woensdag, 20 november 2013 16:17

15 jaar ISS Hot!

Het ISS in een baan om de Aarde Het ISS in een baan om de Aarde Foto: NASA

Op 20 november 2013 is het exact vijftien jaar geleden dat de eerste module voor het internationale ruimtestation ISS in de ruimte werd gebracht. Ondertussen is dit ruimtestation continu bemand door minstens drie ruimtevaarders en worden er tal van wetenschappelijke experimenten in uitgevoerd. Om een idee te krijgen van wat het internationale ruimtestation ISS precies is, uit welke onderdelen dit bestaat en wat dit zoal doet, kan je via onderstaande illustraties meer leren over dit internationaal ruimtevaartproject.

Dit gebeurde vandaag in 1906

Overlijden van de Amerikaanse natuurkundige en astronoom Samuel Pierpont Langley. Hij was de uitvinder van de bolometer en zijn infrarood-waarnemingen van de Maan werden door Svante Arrhenius gebruikt om het effect van kooldioxide op de temperatuur van de Aarde te berekenen. Na zijn studies aan de English High School of Boston werd hij in 1867 de eerste directeur van het Allegheny Observatory in Pittsburgh, Pennsylvania. In 1887 werd hij de derde directeur van het Smithsonian Institution waarna Langley ook het Smithsonian Astrophysical Observatory oprichtte.

M64, ook wel bekend als het 'Zwarte Oogstelsel', is een spiraalvormig sterrenstelsel in het sterrenbeeld Coma Berenices (Hoofdhaar). Het object dankt zijn naam aan een donkere vlek (een stofbaan) iets…