maandag, 02 november 2020 13:26

Internationale ruimtestation ISS twintig jaar bemand: een overzicht in video's! Hot!

het Internationale Ruimtestation ISS. het Internationale Ruimtestation ISS. Foto: NASA

Op 2 november 2000 ging voor het eerst een bemanning van drie ruimtevaarders voor lange tijd aan boord van het internationale ruimtestation ISS. Sindsdien werd het ruimtestation permanent bemand en groeide dit uit tot een indrukwekkend ruimteverblijf dat bestaat uit tal van bewoonbare modules waarin verschillende ruimtevaarders permanent leven en werken. Tot op heden brachten 239 ruimtevaarders uit 19 verschillende landen een bezoek aan het ISS en werden meer dan 2 700 wetenschappelijke experimenten uitgevoerd. In dit artikel kan je aan de hand van interessante video's een kijkje nemen aan boord van het internationale ruimtestation ISS en kan je meer leren over de vele wetenschappelijke experimenten en onderdelen. Alvast veel kijkplezier!

20 years of the International Space Station: By the numbers

Grand tour of the International Space Station

Megastructures: The International Space Station

Life on the International Space Station

Space Station fitness

Top 5 Space Experiments

10 Coolest Experiments At the International Space Station

NASA Astronauts Space Walk Outside the ISS

De Pruisische amateur-sterrenkundige Karl Ludwig Hencke ontdekt de planetoïde 5 Astraea. Deze planetoïde bevindt zich tussen de banen van de planeten Mars en Jupiter en heeft een onregelmatige vorm met een diameter van gemiddeld 119 kilometer. Hoewel ze niet tot de grootste planetoïden behoort, is Astraea vanaf de Aarde gezien een van de 17 helderste. Zo heeft deze planetoïde een maximale schijnbare helderheid van magnitude +8,74 waardoor ze soms al met een goede verrekijker waarneembaar is.

M14 is een bolvormige sterrenhoop in het sterrenbeeld Ophiuchus (Slangendrager). In tegenstelling tot andere bolhopen wordt M14 niet helderder naar het centrum toe. In 1964 werd op foto's van de…