselecteerd als astronaut. Zijn eerste ruimtevlucht vond plaats in 1966 met de missie Gemini 12 waarbij hij vier dagen lang samen met Jim Lovell in de ruimte verbleef. In 1969 wordt hij de tweede mens op de Maan tijdens de legendarische Apollo 11 ruimtemissie. Na zijn Maanvlucht nam Aldrin ontslag bij de NASA en werd hij benoemd tot commandant van de Test Pilots School op de Amerikaanse Edwards Air Force Base. Foto: NASA