Foto: EHT Collaboration

Op 12 mei 2022, om 15u00 Belgische tijd, start in Duitsland de langverwachte persconferentie van de European Southern Observatory (ESO) waar men de nieuwste resultaten zal bekend maken van sterrenkundig onderzoek dat verricht werd met de Event Horizon Telescope (EHT). De Event Horizon Telescope (EHT) is een grote samengestelde telescoop die bestaat uit een wereldwijd netwerk van radiotelescopen en het onderzoek met de EHT richt zich vooral op de twee zwarte gaten M87 en Sgr A*. Met de EHT kon men in 2019 ook al voor de eerste maal het zwarte gat M87 fotograferen.

Volg hier LIVE de persconferentie:

Medebeheerder & hoofdredacteur van Spacepage.Oprichter & beheerder van Belgium in Space.Ruimtevaart & sterrenkunde redacteur.

Dit gebeurde vandaag in 1984

De Amerikaanse astronoom Edward L. G. Bowell ontdekt op de Anderson Mesa Station sterrenwacht in de Amerikaanse staat Arizona een planetoïde die later naar de bekende Canadese astronoom Clarence Chant wordt genoemd. Chant wordt ook wel de vader van de Canadese sterrenkunde genoemd aangezien hij optische sterrenkunde introduceerde aan de University of Toronto en een van de bezielers was van het bekende David Dunlap Observatory. De planetoïde 3315 Chant draait in een baan om de Zon tussen de banen van de planeten Mars en Jupiter.