maandag, 03 maart 2014 21:44

Planetoïde 2014 DX110 scheert woensdag langs de Aarde Hot!

Artistieke impressie van een planetoïde die langs de Aarde vliegt Artistieke impressie van een planetoïde die langs de Aarde vliegt Foto: ESA / P.Carril

Op woensdag 5 maart 2014 zal een dertig meter grote planetoïde langs de Aarde vliegen. De ruimterots luistert naar de naam '2014 DX110' en zal omstreeks 22u07 Belgische tijd op een afstand van ongeveer 350 000 kilometer langs onze planeet vliegen. Dat is iets dichter dan de afstand van de Aarde tot de Maan.

Deze planetoïde werd in 2014 ontdekt en zijn scheervlucht langs de Aarde zal LIVE te volgen zijn via de website van The Virtual Telescope Project. Ondanks het feit dat deze planetoïde in kosmische termen 'vlakbij' de Aarde vliegt, vormt dit zogeheten 'Near Earth Object' op geen enkel moment een gevaar voor onze planeet.

Planetoïde 2014 DX110De baan van planetoïde 2014 DX110 - Foto: The Virtual Telescope Project

Vanop de Bajkonoer lanceerbasis wordt met behulp van een Proton-K draagraket de Russische ruimtesonde Mars 2 gelanceerd. Na een geslaagde reis naar de 'rode planeet' kwam Mars 2 op 27 november 1971 aan bij de planeet Mars. Op diezelfde dag nog werd een kleine lander losgemaakt van de Mars 2 ruimtesonde waarna de lander begon aan zijn afdaling naar het Marsoppervlak. De kleine lander maakte uiteindelijk een harde landing waarna er geen signalen meer werden ontvangen. Dit was de eerste keer dat een door mensen vervaardigd voorwerp het oppervlak van de planeet Mars bereikte.

NGC 2022