dinsdag, 04 november 2014 00:00

Afremsysteem SpaceShipTwo trad te vroeg in werking

Geschreven door
Beoordeel dit item
(3 stemmen)
Eén van de brokstukken van het neergestorte ruimtetuig SpaceShipTwo Eén van de brokstukken van het neergestorte ruimtetuig SpaceShipTwo Foto: Belga

Enkele dagen na het tragische ongeval met het Amerikaanse commerciële ruimtetuig SpaceShipTwo, waarbij één piloot om het leven kwam, hebben onderzoekers ontdekt dat het speciale afremsysteem van het ruimtetuig wellicht te vroeg in werking is getreden.

De precieze oorzaak van het ongeval is nog niet gekend maar de onderzoekers van de Amerikaanse National Transportation Safety Board (NTSB) hebben bij het onderzoeken van de neergekomen brokstukken wel ondekt dat het speciale ‘feathering system’ te vroeg in werking is getreden. Hierdoor is het toestel in volle vlucht gedisintegreerd. Dit afremsysteem bevindt zich in de staart van SpaceShipTwo en is één van de meest ingenieuze onderdelen aan boord van het commerciële ruimtetuig. Zo functioneert het ‘feathering system’ als kantelbare vleugels die de piloten kunnen bedienen. Deze kantelbare vleugels of staartstabilisatoren werden ook al gebruikt bij het SpaceShipOne ruimtetuig en moeten voor voldoende luchtwrijving moeten zorgen tijdens de terugkeer naar de Aarde. Op deze manier zal SpaceShipTwo niet oververhitten en kan men de snelheid terugbrengen tot normale waarden waardoor het ruimtetuig kan landen als een klassiek vliegtuig. Volgens de National Transportation Safety Board (NTSB) is het nog veel te vroeg om conclusies te trekken maar een menselijke fout wordt niet uitgesloten. Uit het eerste onderzoek blijkt ook dat er niets aan de hand was met de hybride raketmotor of de brandstoftanks doordat deze vrijwel intact werden teruggevonden. Ondanks eerdere berichten die in de media verschenen, kort na het ongeval, zou er dus geen explosie hebben plaatsgevonden in deze onderdelen. Het onderzoeksteam van de NTSB zal in de volgende dagen en weken het gedrag van de twee piloten onderzoeken en zal piloot Pieter Seibold, die het ongeval overleefde maar ernstig gewond raakte, ondervragen. Michael Alsbury, de 39-jarige piloot die het ongeval niet overleefde, voerde in april 2013 nog een succesvolle testvlucht uit met het SpaceShipTwo ruimtetuig waarbij men voor het eerst in volle vlucht de raketmotor testte. Ondertussen liet het bedrijf achter SpaceShipTwo, Virgin Galactic, weten dat het ongeval een ernstige tegenslag is maar dat het bedrijf doorgaat met de bouw van een tweede SpaceShipTwo dat nu voor 65% afgewerkt is.

Kris Christiaens

Medebeheerder & hoofdredacteur van Spacepage.
Oprichter & beheerder van Belgium in Space.
Ruimtevaart & sterrenkunde redacteur.

Volg mij op Twitter: @KrisChristiaens

Dit gebeurde vandaag in 2007

Het gebeurde toen

De Amerikaanse ruimtesonde MESSENGER scheert voor een tweede keer langs de planeet Venus. Tijdens deze scheervlucht vliegt MESSENGER op een hoogte van 338 kilometer boven het Venusoppervlak waarna het ruimtetuig zich op weg begeeft naar de planeet Mercurius. MESSENGER begaf zich, na drie scheervluchten in 2008 en 2009, uiteindelijk op 18 maart 2011 in een baan om de kleine planeet Mercurius waarna het wetenschappelijke deel van deze missie van start ging. Foto: NASA

Ontdek meer gebeurtenissen

Het weerbericht op Mars

Geplande evenementen

Geen geplande evenementen
Meer Evenementen

Messier 34

Messier 34
M34 is een heldere open sterrenhoop in het sterrenbeeld Perseus. Deze cluster ligt op een afstand van 1 400 lichtjaar van de Aarde en heeft een werkelijke diameter van 14…
Lees meer...

Steun Spacepage!

Deze website wordt aan onze bezoekers blijvend gratis aangeboden maar om de hoge kosten om de site online te houden te drukken moeten we wel het nodige budget kunnen verzamelen. Ook jij kunt uw bijdrage leveren door ons te ondersteunen met uw donatie zodat we u blijvend kunnen voorzien van het laatste nieuws en artikelen boordevol informatie.

48%

Sociale netwerken