Verkenning van het zonnestelsel

Astronomen ontdekken 20 nieuwe manen rond Saturnus Hot!

dinsdag, 08 oktober 2019 08:05

Een team astronomen van het Carnegie Institute for Science heeft rond de prachtige planeet Saturnus maar liefst twintig nieuwe manen ontdekt. Deze maantjes werden ontdekt met de Subaru-telescoop op Hawaï waarna deze belangrijke ontdekking op maandag 7 oktober 2019 werd bekend gemaakt door de International Astronomical Union’s Minor Planet Center. Door deze ontdekking komt het aantal manen rond de geringde planeet op 82, wat drie meer is dan Jupiter.

India verliest contact met maanlander Hot!

zaterdag, 07 september 2019 07:28

Het lijkt er op dat India er niet in geslaagd is om een onbemand ruimtetuig te laten landen op het oppervlak van de maan. Normaal had op vrijdag 6 september 2019 de Indiase maanlander Vikram een zachte landing moeten maken op de zuidpool van de maan maar toen het ruimtetuig zich nog enkele honderden meters boven het maanoppervlak bevond, verloor de vluchtleiding plots alle contact. Voor India en zijn ruimtevaartprogramma is dit een zware klap aangezien men in het land enorm uitkeek naar deze ambitieuze ruimtemissie.

Steen op Mars genoemd naar de 'Rolling Stones' Hot!

zaterdag, 24 augustus 2019 07:39

De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA heeft een steen op de planeet Mars genoemd naar de bekende rockband Rolling Stones. De steen heet vanaf nu 'The Rolling Stone Rock' en is niet veel groter dan een golfbal. Op 26 november 2018 rolde deze steen één meter verder op het Marsoppervlak als gevolg van de landing van de Amerikaanse Marslander InSight. De bandleden van de Rolling Stones zelf lieten al weten aangenaam verrast te zijn en vinden dit een fantastische manier om de start van hun No Filter Tour mee te vieren.

Indiase maanlander komt aan bij de maan Hot!

woensdag, 21 augustus 2019 10:17

De Indiase ruimtevaartorganisatie ISRO heeft laten weten dat de maanlander Chandrayaan 2 zich op dinsdag 20 augustus 2019 succesvol in een baan om de maan heeft gebracht. Voor India en zijn ruimtevaartprogramma is dit een belangrijke stap in deze ambitieuze missie aangezien de Aziatische grootmacht op 6 september 2019 de lander wil laten landen op het oppervlak van de maan waarna en kleine rover het maanoppervlak moet verkennen. Ondanks dit succesvol manoeuvre moet het spannendste en meest gewaagde gedeelte van de hele missie nog komen.

India keert terug naar de maan Hot!

dinsdag, 09 juli 2019 09:45

India wil op zondag 14 juli 2019 voor de tweede maal een onbemand ruimtetuig lanceren naar de maan. De Chandrayaan-2 missie bestaat uit een ruimtesonde, een lander en een maanrover die op weg naar de maan gaan gebracht worden met behulp van een Indiase GSLV raket. Na het succes van de eerste Chandrayaan missie, waarmee men water ontdekte op de maan, heeft India nu opnieuw hoge verwachtingen van deze ambitieuze missie. Indien deze missie slaagt, wordt India het vierde land ter wereld dat een onbemande ruimtesonde kan laten landen op de maan.

Nieuwe ruimtemissies moeten de zon onderzoeken

maandag, 24 juni 2019 08:33

De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA heeft twee nieuwe onbemande ruimtemissies geselecteerd die meer inzicht moeten geven over het gedrag van onze ster, de zon, op onder andere het magnetisch veld van de Aarde. Zo is een van de nieuwe missies erop gericht te bestuderen hoe de zonnewind ontstaat terwijl wetenschappers met de andere missie willen onderzoeken wat de effecten zijn voor onze planeet. Beide missie moeten in 2022 gelanceerd worden.

Israël is op weg naar de maan Hot!

vrijdag, 22 februari 2019 08:17

In de nacht van donderdag 21 op vrijdag 22 februari 2019 heeft een Amerikaanse Falcon 9 raket van SpaceX met succes de eerste Israëlische maanlander 'Beresheet' in de ruimte gebracht. Dit Israëlisch ruimtevaartuig werd samen met een Indonesische communicatiesatelliet gelanceerd en moet na een vlucht van ongeveer zeven weken een zachte landing maken op het oppervlak van de maan. Opvallend aan dit project is dat Beresheet de eerste maanmissie is die met privégeld werd gefinancierd en dit project zijn oorsprong heeft uit de Google Lunar X Prize. Als deze missie slaagt, wordt Israël het vierde land ooit dat een ruimtetuig op het oppervlak van de maan plaatst.

Europese Marsrover heet voortaan 'Rosalind Franklin' Hot!

zondag, 10 februari 2019 08:57

De Europese ruimtevaartorganisatie ESA heeft afgelopen week bekend gemaakt dat de nieuwe Marsrover, die in 2020 zal gelanceerd worden, nu officieel de naam 'Rosalind Franklin' draagt. Deze naam werd uit bijna 36 000 inzendingen gekozen die afkomstig waren uit alle ESA-lidstaten. Rosalind Franklin was een Britse chemicus die baanbrekend werk heeft verricht in het vroegste onderzoek naar DNA. Dankzij haar werk weten we vandaag de dag dat ons DNA een dubbele helix-structuur kent. Door ESA's nieuwste Marsrover te vernoemen naar Rosalind Franklin gaan we er tijdens deze missie steeds aan herinnert worden dat het in de menselijke genen zit om te verkennen.

De mooiste foto's van de InSight Marslander Hot!

vrijdag, 01 februari 2019 07:31

Op 26 november 2018 heeft het Amerikaanse onbemande ruimtetuig InSight, na een reis van zeven maanden, een zachte landing gemaakt op het oppervlak van de planeet Mars. De InSight Marslander moet als eerste ruimtetuig ooit in de Marsbodem boren zodat wetenschappers meer kunnen leren over het inwendige van deze planeet. Vanop de kale vlakte, Elysium Planitia, waar InSight is geland, zal de Marslander ook onderzoeken of er op deze planeet aardbevingen voorkomen en zal men het weer op Mars uitvoerig bestuderen. Via dit artikel kan je een overzicht terugvinden van de mooiste foto's die InSight terug naar de Aarde stuurt.

Eerste beelden van Ultima Thule Hot!

donderdag, 03 januari 2019 12:14

De Amerikaanse ruimtesonde New Horizons heeft de eerste beelden naar de Aarde gestuurd van zijn scheervlucht langs het Kuipergordelobject Ultima Thule. Op deze foto's is te zien dat dit hemellichaam bestaat uit twee objecten die als het ware aan elkaar lijken geplakt te zijn. Op het internet krijgt Ultima Thule dankzij zijn bizarre vorm nu de bijnaam 'sneeuwpop' of 'bowlingkegel'. Volgens wetenschappers zijn de twee opvallende lobben van Ultima Thule met zeer lage snelheid tegen elkaar gebotst waarna deze zijn samengeklonterd tot een groter geheel.

Dit gebeurde vandaag in 1947

De Amerikaanse astronoom Henry L. Giclas ontdekt vanop het Lowell Observatory de planetoïde 2201 Oljato. Deze planetoïde behoort tot de Apollo-planetoïden. Volgens astronomen wordt de meteorenzwerm Chi-Orioniden wellicht veroorzaakt door brokstukken afkomstig van deze planetoïde. Henry L. Giclas ontdekte in totaal zeventien planetoïden.

De planetaire nevel NGC 7048 in het sterrenbeeld in Cygnus (Zwaan) heeft vanop Arde gezien een grootte van 60” x 62” en is hierdoor een redelijk groot deep-sky object. De…