Zonnestelsel

Tweede interstellaire komeet heeft vanaf nu 2I/Borisov

woensdag, 25 september 2019 09:16

De Internationale Astronomische Unie (IAU) heeft op 24 september 2019 bekend gemaakt dat het bijzondere object dat onlangs vanuit de interstellaire ruimte ons zonnestelsel is binnengedrongen vanaf nu '2I/Borisov' heet. Dit object werd op 30 augustus 2019 ontdekt door de Russisch-Oekraïense amateur-astronoom Gennadi Borisov en zal op 7 december 2019 zijn kleinste afstand tot de zon bereiken. Op dat moment zal deze interstellaire komeet zich 300 miljoen kilometer van ons bevinden. Dit is nog maar de tweede maal dat astronomen een dergelijk object ontdekken.

Maan produceert mogelijk nog maanbevingen

dinsdag, 14 mei 2019 07:50

Wetenschappers weten al een tijdje dat de maan krimpt doordat deze langzaam aan het afkoelen is. Zo is de maan de afgelopen paar honderd miljoen jaar ongeveer vijftig meter is diameter kleiner geworden. Recente analyses van seismische gegevens afkomstig van de Apollo maanmissies tonen nu aan de maan mogelijk nog steeds tektonisch actief is. Zo zouden er tussen 1969 en 1977 bijna dertig bevingen hebben plaatsgevonden in het maanoppervlak waarvan enkele in de buurt van jonge scheuren en breuklijnen.

Hubble ziet donkere vlek in atmosfeer van Neptunus

maandag, 18 februari 2019 09:13

Aan de hand van recente waarnemingen van de planeet Neptunus met de Amerikaans/Europese Hubble ruimtetelescoop hebben sterrenkundigen een nieuwe donkere vlek opgemerkt in de atmosfeer van deze gasplaneet. Deze donkere vlak is een gigantische storm met een omvang van ongeveer 11 000 kilometer die in september 2018 al voor het eerst werd opgemerkt. De nieuwe Hubble-opname maakt deel uit van een jaarlijks onderzoeksprogramma om de buitenste planeten in ons zonnestelsel goed op te volgen. Hoe deze storm is ontstaan, is voor wetenschappers nog steeds een groot raadsel.

Astronomen ontdekken verste object in ons zonnestelsel Hot!

dinsdag, 18 december 2018 21:39

Astronomen hebben een object ontdekt dat zich in de verste buitendelen van ons zonnestelsel bevindt. Deze ijsdwerg bevindt zich op een afstand van maar liefst 18 miljard kilometer van de Zon en draait in vermoedelijk 1000 jaar om onze ster. Hierdoor is dit object de nieuwe recordhouder als het gaat over de verste afstand in ons zonnestelsel. Dit object werd ontdekt naar aanleiding van een zoektocht naar de zogeheten 'planeet X'.

Maantje ontdekt rond dwergplaneet Makemake Hot!

dinsdag, 26 april 2016 22:57

Ons zonnestelsel blijft sterrenkundigen verrassen. Zo hebben astronomen met behulp van de legendarische Hubble Space Telescope een maantje ontdekt dat cirkelt rondom de dwergplaneet Makemake. Het maantje rondom de in 2005 ontdekte dwergplaneet werd in april 2015 voor het eerst opgemerkt op foto's afkomstig van het Wide Field Camera 3 instrument aan boord van de Hubble ruimtetelescoop. Dankzij deze nieuwe ontdekking wordt het nog maar eens duidelijk dat we ons zonnestelsel nog niet volledig kennen!

Amateurs zien inslag op Jupiter Hot!

woensdag, 30 maart 2016 17:02

Uit waarnemingen die gemaakt werden door amateur-astronomen blijkt dat er eerder deze maand de planeet Jupiter opnieuw is getroffen door een hemelobject. Zo maakte de Oostenrijkse amateursterrenkundige Gerrit Kernbauer in de nacht van woensdag 16 op donderdag 17 maart 2016 video-opnamen van Jupiter waarop aan de rand van de planeetschijf duidelijk een korte, heldere flits te zien is. Ook de Ierse amateur-astronoom John McKeon nam rond hetzelfde tijdstip een vergelijkbare flits waar op beelden die hij had gemaakt van de planeet Jupiter.

Heeft ons zonnestelsel dan toch negen planeten? Hot!

woensdag, 20 januari 2016 22:09

Zou ons zonnestelsel dan toch een negende planeet hebben? Twee astronomen van de Technische Universiteit van Californië (Caltech) maakten op 20 januari 2016 alvast het mogelijke bestaan bekend van een ijzige gasplaneet die op grote afstand rond onze ster, de Zon, draait. Deze mysterieuze planeet zou tien keer groter zijn dan de Aarde en zou er minstens tienduizend jaar over doen om één maal rond de Zon te draaien.

Op 31 oktober scheert planetoïde langs de Aarde Hot!

donderdag, 22 oktober 2015 13:46

Op zaterdag 31 oktober 2015 zal een ongeveer 450 meter grote planetoïde langs de Aarde scheren. De ruimterots, dat de naam '2015 TB145' kreeg, werd op 10 oktober 2015 ontdekt met de geautomatiseerde Pan-STARRS-1 telescoop van de universiteit van Hawaï. Gedurende zijn scheervlucht langs de Aarde zullen wetenschappers het object uitvoerig bestuderen met telescopen en het radarsysteem van het Goldstone Deep Space Network in Californië.

Ganymedes heeft ondergrondse oceaan Hot!

vrijdag, 13 maart 2015 19:43

Astronomen hebben met behulp van de legendarische Hubble Space Telescope sterke aanwijzingen gevonden dat zich onder het oppervlak van de Jupitermaan Ganymedes een oceaan bevindt. Zo zou deze ondergrondse oceaan meer water bevatten dan al het water op het oppervlak van deze maan.

Dawn ziet nieuwe mysterieuze vlek op Ceres Hot!

donderdag, 26 februari 2015 13:20

Wetenschappers van de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA staan voor een nieuw raadsel. Zo is er op recente beelden van de dwergplaneet Ceres, die gemaakt werden door de Dawn ruimtesonde, een nieuwe lichtgevende vlek te zien nadat eerder ook al een soortgelijke vlek werd opgemerkt. Tot op heden kunnen deze twee 'vlekken' door onderzoekers nog niet verklaard worden.

Lancering vanop de Bajkonoer lanceerbasis van de eerste module (Zarya) voor het internationale ruimtestation ISS. Deze 19,3 ton zware module heeft een lengte van 12,5 meter en werd met Amerikaans geld gebouwd door het Russische Khrunichev State Research and Production Space Center. Zarya beschikt over drie toegangsluiken en twee zonnepanelen die drie kilowatt aan energie leveren. Foto: NASA