International Space Station (ISS)

Dragon voor het eerst gekoppeld aan het ISS (Update) Hot!

vrijdag, 25 mei 2012 15:44

Op vrijdag 25 mei 2012 heeft men voor de eerste maal in de geschiedenis van de ruimtevaart een commercieel ruimtetuig vastgehecht aan het internationaal ruimtestation ISS. Om 15u56 Belgische tijd werd de onbemande Dragon bevoorradingscapsule 'vastgegrepen' door de robotarm van het ISS. Deze riskante procedure werd uitgevoerd door enkele ISS-bewoners waaronder de Nederlandse ISS-ruimtevaarder André Kuipers.

Derde ATV koppelt zich aan ISS

donderdag, 29 maart 2012 17:30

Op donderdag 29 maart 2012 heeft de derde Europese ATV-vrachtmodule zich probleemloos vastgehecht aan het internationaal ruimtestation ISS. Het meer dan twintig ton zware onbemande ruimtetuig hechtte zich om 00u31 Belgische tijd boven de Stille Oceaan automatisch vast aan de Russische Zvezda module.

In de Franse gemeente Badonviller wordt Charles Messier geboren. Messier was een Franse astronoom die een bekende catalogus van 110 verre objecten zoals sterrenhopen, nevels en gaswolken heeft opgesteld. De Messierobjecten zijn vandaag de dag zeer geliefde deep-sky objecten onder amateur-astronomen en astrofotografen.

NGC 3079 is een spiraalvormig sterrenstelsel in het sterrenbeeld Ursa Major (Grote Beer). Het is een zogeheten 'edge-on' sterrenstelsel waardoor we, gezien vanop Aarde, van opzij kijken naar dit deep-sky…