maandag, 03 maart 2014 21:44

Planetoïde 2014 DX110 scheert woensdag langs de Aarde Hot!

Artistieke impressie van een planetoïde die langs de Aarde vliegt Artistieke impressie van een planetoïde die langs de Aarde vliegt Foto: ESA / P.Carril

Op woensdag 5 maart 2014 zal een dertig meter grote planetoïde langs de Aarde vliegen. De ruimterots luistert naar de naam '2014 DX110' en zal omstreeks 22u07 Belgische tijd op een afstand van ongeveer 350 000 kilometer langs onze planeet vliegen. Dat is iets dichter dan de afstand van de Aarde tot de Maan.

Deze planetoïde werd in 2014 ontdekt en zijn scheervlucht langs de Aarde zal LIVE te volgen zijn via de website van The Virtual Telescope Project. Ondanks het feit dat deze planetoïde in kosmische termen 'vlakbij' de Aarde vliegt, vormt dit zogeheten 'Near Earth Object' op geen enkel moment een gevaar voor onze planeet.

Planetoïde 2014 DX110De baan van planetoïde 2014 DX110 - Foto: The Virtual Telescope Project

Vanop de Bajkonoer lanceerbasis wordt het Sojoez 19 ruimtevaartuig gelanceerd met aan boord de twee kosmonauten Alexey Leonov en Valeri Kubasov. Zeven uur later wordt vanop het Kennedy Space Center in Florida ook een Apollo ruimtecapsule in de ruimte gebracht met boord de drie astronauten Thomas P. Stafford, Vance D. Brand en Donald K. Slayton. Beide ruimtetuigen zullen zich op 17 juli 1975 in een baan om de Aarde voor het eerst in de geschiedenis aan elkaar vasthechten.

M27 is de helderste planetaire nevel aan de nachtelijke hemel. Deze nevel, gelegen in het sterrenbeeld Vulpecila (Vosje), is ook wel bekend onder de naam 'Dumbbel Nebulae' of de 'Halternevel',…