Spacepage
zaterdag, 27 januari 2018 00:22

Geheime satelliet is nieuwe ster aan de hemel Hot!

Peter Beck, oprichter van Rocket Lab bij zijn Humanity Star. Peter Beck, oprichter van Rocket Lab bij zijn Humanity Star. Foto: Humanity Star

De geslaagde lancering van de Electron raket vanuit Nieuw Zeeland door het ruimtevaartbedrijf Rocket Lab blijkt een wrang staartje te krijgen. Zo werd tijdens deze lancering een geheime vracht in een lage baan om de Aarde gebracht waarvan nu geweten is dat het om de zogenaamde 'Humanity Star' gaat. Dit is satelliet dat de vorm heeft van een soort discobol met een diameter van één meter en bestaat uit 65 spiegels. Deze spiegels weerkaatsen vanuit de ruimte het zonlicht waardoor de Humanity Star goed zichtbaar is vanop Aarde.

Doordat deze cirkelvormige satelliet voorzien werd van 65 driehoekige spiegels die het zonlicht weerkaatsen, is de Humanity Star vrijwel overal ter wereld te zien. De kunstmatige ster bevindt zich op een hoogte van 347 kilometer en draait met een snelheid van 7,74 kilometer per seconden om de Aarde. De satelliet doet hierdoor ongeveer 90 minuten over één omwenteling om onze planeet en zal ongeveer negen maanden lang in de ruimte blijven waarna deze zal opbranden in de atmosfeer van de Aarde. De oprichter en CEO van het ruimtevaartbedrijf Rocket Lab, Peter Beck, hoopt met het in de ruimte brengen van de Humanity Star dat iedereen op Aarde zal beseffen wat echt belangrijk is voor de mensheid en hoe kwetsbaar we zijn in het universum. Zo hoopt Peter Beck dat iedereen op Aarde, rijk of arm, in vrede of in oorlog, de Humanity Star zal zien schitteren wanneer men naar de sterrenhemel kijkt. Dankzij een handige website (zie link onderaan dit artikel) kan iedereen ook opzoeken wanneer de Humanity Star zal te zien zijn boven zijn regio.

Ondanks de mooie filosofische boodschap achter het Humanity Star project is niet iedereen even enthousiast en overtuigd van dit project. Zo blijkt de helderheid van de Humanity Star een probleem te zijn voor sterrenkundigen aangezien de satelliet langdurige sterrenkundige observaties kan verstoren. Anderen zien de Humanity Star dan weer als een reclamestunt of als ruimtepuin en een verstoring van de natuur. Sterrenkundigen maken zich zorgen dat een dergelijke kunstmatige ster de sterrenhemel zo fel kan verlichten dat men sterrenkundig onderzoek zal moeten uitstellen. Zo worden er elke nacht tal van grote telescopen continu naar een bepaald stukje van het universum gericht om op zoek te gaan naar nieuwe exoplaneten en andere sterrenkundige objecten. Doordat deze telescopen vaak computergestuurd zijn, kunnen de resultaten ervan ernstig verstoord worden wanneer er zich plots een heldere kunstmatige ster voor het beeldveld beweegt. Andere wetenschappers maken zich dan weer zorgen dat er in de toekomst nog meer van deze kunstmatige sterren zullen gelanceerd worden die uiteindelijk geen enkel wetenschappelijk nut hebben.

Meer info over het Humanity Star project: http://www.thehumanitystar.com