Credits: NASA, ESA, CSA, and STScI

We hebben er even moeten op wachten maar hier zijn ze dan eindelijk. Op 12 juli 2022 zijn de eerste foto's vrijgegeven die gemaakt zijn met de nieuwe James Webb Space Telescope. Een dag eerder, op 11 juli, had de Amerikaanse president Biden al de eer om een eerste foto aan de wereld te tonen dat meteen ook het diepste en scherpste infraroodbeeld van het verre heelal tot nu toe. De JWST werd op kerstdag 2021 de ruimte in gestuurd en legde daarna een afstand van 1,5 miljoen kilometer af waarna de ruimtetelescoop begon aan zijn eerste waarnemingen. Bekijk hier de eerste foto's!

Credits: NASA, ESA, CSA, and STScI

Atmosferische samenstelling van exoplaneet WASP-96b - Credits: NASA, ESA, CSA, and STScI

Twee opnamen gemaakt door de JWST van de Southern Ring Nebula - Credits: NASA, ESA, CSA, and STScI

Opname door de JWST van de bekende Stephan's Quintet cluster van sterrenstelsels - Credits: NASA, ESA, CSA, and STScI

Stergeboorte in de Carinanevel gezien door de JWST - Credits: NASA, ESA, CSA, and STScI

Dit gebeurde vandaag in 2009

Op het Canarische eiland La Palma wordt de Gran Telescopio Canarias plechtig ingehuldigd door koning Juan Carlos I van Spanje. De spiegeltelescoop heeft diameter van 10,4 meter en bevindt zich op het 2400 meter hoge Observatorium Roque de los Muchachos waar zich ook tal van andere telescopen op bevinden. Het kostte zeven jaar en 130 miljoen euro om hem te bouwen. Het project project is een samenwerkingsverband van verschillende instituten uit Spanje, Mexico en de Universiteit van Florida.