Verkenning van het zonnestelsel

Bekijk hier de mooiste foto's van Perseverance! Hot!

zaterdag, 06 maart 2021 01:17

Op 18 februari 2021 landde de Amerikaanse robotwagen Perseverance probleemloos op het oppervlak van de planeet Mars. Na een reis van zeven maanden landde Perseverance in de Jezero krater op Mars waarvan wetenschappers vermoeden dat dit gebied ooit een meer is geweest. De meer dan één ton zware Marsrover werd uitgerust met maar liefst 23 camera's en tal van instrumenten waarmee men op zoek wil gaan naar sporen van leven op Mars. Bekijk via dit artikel de mooiste foto's die gemaakt werden door de Marsrover Perseverance!

Perseverance is op Mars! Hot!

donderdag, 18 februari 2021 22:05

De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA is er op donderdag 18 februari 2021 in geslaagd om de Marsrover Perseverance probleemloos te laten landen op het oppervlak van de planeet Mars. De meer dan één ton zware robotwagen werd in juli 2020 gelanceerd en bevindt zich nu in de 45 kilometer brede Jezero krater op Mars waar de rover en zijn instrumenten op zoek moet gaan naar sporen van leven. Perseverance heeft ook een kleine helikopter drone met zich mee naar Mars waarmee men unieke beelden hoopt te maken van het verlaten Marsoppervlak.

Hoe verloopt de landing van Perseverance op Mars? Hot!

donderdag, 18 februari 2021 09:39

NASA maakt zich momenteel klaar voor een nieuwe landing op de planeet Mars. Zo moet de Amerikaanse Marsrover Perseverance na een reis van meer dan een half jaar op 18 februari 2021 een zachte landing maken in de Jezero krater op het oppervlak van Mars waarna de onbemande robotwagen moet op zoek gaan naar sporen van leven. Net als bij de landing van NASA's Marsrover Curiosity zal ook Perseverance gebruik maken van een hitteschild, parachute, afremraketten en een 'vliegende kraan' om de meer dan één ton zware robotwagen zacht te laten landen op Mars. Voor NASA en zijn vluchtleiders worden dit opnieuw 'seven minutes of terror'. Leer aan de hand van dit artikel alles over de afdaling en landing van Perseverance op Mars!

ExoMars detecteert nieuw gas en spoort waterverlies op Mars op

donderdag, 11 februari 2021 11:38

ESA-Roscosmos’ ExoMars Trace Gas Orbiter (TGO) heeft voor het eerst een ‘nieuw’ gas ontdekt: een gas dat nooit eerder op Mars werd waargenomen. Zeezout dat in het stoffige oppervlak van Mars is ingebed en in de atmosfeer van de planeet is meegevoerd, heeft geleid tot de ontdekking van waterstofchloride. TGO levert ook nieuwe informatie over de manier waarop Mars zijn water verliest. Twee belangrijke drijfveren in Marsonderzoek zijn enerzijds de jacht op atmosferische gassen die verband houden met biologische of geologische activiteit, en anderzijds het verkrijgen van inzicht in de vroegere en huidige watervoorraad op de planeet, om te bepalen of Mars ooit bewoonbaar kan zijn geweest en of er waterreservoirs toegankelijk kunnen zijn voor toekomstige menselijke exploratie.

Tianwen-1 komt aan bij Mars Hot!

woensdag, 10 februari 2021 13:57

Na de Verenigde Arabische Emiraten met hun Mars Hope Probe gisteren heeft nu ook China vandaag een onbemand ruimtetuig in een baan om de planeet Mars kunnen brengen. Zo kwam op 10 februari 2021 de Tianwen-1 Marssonde probleemloos aan bij de 'rode planeet' na een reis van ongeveer 470 miljoen kilometer. Vanuit zijn omloopbaan om de planeet Mars zal Tianwen-1 binnen enkele maanden zijn Marslander loskoppelen die in mei 2021 een zachte landing moet maken op het Marsoppervlak in het Utopia Planitia gebied. De Chinese Marslander heeft aan boord een kleine robotwagen mee die het terrein moet verkennen. Tot op heden zijn enkel de Verenigde Staten en Rusland erin geslaagd om een ruimtetuig gecontroleerd te laten afdalen op het Marsoppervlak.

Ruimtesonde van Arabische Emiraten komt aan bij Mars Hot!

dinsdag, 09 februari 2021 13:14

Nadat de Verenigde Arabische Emiraten in juli 2020 voor het eerst een Marssonde in de ruimte hadden laten brengen, is het onbemande ruimtetuig nu probleemloos aangekomen bij de planeet Mars. Zo heeft de ruimtesonde op 9 februari 2021 met succes zijn 'Mars Orbital Insertion' manoeuvre uitgevoerd waardoor de Hope Probe zich nu in een vaste baan om de 'rode planeet' bevindt. Met deze eerste Arabische Marssonde willen wetenschappers voor het eerst een volledig beeld scheppen van de atmosfeer van Mars die bestaat uit tal van lagen waarover nog steeds niet alles is geweten.

Maak kennis met Lucy! Hot!

maandag, 08 februari 2021 22:24

Indien alles verloopt zoals gepland gaat de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA tussen 16 oktober en 5 november 2021 het onbemande ruimtetuig Lucy in de ruimte brengen. De missie van Lucy zal minstens twaalf jaar duren en gedurende deze lange periode moet de ruimtesonde maar liefst zeven bijzondere planetoïden bezoeken tijdens diverse scheervluchten. Met deze ambitieuze ruimtemissie hopen wetenschappers meer te leren over de beginjaren van het zonnestelsel en over het ontstaan van hemellichamen zoals planetoïden en planeten.

NASA kiest Firefly Aerospace voor voor wetenschappelijke missie naar de maan

vrijdag, 05 februari 2021 15:03

De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA heeft het bedrijf Firefly Aerospace gekozen waarmee het zal samenwerken voor een onbemande wetenschappelijke missie naar de maan in 2023. Zo zal Firefly Aerospace de onbemande maanlander Blue Ghost ontwikkelen en bouwen met aan boord tien wetenschappelijke NASA-experimenten waarmee men onder andere de samenstelling van de maanbodem wil onderzoeken. Deze wetenschappelijke missie maakt deel uit van NASA's Artemis maanprogramma waarmee de Verenigde Staten op termijn opnieuw mensen naar de maan wil brengen.

NASA maakt zich klaar voor nieuwe landing op Mars Hot!

maandag, 01 februari 2021 22:25

De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA maakt zich momenteel klaar voor een nieuwe landing op de planeet Mars. Zo moet de Amerikaanse Marsrover Perseverance na een reis van meer dan een half jaar op 18 februari 2021 een zachte landing maken op de Jezero krater op het oppervlak van Mars waarna de onbemande robotwagen moet op zoek gaan naar sporen van leven. Net als bij de afdaling en landing van NASA's Marsrover Curiosity zal ook Perseverance gebruik maken van een hitteschild, parachute, afremraketten en een 'vliegende kraan' om de meer dan één ton zware robotwagen zacht te laten landen op Mars. Voor NASA en de vluchtleiders worden dit opnieuw 'seven minutes of terror'!

Japanse capsule met stukjes planetoïde keert terug naar de aarde Hot!

zondag, 06 december 2020 08:06

Na een ruimtereis van zes jaar is een capsule van de Japanse ruimtesonde Hayabusa 2 op zaterdag 5 december 2020 teruggekeerd naar de aarde. De capsule landde in de verlaten woestijn van Australië nadat deze op een afstand van 220 000 kilometer van de aarde was losgemaakt van de Hayabusa 2 ruimtesonde. Aan boord van de kleine capsule bevinden zich bodemstalen van de planetoïde Ryugu die in februari en juli 2019 werden opgevangen door het onbemande ruimtetuig.

De Duitse astronoom Ernst Wilhelm Leberecht Tempel ontdekt vanuit Marseille de planetoïde 65 Cybele die werd genoemd naar een moedergodin uit de Frygische mythologie. Deze planetoïde heeft een diameter van 240 kilometer en draait in 4 041 uur om haar eigen as. Dit hemellichaam wordt door spectraalanalyse ingedeeld bij de C-type planetoïden wat betekent dat ze een relatief laag albedo heeft en een donker oppervlak. Tijdens een sterbedekking in 1979 ontdekten astronomen aanwijzingen voor een natuurlijke satelliet met een diameter van ongeveer elf km.

Het prachtige spiraalvormige sterrenstelsel NGC 4535 is terug te vinden in het sterrenbeeld Virgo (Maagd) en heeft magnitude 9.8. Dit sterrenstelsel maakt deel uit van de gigantische Virgocluster dat uit…