Wie ooit hoopte dat een ticket tot de ruimte goedkoop zou worden, heeft het helaas mis. Twee bedrijven die al enkele jaren druk in de weer zijn om mensen tegen betaling in de ruimte te brengen, hebben laten weten dat hun tickets fors duurder zijn geworden.
Eén van de bedrijven die mensen tegen betaling kortstondig in de ruimte willen brengen, XCOR Aerospace, heeft in juli 2015 laten weten dat de prijs van hun tickets met vijftig procent is gestegen. Zo zal men vanaf 1 januari 2016 al 150 000 dollar betalen in plaats van 100 000 dollar voor zitje aan boord van het Lynx ruimtetuig. XCOR Aerospace liet weten dat de beslissing om de tickets duurder te maken niets te maken heeft met mogelijke financiële problemen van het bedrijf maar dat men de laatste evoluties van de markt volgt. Het bedrijf zou al meer dan 300 tickets hebben verkocht en klanten worden vandaag de dag met behulp van simulatoren en gevechtsvliegtuigen voorbereid op hun toekomstige suborbitale ruimtevlucht.
Nadat de Lynx zal zijn opgestegen van een commerciële ruimtehaven op het eiland Curaçao in de zuidelijke Caraïbische Zee zal deze zich met behulp van een raketmotor tot op een hoogte begeven van ongeveer honderd kilometer waarna het ruimtevaartuig terugkeert naar de Aarde. Het uiteindelijke doel van deze commerciële ruimtevluchten is om een persoon tegen betaling enkele minuten lang in een gewichtloze conditie te brengen met een prachtig op onze Aarde. Aan boord van de Lynx is plaats voor één piloot en één passagier. XCOR Aerospace liet vele jaren geleden al weten dat de Lynx in 2008 had moeten klaar zijn maar de ontwikkeling van dit nieuwe ruimtevaartuig duurt, zoals ook het geval is bij andere commerciële ruimtevaartbedrijven, veel langer dan voorzien. Ondertussen is de ontwikkeling van het protoype van de Lynx, de Mark I, bijna klaar zodat deze zijn eerste tests kan ondergaan.
XCOR Aerospace is niet het enige bedrijf dat de kostprijs van zijn tickets tot de ruimte duurder maakte alvorens de eerste echte ruimtevlucht nog maar wordt uitgevoerd. Ook Virgin Galactic, het commerciële ruimtevaartbedrijf van Sir Richard Branson, liet in 2013 al weten dat hun tickets nu 250 000 dollar kosten in plaats van de oorspronkelijke 200 000 dollar die men in 2005 vroeg. Terwijl klanten van Virgin Galactic oorspronkelijk een voorschot konden betalen dat minstens tien procent van het totale prijskaartje moest zijn, zijn potentiële ruimtetoeristen vandaag de dag verplicht om het hele bedrag in één keer te betalen alvorens men op de lijst komt te staan. Ook Virgin Galactic werkt al enkele jaren intensief aan zijn eigen ruimtevaartuig, SpaceShipTwo, dat meerdere mensen tegelijk kortstondig in de ruimte moet brengen. Helaas kende Virgin Galactic al een zware tegenslag in de testfase van SpaceShipTwo toen in oktober 2014 het ruimtevaartuig neerstortte in Californië tijdens de vierde aangedreven testvlucht. Hierbij kwam één van de twee piloten om het leven en raakte de andere piloot zwaar gewond. Eerder, in juli 2007, kwamen ook al drie medewerkers van het bedrijf Scaled Composites om het leven als gevolg van een explosie bij een testvulling van een brandstoftank op de Mojave-luchthaven. Scaled Composites is het bedrijf is verantwoordelijk voor de bouw van het SpaceShipTwo ruimtevaartuig. Deze ongevallen zorgden ervoor dat de ontwikkeling en het testen van het SpaceShipTwo ruimtevaartuig een grote achterstand opliep.