dinsdag, 09 april 2019 20:32

Volg hier LIVE de persconferentie over de eerste resultaten van de Event Horizon Telescope Hot!

Artistieke impressie van een zwart gat. Artistieke impressie van een zwart gat. Foto: Eos

Op woensdag 10 april 2019 omstreeks 15u00 wordt in Brussel een zeer belangrijke persconferentie gehouden waar de eerste resultaten van de waarnemingen met de Event Horizon Telescope gaan bekend gemaakt worden. Doordat het onderzoek met de Event Horizon Telescope in het teken staat van het maken van de eerste foto van een zwart gat kijken wetenschappers en sterrenkundigen van over de hele wereld enorm uit naar deze eerste wetenschappelijke resultaten. Deze persconferentie zal LIVE te volgen zijn op Spacepage.be via onderstaande link.

Het internationale Event Horizon Telescope project heeft als doel het onderzoeken en het nemen van de eerste foto van een zwart gat. Voor de internationale sterrenkunde is het maken van een dergelijke foto van groot belang aangezien men tot op heden enkel maar artistieke weergaven heeft van dergelijke objecten. Dit project bestaat niet uit één telescoop maar uit een netwerk van telescopen over de hele wereld die samen beelden maken van zwarte gaten. Eén van de objecten die men hiermee onderzoekt is het centrum van de Melkweg. Omdat zwarte gaten zelf geen licht uitzenden of terugkaatsen, is het bijzonder moeilijk foto's te maken van dergelijke objecten. Momenteel is de Event Horizon Telescope gericht op twee zwarte gaten, de grootste twee gezien vanaf onze planeet. De eerste is Sagittarius A, dat zich in het midden van de Melkweg bevindt, en het tweede is een nog groter zwart gat in het midden van Messier 87 in het sterrenbeeld Maagd. Of we nu voor het eerst een echte foto gaan te zien krijgen een zwart gat gaan we dus op woensdag 10 april te weten komen. Deelnemers aan deze persconferentie zijn onder andere Carlos Moedas (EU Commissioner for Research, Science and Innovation), Anton Zensus (Max Planck Institute of Radio Astronomy), Luciano Rezzolla (Goethe University Frankfurt) en Heino Falcke (Radboud University in Nijmegen). Dankzij onderstaande link kan je de persconferentie LIVE volgen!

In India ontdekt men in het Gaya district een vijf kilogram zware Marsmeteoriet die later de naam 'Shergotty' krijgt. Deze relatief jonge meteoriet bestaat vooral uit pyroxeen en is de tweede Marsmeteoriet die op Aarde wordt ontdekt.

M43 maakt deel uit van de bekende Orionnevel (M42) maar wordt er visueel van gescheiden door enkele donkere nevels. Deze nevel omringd de jonge veranderlijke ster NU Orionis, dat M43…