woensdag, 13 maart 2019 13:02

Paxi leert kinderen alles over de ruimte Hot!

Paxi leert kinderen alles over de ruimte Foto: ESA

Om kinderen van over de hele wereld meer te leren over onze planeet, de maan en ons zonnestelsel creëerde de Europese ruimtevaartorganisatie ESA hiervoor speciaal een nieuwe digitale mascotte. Deze mascotte, genaamd 'Paxi', maakt deel uit van het educatieve online platform ESA Kids waarop kinderen en leerkrachten alles kunnen leren over de ruimte. In 2013 lanceerde ESA de 'Name Our Mascot' wedstrijd waarna de inzending van een 7-jarig Spaans meisje werd gekozen als nieuwe naam ESA's Kids mascotte. Ondertussen werd Paxi bijzonder populair en heeft deze mascotte zijn eigen Facebook, YouTube en Twitter kanalen waarop kinderen alles kunnen leren over ruimtevaart, onze planeet en de verkenning van het zonnestelsel. In dit artikel kan je kennismaken met Paxi dankzij tal van educatieve filmpjes!

Wie is Paxi?

Dag, nacht en seizoenen

Het zonnestelsel

Paxi gaat op ontdekkingsreis naar de Maan

Paxi en onze Maan: fasen en verduisteringen

Geheimen van de Rode Planeet

Rosetta en kometen

Het broeikaseffect

Dit gebeurde vandaag in 2003

Het Sub-Millimeter Array (SMA) observatorium in Hawaii wordt officieel in gebruik genomen. Dit observatorium bestaat uit acht schotelantennes met een diameter van zes meter die als interferometer gebruikt worden voor astronomische waarnemingen in submillimetergolflengtes. Het SMA is in handen van het Smithsonian Astrophysical Observatory en het Academia Sinica Institute of Astronomy and Astrophysics.

Het prachtige spiraalvormig sterrenstelsel NGC 7331 in het sterrenbeeld Pegasus is van magnitude 10.4. Het is één van de grotere stelsels die aan de nachtelijke hemel te bewonderen zijn maar…