zaterdag, 17 augustus 2013 17:49

Russische kosmonauten vestigen nieuw record

Twee Russische kosmonauten tijdens een ruimtewandeling Twee Russische kosmonauten tijdens een ruimtewandeling Foto: NASA

Twee Russische kosmonauten hebben op 16 augustus 2013 met succes een ruimtewandeling uitgevoerd. Fyodor Yurchikhin en Alexander Misurkin begonnen om 16u36 Belgische tijd aan hun ruimtewandeling en verbleven maar liefst 7 uur en 29 minuten buiten het internationale ruimtestation ISS. Hierdoor werd een nieuw Russische record gevestigd.

Tijdens deze ruimtewandeling werden twee lange kabels en een ethernetkabel bevestigd aan de buitenzijde van de Russische Zarya module. Deze kabels zullen in de nabije toekomst gebruikt worden wanneer het Russische Nauka ruimtelabo in 2014 zal vastgehecht worden aan het ISS. Dankzij deze geslaagde ruimtewandeling vestigden de twee kosmonauten een nieuw Russische record. Het vorige record werd in juli 1990 uitgevoerd toen twee kosmonauten 7 uur en 16 minuten aan de buitenkant verbleven van het Mir ruimtestation. Twee NASA astronauten zijn nog steeds de ultieme recordhouders aangezien zij tijdens één ruimtewandeling maar liefst 8 uur en 56 minuten buiten het ISS verbleven. De ruimtewandeling van 16 augustus 2013 was de 172ste ruimtewandeling in het kader van de bouw en het onderhoud van het internationale ruimtestation ISS. Alles samen werd er al meer dan 1 082 uur werk verricht aan de buitenkant het ruimtestation. Voor Yurchikhin was dit al zijn zevende ruimtewandeling. Alles samen verbleef deze Russische kosmonaut in zijn carrière al 45 uur en 55 minuten aan de buitenzijde van een ruimtestation of ruimtetuig waardoor hij de twaalfde meest ervaren persoon is op Aarde op vlak van ruimtewandelingen. Voor zijn collega, Alexander Misurkin, was het zijn tweede ruimtewandeling.

Vorige maand werd een ruimtewandeling vroegtijdig stopgezet toen er water lekte in de helm van het ruimtepak van de Italiaanse astronaut Luca Parmitano. NASA liet weten het ruimtepak nauwkeurig te onderzoeken. Tot de oorzaak van het probleem is achterhaald, mogen astronauten die Amerikaanse ruimtepakken dragen, geen ruimtewandelingen meer uitvoeren. De volgende geplande ruimtewandeling zal hierdoor opnieuw uitgevoerd worden door Russische kosmonauten aangezien zij andere ruimtepakken gebruiken.

Dit gebeurde vandaag in 1933

In Rusland wordt door de Gruppa Izucheniya Reaktivnogo Dvizheniya (GIRD) de op vloeibare brandstof werkende GIRD-X raket gelanceerd die een hoogte bereikt van 80 meter. Tijdens andere testen bereiken GIRD-raketten hoogtes van enkele honderden meters. Het GIRD werd in 1931 opgericht en was 's werelds eerste professionele organisatie die zich bezighield met de ontwikkeling van raketten. Eén van de belangrijkste leden van deze organisatie was Sergey Korolev die later aan de leiding zou staan van het Russische ruimtevaartprogramma.

NGC 6946 is een prachtig spiraalvormig sterrenstelsel in het sterrenbeeld Cepheus van magnitude 8.9. Dit sterrenstelsel, met de bijnaam 'Fireworks Galaxy', is een mooi voorbeeld van een zogeheten 'face-on' stelsel.…