vrijdag, 29 juni 2018 09:05

Asteroid Day 2018

Asteroid Day 2018 Foto: Asteroid Day/ESA

Op 30 juni 1908, dit jaar 110 jaar geleden, sloeg een veertig meter grote asteroïde in bij Toengoeska in Siberië. De inslag vernielde een stuk bos groter dan Londen en was de meest verwoestende uit de recente geschiedenis van de aarde. De dag wordt jaarlijks herdacht tijdens Asteroid Day, een dag waarop het opsporen en analyseren van mogelijk gevaarlijke asteroïden centraal staat. Asteroid Day wordt ieder jaar live uitgezonden via het internet. Zo ook in 2018. Dit jaar zijn er twee webcasts die je kunt volgen, één op 29 juni en één op 30 juni.

Twee webcasts op twee dagen!

Op 29 juni start Brian Cox de allereerste 48-uur durende wereldwijde webcast over asteroïden en de ruimte. De webcast brengt experts van ESA en andere agentschappen en instituten samen. Ook astronauten, waaronder ESA's Matthias Maurer, beleidsmakers en beroemdheden zijn van de partij. Het zes uur durende live-gedeelte wordt op 30 juni en 1 juli herhaald. Op 30 juni presenteren het European Southern Observatory (ESO) en ESA samen een volgepropte webcast, die live gestreamd wordt vanuit het nieuwe ESO Supernova-planetarium en bezoekerscentrum in München. De uitzending start om 13:00 uur en duurt twee uur. Voeg deze pagina toe aan je favorieten zodat je hem snel terug kunt vinden op Asteroid Day 2018.

• Op 29 juni, om 12:00 uur: De zes uur durende Asteroid Day-webcast, live vanuit Luxemburg:
  • Op 30 juni, om 13:00 uur: De 2 uur durende ESA/ESO Asteroid Day-webcast, live vanuit ESO Supernova in het Duitse Garching:

Dit gebeurde vandaag in 1988

Israël brengt zijn eerste satelliet op eigen kracht in de ruimte en wordt hierdoor de achtste natie dat vrachten in de ruimte kan brengen. De Ofeq 1 satelliet is een spionagesatelliet en wordt met behulp van een Shavit raket tot in een lage baan om de Aarde gebracht.

NGC 1931