woensdag, 16 mei 2012 08:34

Europa lanceert satellieten voor Japan en Vietnam

(1 Stem)
Lancering van een Europese Ariane 5 draagraket Lancering van een Europese Ariane 5 draagraket Foto: Arianespace

In de nacht van dinsdag 15 mei op woensdag 16 mei 2012 heeft een Europese Ariane 5 draagraket succesvol twee communicatiesatellieten in de ruimte gebracht. De 62ste Ariane 5 vertrok om 00u13 Belgische tijd vanop de Europese lanceerbasis in Frans-Guyana, Zuid-Amerika. Zoals steeds werden 2 minuten en 25 seconden na lift-off de twee, op vaste brandstof werkende, boosterraketten afgestoten waarna de satellieten door middel van onderste rakettrap en de cryogene rakettrap in de ruimte gebracht werden.

De eerste vracht, de Japanse JCSAT-13 communicatiesatelliet, werd 26 minuten na de start van de lancering uitgezet in een tijdelijke elliptische overdrachtbaan. Deze 4,5 ton zware kunstmaan werd gebouwd door het Amerikaanse lucht- en ruimtevaartbedrijf Lockheed Martin op een A2100AXS platform en moet de volgende vijftien jaar Japan en omringende gebieden voorzien van ondermeer rechtstreekse televisieverbindingen. De tweede satelliet, de Vietnamese Vinasat-2, werd acht minuten na JCSAT-13 eveneens uitgezet in een tijdelijke overdrachtbaan. Vinasat-2 werd eveneens door Lockheed Martin gebouwd en heeft een gewicht van 2,9 ton. Samen met zijn voorganger, Vinasat-1, moeten deze satellieten in opdracht van de Vietnam Posts and Telecommunications Group (VNPT) tal van communicatiediensten zoals televisie, radio en telefoon leveren aan Vietnamese klanten. De volgende dagen zullen beide communicatiesatellieten zich op eigen kracht tot in een geostationaire baan om de Aarde brengen. Dit was de 58ste succesvolle lancering van een Ariane 5 draagraket sinds deze in 1996 voor het eerst gelanceerd werd. De volgende lancering van een Ariane 5 is voorzien voor 19 juni. Tijdens deze lancering zal de Europese draagraket een Amerikaanse communicatiesatelliet en Europese weersatelliet in de ruimte brengen.

De Pruisische amateur-sterrenkundige Karl Ludwig Hencke ontdekt de planetoïde 5 Astraea. Deze planetoïde bevindt zich tussen de banen van de planeten Mars en Jupiter en heeft een onregelmatige vorm met een diameter van gemiddeld 119 kilometer. Hoewel ze niet tot de grootste planetoïden behoort, is Astraea vanaf de Aarde gezien een van de 17 helderste. Zo heeft deze planetoïde een maximale schijnbare helderheid van magnitude +8,74 waardoor ze soms al met een goede verrekijker waarneembaar is.

NGC 4449 is een opmerkelijk sterrenstelsel in het sterrenbeeld Canes Venatici (Jachthonden). Wanneer je dit stelsel bestudeert, kan je een grote gelijkenis opmerken met de bekende Grote Magelhaanse Wolk. Zo…