donderdag, 23 augustus 2012 17:39

Astronomen ontdekken bijna exacte kopieën van ons Melkwegstelsel

Sterrenstelsel Sterrenstelsel Foto: Robert Gendler

Astronomen zijn er in geslaagd om iets te zien wat ze nog nooit eerder hebben gezien. Zo heeft men voor het eerst twee groepjes sterrenstelsels ontdekt die opvallend veel gelijken op ons eigen Melkwegstelsel en zijn naaste begeleiders. Niet dat ons spiraalvormig Melkwegstelsel een uitzondering is maar een sterrenstelsel ontdekken met dezelfde begeleiders als 'onze' Magelhaense Wolken bleek zeer moeilijk te zijn.

Uiteindelijk heeft men toch enkele evenbeelden kunnen ontdekken dankzij een gerichte zoekactie die de naam 'Galaxy and Mass Assembly survey' (GAMA) droeg. Tijdens dit onderzoek werden duizenden sterrenstelsels onderzocht met telescopen die sterk genoeg waren om ook hun zwakke begeleiders te kunnen waarnemen. Uiteindelijk bleek slechts drie procent begeleiders te hebben van het type Magelhaense Wolken. Uit deze drie procent hebben astronomen uiteindelijk twee sterrenstelsels kunnen halen die vrijwel identiek zijn aan ons eigen sterrenstelsel en zijn begeleiders. Uit dit onderzoek is nu gebleken dat nabije begeleiders als de Magelhaense Wolken vrijwel altijd worden gevonden bij sterrenstelsels die gelijken op ons Melkwegstelsel. Hierdoor gaan astronomen er nu vanuit dat er een verband kan zijn tussen de specifieke vorm van sterrenstelsels en de aanwezigheid van nabije begeleiders. Onze begeleiders, de twee Magelhaense Wolken, zijn relatief grote dwergsterrenstelsels die rond ons Melkwegstelsel draaien. Aangezien beiden aan de zuidelijke sterrenhemel te zien zijn, kunnen we deze vanuit de Benelux niet waarnemen. De ontdekking van de twee evenbeelden van ons Melkwegstelsel werd op 23 augustus 2012 gepresenteerd tijdens de algemene vergadering van de Internationale Astronomische Unie in Peking.

Dit gebeurde vandaag in 1991