woensdag, 10 december 2014 00:00

Planetoïde 2014 UR116 vormt geen bedreiging

Artistieke impressie van een planetoïde die langs de Aarde scheert Artistieke impressie van een planetoïde die langs de Aarde scheert Foto: NASA

Ondanks enkele recente berichten die de afgelopen dagen in bepaalde media zijn verschenen, vormt de planetoïde 2014 UR116 geen bedreiging voor onze planeet of voor de mens. Uit data afkomstig van het Minor Planet Center, het centrum van het Smithsonian Astrophysical Observatory dat zich toelegt op het bijhouden, controleren, berekenen en verspreiden van gegevens van planetoïden en kometen, blijkt dat deze planetoïode de eerste 150 jaar geen bedreiging vormt voor zowel de Aarde alsook voor andere planeten uit ons zonnestelsel.

De 400-meter grote ruimterots werd begin oktober 2014 ontdekt op de MASTER-II Observatory in Rusland door de Russische professor Vladimir Lipunov. Al gauw veschenen op het internet en andere media na de ontdekking berichten dat deze planetoïde mogelijks zou kunnen botsen met de Aarde. Ondanks het feit dat de planetoïde 2014 UR116 elke drie jaar om de Zon cirkelt en hierbij soms in de 'buurt' van onze planeet komt, vormt deze volgens de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA helemaal geen bedreiging aangezien deze ruimterots de Aarde niet op korte afstand voorbij vliegt. Volgens berekeningen die NASA maakte, zou de planetoïde 2014 UR116 in april 2047 op een afstand van 4,3 miljoen kilometer van de Aarde vliegen. Dit is de dichtste afstand tot de Aarde in de eerstvolgende 150 jaar. Door deze verre afstand behoort deze planetoïde officieel ook niet tot de zogeheten 'Near Earth Objects' (NEO's) die ook worden omschreven als 'aardscheerders' omdat ze onze planeet wel op korte afstand voorbij vliegen. NASA liet ook weten dat berichtgevingen in de media en op het internet over mogelijke bedreigingen van planetoïden altijd eerst zouden moeten gecontroleerd worden door wetenschappers en de website van NASA’s Near Earth Object (NEO) van het Jet Propulsion Laboratory (JPL) alvorens deze worden gepubliceerd.

Lancering vanop de Bajkonoer lanceerbasis van de Russische Luna 23 Maanlander. Het ruimtetuig raakte beschadigd tijdens de landing in het Mare Crisium gebied op de Maan waardoor er geen bodemstalen konden worden teruggestuurd naar de Aarde. Toch stuurde de lander nog drie dagen na zijn ongelukkige landing informatie door naar de Aarde. Foto: NASA