Artistieke impressie van de ThothX toren
Foto: Thoth Technology Inc.

Het idee lijkt afkomstig uit een Hollywood sciencefictionfilm en toch is het volgens een Canadees bedrijf mogelijk om dit te realiseren. Zo wil het bedrijf Thoth Technology Inc. een twintig kilometer hoge toren bouwen die bestaat uit opblaasbare segmenten. In de toren bevindt zich een lift die mensen en vrachten tot op twintig kilometer hoogte kan brengen. Bovenop deze toren zou zich uiteindelijk een groot platform bevinden van waarop ruimtetuigen en raketten kunnen gelanceerd worden. Op deze manier zou deze bijzondere lift meer dan dertig procent brandstof kunnen besparen wanneer men vanop de toren mensen of satellieten in de ruimte wil brengen.

Ook al lijkt dit een ontwerp uit de toekomst toch is het idee niet nieuw. De Russische wetenschapper en raketingenieur Konstantin Tsiolkovski bedacht in de 19de eeuw een manier om mensen in de ruimte te krijgen door middel van een toren met een lift te bouwen die tot in de ruimte zou reiken. Hij liet zich hiervoor inspireren door het ontwerp van de Eiffeltoren in Parijs en stelde zich een geostationair ruimtekasteel voor dat zich op een hoogte van 35 800 kilometer boven het aardoppervlak zou bevinden. Ook de Britse auteur Arthur C. Clarke had het in zijn roman ‘The Fountains of Paradise’ op het einde van de jaren ’70 van de vorige eeuw over een ruimtelift die cargo op een goedkope manier in de ruimte kon brengen. Vandaag de dag is Tsiolkovski’s idee nog steeds zeer actueel en geloven veel mensen in het slagen van een dergelijk project. Het begrip 'ruimtelift' staat voor een lift die mensen of objecten van de Aarde in de ruimte kan brengen en dit via een lange toren of kabel die zich op de evenaar bevindt en waar langs robots of liften omhoog kunnen klimmen of opnieuw kunnen afdalen. Dergelijk principe is gebaseerd op de balans tussen de zwaartekracht van de Aarde en de centrifugale kracht. Om dit te realiseren heeft men echter heel veel geld en de juiste technologieën nodig. Doordat men tot op heden nog niet echt beschikt over de juiste technologieën en financieringen werd het principe achter de ruimtelift nog nooit omgezet naar de praktijk. Het grootste probleem met het idee achter de ruimtelift was namelijk dat er tot op heden nog geen enkel materiaal beschikbaar is dat zichzelf op dergelijke grote hoogte kan dragen.

Thoth Technology Inc. De twintig kilometer hoge ThothX toren - Foto: Thoth Technology Inc.

Toch bestaat er sinds kort een kans dat het idee achter de ruimtelift niet eeuwig een droom zal blijven. De oplossing bevindt zich in de hoogte door een lift te bouwen die niet tot in een geostationaire baan reikt maar wel tot in de stratosfeer. Het Canadese bedrijf Thoth Technology Inc. verkreeg namelijk eind juli 2015 het patent van de US Patent and Trademark Office voor de ontwikkeling van een opblaasbare toren die moet dienen als ruimtehaven voor raketten en bemande ruimtetuigen. Thoth Technology is een technologiebedrijf dat in het verleden een speciale sensor ontwikkelde waarmee men vanuit de ruimte broeikasgassen kan detecteren en werkt momenteel ook nog aan de ontwikkeling van een kleine Marsrover. Het nieuwste en meest ambitieuze project van Thoth Technology, de ThothX toren, zal twintig kilometer hoog zijn en zal worden gebouwd met behulp van opblaasbare onderdelen en versterkte segmenten. In deze toren zal zich een elektrische lift bevinden waarmee men tot op twintig kilometer hoogte kan reizen. Ter vergelijking: de toren die Thoth Technology wil bouwen, zal twintig keer hoger zijn dan ’s werelds hoogste gebouw, de Burj Khalifa in Dubai. Bovenop de ThothX toren zal zich een platform bevinden van waarop ruimtevaartuigen zoals kleine shuttles kunnen opstijgen en terug landen. Vanop dit platform zouden ook mensen naar de ruimte kunnen vertrekken en zou men de ruimtevaartuigen opnieuw kunnen voorzien van brandstof en andere onderdelen wanneer deze terugkeren van een ruimtemissie. Door de shuttles en raketten te laten vertrekken vanop twintig kilometer hoogte kan men volgens het bedrijf dertig procent brandstof besparen. Draagraketten verbruiken de meeste brandstof wanneer deze opstijgen vanop de Aarde aangezien ze bijzonder grote hoeveelheden kracht nodig hebben om zich los te kunnen maken van het aardoppervlak. De toren zelf kan ook gebruikt worden om energie met op te wekken door het gebruik van windturbines op grote hoogte. Op deze manier wil men met de bijzondere toren en lift ruimtevaart veel goedkoper maken. Doordat de ruimtehaven op twintig kilometer hoogte ook kan dienen als lanceerbasis voor bemande ruimtevluchten biedt de ThothX toren volgens Thoth Technology ook heel wat mogelijkheden voor het ruimtetoerisme.

Ondanks het prachtige idee van Thoth Technology om ruimtevaart door middel van een toren en een lift toegankelijker en goedkoper te maken, blijven er wel nog enkele grote problemen en vragen opduiken die eerst moeten worden overwonnen. Eén van dé grote uitdagingen is de ontwikkeling van een twintig kilometer lange lift die betrouwbaar en krachtig genoeg is om vrachten en mensen tot met in de stratosfeer te brengen. Daarnaast zal men voor de bouw van deze toren en de lift nieuwe innovatieve technologieën, mechanismen en materialen moeten gebruiken die de ThothX toren moeten beschermen tegen extreme windsnelheden en extreme hoogtes. Wanneer men bouwt en werkt op dergelijke hoogtes moet men ook leren omgaan met extreme omstandigheden die de mens op het aardoppervlak niet kent. Zo zal vloeibaar water op een hoogte van ongeveer 19 kilometer al koken bij een temperatuur van slechts 37° Celsius. Dit fenomeen noemt men de ‘Armstrong limit’ en is het resultaat van lage atmosferische druk op grote hoogte. Dit wil zeggen dat mensen op deze hoogte moeten werken met een drukpak indien ze niet willen dat het water in hun mond en longen kookt. Uiteindelijk zal men deze toren, omwille van zijn omvang, ook moeten bouwen op een afgelegen locatie om zo weinig mogelijk hinder te veroorzaken. En wellicht wordt de financiering van een dergelijk project nog de grootste uitdaging. Thoth Technology heeft tot op heden nog niet laten weten op hoeveel de kostprijs van de ThothX toren wordt geschat maar wellicht zal dit vele miljoenen dollars bedragen. 

Kris Christiaens

K. Christiaens

Medebeheerder & hoofdredacteur van Spacepage.
Oprichter & beheerder van Belgium in Space.
Ruimtevaart & sterrenkunde redacteur.

Dit gebeurde vandaag in 1997

Het gebeurde toen

De Amerikaanse astronoom James V. Scotti ontdekt met het Spacewatch project van de University of Arizona de planetoïde 1997 XF11. Op 26 oktober 2028 zal deze planetoïde op een afstand van 930 000 kilometer van de Aarde vliegen. Dit is 2,4 maal de afstand van Aarde tot de Maan. Tijdens zijn scheervlucht langs de Aarde zal deze planetoïde een maximale helderheid bereiken van 8,2 waardoor deze zichtbaar zal zijn met een goede verrekijker.

Ontdek meer gebeurtenissen

Redacteurs gezocht

Ben je een amateur astronoom met een sterke pen? De Spacepage redactie is steeds op zoek naar enthousiaste mensen die artikelen of nieuws schrijven voor op de website. Geen verplichtingen, je schrijft wanneer jij daarvoor tijd vind. Lijkt het je iets? laat het ons dan snel weten!

Wordt medewerker

Steun Spacepage

Deze website wordt aan onze bezoekers blijvend gratis aangeboden maar om de hoge kosten om de site online te houden te drukken moeten we wel het nodige budget kunnen verzamelen. Ook jij kunt uw bijdrage leveren door ons te ondersteunen met uw donatie zodat we u blijvend kunnen voorzien van het laatste nieuws en artikelen boordevol informatie.

100%

Sociale netwerken