International Space Station (ISS)

Op vrijdag 25 mei 2012 heeft men voor de eerste maal in de geschiedenis van de ruimtevaart een commercieel ruimtetuig vastgehecht aan het internationaal ruimtestation ISS. Om 15u56 Belgische tijd werd de onbemande Dragon bevoorradingscapsule 'vastgegrepen' door de robotarm van het ISS. Deze riskante procedure werd uitgevoerd door enkele ISS-bewoners waaronder de Nederlandse ISS-ruimtevaarder André Kuipers.

Op donderdag 29 maart 2012 heeft de derde Europese ATV-vrachtmodule zich probleemloos vastgehecht aan het internationaal ruimtestation ISS. Het meer dan twintig ton zware onbemande ruimtetuig hechtte zich om 00u31 Belgische tijd boven de Stille Oceaan automatisch vast aan de Russische Zvezda module.

De Ierse astronoom Andrew Graham ontdekt vanop het Markree Observatory de planetoïde 9 Metis. Metis is een S-type planetoïde en zijn diameter varieert van 220 tot 130 kilometer. Het oppervlak bestaat voor ongeveer 30% tot 40% uit metaalhoudende olivijn en 60% tot 70% uit nikkel en ijzer. De planetoïde is genoemd naar de Griekse godin Metis, een van de vrouwen van de oppergod Zeus en de moeder van Pallas Athena.

NGC 3628 is het derde lid van de zogeheten 'Leo Triplet'. Dit is een bekende groep van drie sterrenstelsels die in de lente vaak worden waargenomen door deep-sky waarnemers. Dit…