Zonnestelsel

Aan de hand van recente waarnemingen van de planeet Neptunus met de Amerikaans/Europese Hubble ruimtetelescoop hebben sterrenkundigen een nieuwe donkere vlek opgemerkt in de atmosfeer van deze gasplaneet. Deze donkere vlak is een gigantische storm met een omvang van ongeveer 11 000 kilometer die in september 2018 al voor het eerst werd opgemerkt. De nieuwe Hubble-opname maakt deel uit van een jaarlijks onderzoeksprogramma om de buitenste planeten in ons zonnestelsel goed op te volgen. Hoe deze storm is ontstaan, is voor wetenschappers nog steeds een groot raadsel.

Astronomen hebben een object ontdekt dat zich in de verste buitendelen van ons zonnestelsel bevindt. Deze ijsdwerg bevindt zich op een afstand van maar liefst 18 miljard kilometer van de Zon en draait in vermoedelijk 1000 jaar om onze ster. Hierdoor is dit object de nieuwe recordhouder als het gaat over de verste afstand in ons zonnestelsel. Dit object werd ontdekt naar aanleiding van een zoektocht naar de zogeheten 'planeet X'.

Ons zonnestelsel blijft sterrenkundigen verrassen. Zo hebben astronomen met behulp van de legendarische Hubble Space Telescope een maantje ontdekt dat cirkelt rondom de dwergplaneet Makemake. Het maantje rondom de in 2005 ontdekte dwergplaneet werd in april 2015 voor het eerst opgemerkt op foto's afkomstig van het Wide Field Camera 3 instrument aan boord van de Hubble ruimtetelescoop. Dankzij deze nieuwe ontdekking wordt het nog maar eens duidelijk dat we ons zonnestelsel nog niet volledig kennen!

Uit waarnemingen die gemaakt werden door amateur-astronomen blijkt dat er eerder deze maand de planeet Jupiter opnieuw is getroffen door een hemelobject. Zo maakte de Oostenrijkse amateursterrenkundige Gerrit Kernbauer in de nacht van woensdag 16 op donderdag 17 maart 2016 video-opnamen van Jupiter waarop aan de rand van de planeetschijf duidelijk een korte, heldere flits te zien is. Ook de Ierse amateur-astronoom John McKeon nam rond hetzelfde tijdstip een vergelijkbare flits waar op beelden die hij had gemaakt van de planeet Jupiter.

Zou ons zonnestelsel dan toch een negende planeet hebben? Twee astronomen van de Technische Universiteit van Californië (Caltech) maakten op 20 januari 2016 alvast het mogelijke bestaan bekend van een ijzige gasplaneet die op grote afstand rond onze ster, de Zon, draait. Deze mysterieuze planeet zou tien keer groter zijn dan de Aarde en zou er minstens tienduizend jaar over doen om één maal rond de Zon te draaien.

Op zaterdag 31 oktober 2015 zal een ongeveer 450 meter grote planetoïde langs de Aarde scheren. De ruimterots, dat de naam '2015 TB145' kreeg, werd op 10 oktober 2015 ontdekt met de geautomatiseerde Pan-STARRS-1 telescoop van de universiteit van Hawaï. Gedurende zijn scheervlucht langs de Aarde zullen wetenschappers het object uitvoerig bestuderen met telescopen en het radarsysteem van het Goldstone Deep Space Network in Californië.

Deze bolvormige sterrenhoop in het sterrenbeeld Canes Venatici (Jachthonden) bevat meer dan een half miljoen sterren. De werkelijke diameter van het object is ongeveer 220 lichtjaar, en hij staat op…