donderdag, 21 mei 2020 07:52

Japan lanceert HTV bevoorradingstuig

(1 Stem)
Een Japanse HTV in een baan om de Aarde. Een Japanse HTV in een baan om de Aarde. Foto: JAXA/NASA

De Japanse ruimtevaartorganisatie JAXA heeft op woensdag 20 mei 2020 met succes een onbemand HTV bevoorradingstuig in de ruimte gebracht. Omstreeks 19u31 Belgische tijd vertrok de 56 meter lange H-2B raket vanop het Tanegashima Space Center waarna het onbemande HTV bevoorradingstuig probleemloos werd uitgezet in een lage baan om de aarde. Op maandag 25 mei 2020 moet deze negende HTV worden vastgemaakt aan het internationale ruimtestation ISS.

Deze negende HTV kreeg de bijnaam 'Kounotori 9' en moet maar liefst 6,2 ton aan vracht en bevoorrading naar het internationale ruimtestation ISS brengen. Aan boord van deze negende HTV bevinden zich kledij, voedsel, wetenschappelijke experimenten en technische apparatuur voor het ruimtestation. Onder de wetenschappelijke experimenten en apparatuur bevinden zich het European Drawer Rack Mark II (EDR2), het Tank for Water Storage System (WSS), de Solid Combustion Experiment Module (SCEM) en het Confocal Space Microscopy (COSMIC) experiment. De 10 meter lange HTV zal op maandag 25 mei 2020 aankomen bij het internationale ruimtestation ISS waarna het onbemande gevaarte zal vastgemaakt worden aan het ruimtestation met behulp van een robotarm die bediend wordt door één van de ruimtevaarders. De HTV is één van de grootste bijdragen van Japan aan het internationale ruimtestation ISS. Zowel voor de H-2B raket alsook voor de HTV bevoorradingsmodule was dit hun laatste lancering. Japan wil de krachtige H-2B raketten in de toekomst vervangen door goedkopere en nieuwere H-3 raketten. Daarnaast wil Japan ook de HTV's vervangen door het HTV-X bevoorradingstuig dat in 2022 zijn eerste ruimtevlucht moet maken.

Japan bracht in 2009 zijn eerste H-II Transfer Vehicle (HTV) in de ruimte. Elke HTV heeft een lengte van 10 meter, een diameter van 4,4 meter en weegt zonder vracht 10,5 ton. Elke HTV beschikt over twee compartimenten waarvan één een onder druk gebrachte module is waar de bemanning van het internationale ruimtestation ISS zich vrij kan in begeven om de vracht inover te laden. In dit compartiment is plaats voor zes ton aan cargo en men kan er tot acht International Standard Payload Racks (ISPR's) in onderbrengen. De cargo die de HTV aan boord heeft, bestaat uit kledij, voedsel, experimenten en appartuur. De ISPR's bevatten meestal experimenten of labo's en men deze later ook nog overladen naar de andere ISS modules. Het tweede compartiment van de HTV wordt niet onder druk gebracht. In dit tweede gedeelte worden experimenten en onderdelen ondergebracht die aan de buitenkant van het ruimtestation moeten bevestigd worden. Deze onderdelen kan men door middel van een robotarm in en uit de HTV laden. Alle HTV's werden steeds in de ruimte gebracht door krachtige H-2B raketten die allemaal in de ruimte gebracht werden vanop het Tanegashima Space Center.

Vanop de Cape Canaveral lanceerbasis in Florida wordt NASA's Phoenix Marslander in de ruimte gebracht. Op 25 mei 2008 maakt Phoenix een zachte landing op het Marsoppervlak nabij de bij de noordpoolkap van de planeet. Met behulp van verschillende wetenschappelijke instrumenten aan boord van Phoenix kan men achterhalen dat er op Mars inderdaad water voorkomt in de vorm van ijs onder een dunne laag zand en stof. Foto: NASA