vrijdag, 29 juni 2018 09:05

Asteroid Day 2018

Asteroid Day 2018 Foto: Asteroid Day/ESA

Op 30 juni 1908, dit jaar 110 jaar geleden, sloeg een veertig meter grote asteroïde in bij Toengoeska in Siberië. De inslag vernielde een stuk bos groter dan Londen en was de meest verwoestende uit de recente geschiedenis van de aarde. De dag wordt jaarlijks herdacht tijdens Asteroid Day, een dag waarop het opsporen en analyseren van mogelijk gevaarlijke asteroïden centraal staat. Asteroid Day wordt ieder jaar live uitgezonden via het internet. Zo ook in 2018. Dit jaar zijn er twee webcasts die je kunt volgen, één op 29 juni en één op 30 juni.

Twee webcasts op twee dagen!

Op 29 juni start Brian Cox de allereerste 48-uur durende wereldwijde webcast over asteroïden en de ruimte. De webcast brengt experts van ESA en andere agentschappen en instituten samen. Ook astronauten, waaronder ESA's Matthias Maurer, beleidsmakers en beroemdheden zijn van de partij. Het zes uur durende live-gedeelte wordt op 30 juni en 1 juli herhaald. Op 30 juni presenteren het European Southern Observatory (ESO) en ESA samen een volgepropte webcast, die live gestreamd wordt vanuit het nieuwe ESO Supernova-planetarium en bezoekerscentrum in München. De uitzending start om 13:00 uur en duurt twee uur. Voeg deze pagina toe aan je favorieten zodat je hem snel terug kunt vinden op Asteroid Day 2018.

• Op 29 juni, om 12:00 uur: De zes uur durende Asteroid Day-webcast, live vanuit Luxemburg:
  • Op 30 juni, om 13:00 uur: De 2 uur durende ESA/ESO Asteroid Day-webcast, live vanuit ESO Supernova in het Duitse Garching:

De Amerikaanse Marslander Phoenix maakt een zachte landing op het Marsoppervlak nabij de noordpoolkap van de planeet. Deze 250 kilogram zware lander werd uitgerust met een robotarm die 2,3 meter ver reikt, een camera met stereovisie, een gasanalysator, ovens voor de thermal and evolved-gas analyzer, een camera aan de onderzijde om de landing te filmen en een meteorologisch station. Op 31 juli 2008 werd door NASA aan de hand van gegevens afkomstig van de Phoenix Marslander bevestigd dat er op Mars inderdaad water voorkomt in de vorm van ijs onder een dunne laag zand en stof. Foto: NASA

De prachtige planetaire nevel NGC 6781 in het sterrenbeeld Aquila (Arend) is van magnitude 12 en heeft vanaf Aarde gezien een grootte van 1,8 boogminuten. Het bijna perfect ronde deep-sky…