SpaceShipTwo test zijn raketmotor
Foto: Mark Greenberg / AP Photo / Virgin Galactic

Het Amerikaanse commerciële ruimtetuig SpaceShipTwo heeft op donderdag 5 september 2013 met succes een tweede testvlucht uitgevoerd waarbij de raketmotor tot ontbranding werd gebracht. Tijdens deze belangrijke testvlucht doorbrak SpaceShipTwo voor de tweede maal de geluidsmuur.

Na de eerste geslaagde testvlucht eind april 2013 ondernam Virgin Galactic, het bedrijf dat werd opgericht door Richard Branson en commerciële ruimtevluchten verkoopt, nu een tweede belangrijke testvlucht. Deze testvlucht werd uitgevoerd door piloten Mark Stucky en Clint Nichols en vond zoals steeds plaats boven de Mojavewoestijn in Californië. Via een reeks Twitter-berichten en mededelingen op een blog lieten Richard Branson en Virgin Galactic weten dat de geplande hoogte en snelheid tijdens deze vlucht werden bereikt waardoor deze test een succes was.

Net zoals bij de vorige testvlucht werd het SpaceShipTwo ruimtetuig ook ditmaal door middel van een speciaal vliegtuig tot op een hoogte gebracht van 14 kilometer waarna het losgekoppeld werd. Vervolgens werd de raketmotor van SpaceShipTwo, werkend met een vaste brandstof en lachgas, gedurende twintig seconden tot ontbranding gebracht. Hierdoor begaf SpaceShipTwo zich tot op een maximale hoogte van 21 kilometer en bereikte het tuig een maximale snelheid van 1,4 maal de snelheid van het geluid. Tijdens deze testvlucht werden ook de kantelbare vleugels getest die moeten zorgen voor een veilige terugkeer wanneer SpaceShipTwo terugkeert uit de ruimte. Dit kantelbaar systeem zorgt ervoor dat er tijdens de terugkeer genoeg luchtwrijving wordt opgewekt zodat de snelheid kan worden teruggebracht tot een acceptabele waarde. Dit was de eerste maal dat de kantelbare vleugels werden getest tijdens een raketaangedreven testvlucht.

Alles samen was dit al de 29ste maal dat het SpaceShipTwo ruimtetuig werd getest. Virgin Galactic hoopt tegen het einde van dit jaar de eerste suborbitale testvlucht te kunnen uitvoeren. Tijdens deze testvlucht zal SpaceShipTwo zich voor het eerst tot boven de 100 kilometer hoogte begeven. Eenmaal deze hoogte wordt bereikt, zal men aan boord van SpaceShipTwo enkele minuten lang gewichtloosheid ervaren. Indien alle testen positief verlopen, wil Virgin Galactic in 2014 uiteindelijk starten met de eerste commerciële ruimtevluchten. Volgens het commerciële ruimtevaartbedrijf hebben inmiddels al 625 mensen een ticket gekocht voor een korte ruimtevlucht met het SpaceShipTwo ruimtetuig. Tijdens één commerciële ruimtevlucht kunnen zes betalende passagiers en twee piloten plaatsnemen aan boord van SpaceShipTwo. Oorspronkelijk kostte een ticket 200 000 dollar maar na de geslaagde testvlucht in april 2013 werd de kortpsijs van een ticket opgetrokken naar 250 000 dollar. Onder de 625 klanten van Virgin Galactic bevinden zich veel celebrities als Justin Bieber, Leonardo DiCaprio en Paris Hilton.

Onderaan dit artikel kan u een filmpje bekijken van deze tweede belangrijke testvlucht.

Kris Christiaens

K. Christiaens

Medebeheerder & hoofdredacteur van Spacepage.
Oprichter & beheerder van Belgium in Space.
Ruimtevaart & sterrenkunde redacteur.

Dit gebeurde vandaag in 2007

Het gebeurde toen

Vanuit India wordt met behulp van een Indiase PSLV draagraket de Italiaanse Astro‐Rivelatore Gamma a Immagini Leggero (AGILE) ruimtetelescoop in de ruimte gebracht. Deze satelliet werd ontwikkeld om bronnen van gammastralen in het heelal op te sporen. De Italiaanse ruimtetelescoop woog bij zijn lancering 352 kilogram en werd uitgerust met de Gamma Ray Imaging Detector (GRID), SuperAGILE SA en Mini-Calorimeter (MCAL) instrumenten. Foto: ASI

Ontdek meer gebeurtenissen

Redacteurs gezocht

Ben je een amateur astronoom met een sterke pen? De Spacepage redactie is steeds op zoek naar enthousiaste mensen die artikelen of nieuws schrijven voor op de website. Geen verplichtingen, je schrijft wanneer jij daarvoor tijd vind. Lijkt het je iets? laat het ons dan snel weten!

Wordt medewerker

Steun Spacepage

Deze website wordt aan onze bezoekers blijvend gratis aangeboden maar om de hoge kosten om de site online te houden te drukken moeten we wel het nodige budget kunnen verzamelen. Ook jij kunt uw bijdrage leveren door ons te ondersteunen met uw donatie zodat we u blijvend kunnen voorzien van het laatste nieuws en artikelen boordevol informatie.

44%

Sociale netwerken