Verkenning van het zonnestelsel

In de nacht van donderdag 21 op vrijdag 22 februari 2019 heeft een Amerikaanse Falcon 9 raket van SpaceX met succes de eerste Israëlische maanlander 'Beresheet' in de ruimte gebracht. Dit Israëlisch ruimtevaartuig werd samen met een Indonesische communicatiesatelliet gelanceerd en moet na een vlucht van ongeveer zeven weken een zachte landing maken op het oppervlak van de maan. Opvallend aan dit project is dat Beresheet de eerste maanmissie is die met privégeld werd gefinancierd en dit project zijn oorsprong heeft uit de Google Lunar X Prize. Als deze missie slaagt, wordt Israël het vierde land ooit dat een ruimtetuig op het oppervlak van de maan plaatst.

De Europese ruimtevaartorganisatie ESA heeft afgelopen week bekend gemaakt dat de nieuwe Marsrover, die in 2020 zal gelanceerd worden, nu officieel de naam 'Rosalind Franklin' draagt. Deze naam werd uit bijna 36 000 inzendingen gekozen die afkomstig waren uit alle ESA-lidstaten. Rosalind Franklin was een Britse chemicus die baanbrekend werk heeft verricht in het vroegste onderzoek naar DNA. Dankzij haar werk weten we vandaag de dag dat ons DNA een dubbele helix-structuur kent. Door ESA's nieuwste Marsrover te vernoemen naar Rosalind Franklin gaan we er tijdens deze missie steeds aan herinnert worden dat het in de menselijke genen zit om te verkennen.

Op 26 november 2018 heeft het Amerikaanse onbemande ruimtetuig InSight, na een reis van zeven maanden, een zachte landing gemaakt op het oppervlak van de planeet Mars. De InSight Marslander moet als eerste ruimtetuig ooit in de Marsbodem boren zodat wetenschappers meer kunnen leren over het inwendige van deze planeet. Vanop de kale vlakte, Elysium Planitia, waar InSight is geland, zal de Marslander ook onderzoeken of er op deze planeet aardbevingen voorkomen en zal men het weer op Mars uitvoerig bestuderen. Via dit artikel kan je een overzicht terugvinden van de mooiste foto's die InSight terug naar de Aarde stuurt.

De Amerikaanse ruimtesonde New Horizons heeft de eerste beelden naar de Aarde gestuurd van zijn scheervlucht langs het Kuipergordelobject Ultima Thule. Op deze foto's is te zien dat dit hemellichaam bestaat uit twee objecten die als het ware aan elkaar lijken geplakt te zijn. Op het internet krijgt Ultima Thule dankzij zijn bizarre vorm nu de bijnaam 'sneeuwpop' of 'bowlingkegel'. Volgens wetenschappers zijn de twee opvallende lobben van Ultima Thule met zeer lage snelheid tegen elkaar gebotst waarna deze zijn samengeklonterd tot een groter geheel.

Meer dan 3,5 jaar nadat de Amerikaanse ruimtesonde New Horizons langs de dwergplaneet Pluto vloog, moet het onbemande ruimtetuig op 1 januari 2019 opnieuw langs een Kuipergordelobject vliegen met een snelheid van 14,1 kilometer per seconde. Dit object kreeg bij zijn ontdekking de naam 2014 MU69 maar werd sinds kort door NASA omgedoopt tot 'Ultima Thule'. New Horizons werd in 2006 gelanceerd en was het eerste ruimtetuig ooit dat een bezoek bracht aan de dwergplaneet Pluto. Met de scheervlucht langs het object Ultima Thule hopen wetenschappers nog meer te leren over het ontstaan van ons zonnestelsel.

Nadat de Frans-Duitse lander MASCOT op 3 oktober 2018 werd losgemaakt van de Japanse ruimtesonde Hayabusa 2 begaf het kleine tuigje zich naar het oppervlak van de planetoïde Ryugu. Ongeveer twintig minuten later stond de MASCOT lander met succes op het oppervlak van Ryugu waarna het tuigje begon aan zijn wetenschappelijke missie. Op dat moment bevond de planetoïde Ryugu zich 325 miljoen van de Aarde. Terwijl de oorspronkelijke levensduur van de MASCOT lander geschat werd op zestien uur bleef het kleine tuigje zeventien uur operationeel. Gedurende deze periode verzamelde de lander tal van gegevens over de 900 meter grote planetoïde die wetenschappers meer moeten leren over de samenstelling en de geschiedenis van dit hemellichaam.

De Amerikaanse ruimtesonde Ranger 4 slaagt er niet in om een zachte Maanlanding uit te voeren en slaat met een snelheid van 9 600 kilometer per uur te pletter op de achterkant van de Maan. Een fout in de computer aan boord van de ruimtesonde zorgde er voor dat de zonnepanelen en navigatiesystemen niet functioneerden waardoor het ruimtetuig te pletter sloeg en geen wetenschappelijke data doorstuurde. Ranger 4 werd op 23 april 1962 gelanceerd vanop de Cape Canaveral lanceerbasis met als doel diverse gegevens over de Maan te verzamelen en tegelijk ervaring op te doen op vlak van apparatuur voor maan- en interplanetaire ruimtetuigen. Foto: NASA