dinsdag, 18 februari 2014 10:12

Planetoïde 2000 EM26 scheert langs de Aarde

(1 Stem)
Foto van een planetoïde (21 Lutetia) Foto van een planetoïde (21 Lutetia) Foto: ESA

In de nacht van maandag 17 op dinsdag 18 februari 2014 is een planetoïde met een diameter van ongeveer 270 meter langs de Aarde gevlogen. De kortste afstand tot onze planeet bedroeg 8,8 maal de afstand tussen de Aarde en de Maan (2,6 miljoen kilometer). Deze planetoïde behoort tot de Aten-planetoïden die dicht bij de Aarde komen.

De planetoïde, genaamd '2000 EM26', werd op 5 maart 2000 ontdekt en vloog afgelopen nacht met een snelheid van 12,3 kilometer per seconde voorbij onze planeet. Planetoïden van de Aten-groep hebben een baan om de Zon met een hoofdas van minder dan één Astronomische Eenheid (AE). Dankzij de Slooh Space Camera kon iedereen de passage van deze planetoïde live volgen via het internet. Dit zogeheten 'Near Earth Object' (NEO) werd algemeen niet aanzien als een bedreiging voor onze planeet maar behoort wel tot de potentieel gevaarlijke objecten (Potentially Hazardous Asteroid) aangezien deze bij een mogelijke inslag op Aarde heel wat schade en verwoesting kan aanrichten. De rotsblok die een jaar geleden op een hoogte van 29 kilometer boven Rusland explodeerde was ruim twaalf keer kleiner dan 2000 EM26. Bij deze explosie kwam evenveel energie vrij als bij de explosie van twintig atoombommen.

Vanop het Kennedy Space Center in Florida wordt de Apollo 6 ruimtecapsule in de ruimte gebracht. Dit was de tweede en laatste onbemande testvlucht van de krachtige Saturnus V Maanraket. Twee minuten na de start waren er gedurende ongeveer 30 seconden zware pogo-oscillaties die ontstaan door fluctuaties in de stuwkracht van de motoren. Deels veroorzaakt door de pogo-oscillaties ontstonden problemen in de koppeling naar de Commando en Service Module (CSM) en het model op ware grootte van de Lunar Module. Door camera's werd vastgesteld dat na enkele minuten diverse stukken losraakten en vielen. Als gevolg van de problemen bij de lancering waren de CSM en derde trap in een 178 bij 367 kilometer hoge baan terechtgekomen in plaats van de geplande 160 km cirkelvormige baan. Foto: NASA