woensdag, 10 december 2014 00:00

Planetoïde 2014 UR116 vormt geen bedreiging

Artistieke impressie van een planetoïde die langs de Aarde scheert Artistieke impressie van een planetoïde die langs de Aarde scheert Foto: NASA

Ondanks enkele recente berichten die de afgelopen dagen in bepaalde media zijn verschenen, vormt de planetoïde 2014 UR116 geen bedreiging voor onze planeet of voor de mens. Uit data afkomstig van het Minor Planet Center, het centrum van het Smithsonian Astrophysical Observatory dat zich toelegt op het bijhouden, controleren, berekenen en verspreiden van gegevens van planetoïden en kometen, blijkt dat deze planetoïode de eerste 150 jaar geen bedreiging vormt voor zowel de Aarde alsook voor andere planeten uit ons zonnestelsel.

De 400-meter grote ruimterots werd begin oktober 2014 ontdekt op de MASTER-II Observatory in Rusland door de Russische professor Vladimir Lipunov. Al gauw veschenen op het internet en andere media na de ontdekking berichten dat deze planetoïde mogelijks zou kunnen botsen met de Aarde. Ondanks het feit dat de planetoïde 2014 UR116 elke drie jaar om de Zon cirkelt en hierbij soms in de 'buurt' van onze planeet komt, vormt deze volgens de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA helemaal geen bedreiging aangezien deze ruimterots de Aarde niet op korte afstand voorbij vliegt. Volgens berekeningen die NASA maakte, zou de planetoïde 2014 UR116 in april 2047 op een afstand van 4,3 miljoen kilometer van de Aarde vliegen. Dit is de dichtste afstand tot de Aarde in de eerstvolgende 150 jaar. Door deze verre afstand behoort deze planetoïde officieel ook niet tot de zogeheten 'Near Earth Objects' (NEO's) die ook worden omschreven als 'aardscheerders' omdat ze onze planeet wel op korte afstand voorbij vliegen. NASA liet ook weten dat berichtgevingen in de media en op het internet over mogelijke bedreigingen van planetoïden altijd eerst zouden moeten gecontroleerd worden door wetenschappers en de website van NASA’s Near Earth Object (NEO) van het Jet Propulsion Laboratory (JPL) alvorens deze worden gepubliceerd.

Vanop de Bajkonoer lanceerbasis wordt het Sojoez 19 ruimtevaartuig gelanceerd met aan boord de twee kosmonauten Alexey Leonov en Valeri Kubasov. Zeven uur later wordt vanop het Kennedy Space Center in Florida ook een Apollo ruimtecapsule in de ruimte gebracht met boord de drie astronauten Thomas P. Stafford, Vance D. Brand en Donald K. Slayton. Beide ruimtetuigen zullen zich op 17 juli 1975 in een baan om de Aarde voor het eerst in de geschiedenis aan elkaar vasthechten.

NGC 7789 is open sterrenhoop in het sterrenbeeld Cassiopeia van magnitude 6.7. Deze open sterrenhoop is makkelijk in een binoculair te zien als een wazig vlekje. Door de telescoop is…