het Internationale Ruimtestation ISS.
Foto: NASA

Op 2 november 2000 ging voor het eerst een bemanning van drie ruimtevaarders voor lange tijd aan boord van het internationale ruimtestation ISS. Sindsdien werd het ruimtestation permanent bemand en groeide dit uit tot een indrukwekkend ruimteverblijf dat bestaat uit tal van bewoonbare modules waarin verschillende ruimtevaarders permanent leven en werken. Tot op heden brachten 239 ruimtevaarders uit 19 verschillende landen een bezoek aan het ISS en werden meer dan 2 700 wetenschappelijke experimenten uitgevoerd. In dit artikel kan je aan de hand van interessante video's een kijkje nemen aan boord van het internationale ruimtestation ISS en kan je meer leren over de vele wetenschappelijke experimenten en onderdelen. Alvast veel kijkplezier!

20 years of the International Space Station: By the numbers

Grand tour of the International Space Station

Megastructures: The International Space Station

Life on the International Space Station

Space Station fitness

Top 5 Space Experiments

10 Coolest Experiments At the International Space Station

NASA Astronauts Space Walk Outside the ISS

Medebeheerder & hoofdredacteur van Spacepage.Oprichter & beheerder van Belgium in Space.Ruimtevaart & sterrenkunde redacteur.

Tijdens een oefening breekt er brand uit aan boord van de Apollo 1 ruimtecapsule die zich op dat moment bovenop een Saturn IB raket op lanceerplatform 34 op het Kennedy Space Center bevindt. De drie astronauten Virgil Grissom, Ed White en Roger B. Chaffee Piloot komen hierbij om het leven. Men veronderstelt dat de brand werd veroorzaakt door een vonk ergens in de 50 kilometer lange bedrading aan boord van de ruimtecapsule. Dit leidde tot een snelle verbranding in de met zuivere zuurstof onder druk gevulde cabine. Voor het Apollo Maanprogramma was dit tragisch ongeluk een grote tegenslag met als resultaat dat het ambitieuze ruimteprogramma maandenlang stil lag. Foto: NASA