maandag, 15 oktober 2012 20:56

Exoplaneet heeft vier zonnen

Artistieke impressie van exoplaneet PH-1 en zijn vier zonnen Artistieke impressie van exoplaneet PH-1 en zijn vier zonnen Foto: Haven Giguere / Yale University

Twee amateurs, Kian Jek uit San Fransisco en Robert Gagliano uit Arizona, hebben met behulp van de website 'planethunters.org' een exoplaneet ontdekt die deel uitmaakt van een viervoudig stersysteem. De planeet, PH-1, heeft een massa vermoedelijk tussen de twintig en vijftig aardmassa’s en is 5 000 lichtjaar van de Aarde verwijderd.

De ontdekking van deze bijzondere exoplaneet is heel merkwaardig maar de manier waarop deze ontdekt werd, is nog merkwaardiger. Zo doen Kian Jek en Robert Gagliano mee aan het 'Planet Hunters' project dat een zogenaamd 'citizen science' project is waarbij het grote publiek ingezet wordt om wetenschappelijke gegevens te analyseren. Planethunters.org werd in 2010 opgericht en sinds de oprichting hebben al meer dan 170 000 mensen meegewerkt aan het project. Zo krijgen de duizenden enthousiaste amateurs grafieken te zien die transities weergeven van ongeveer 100 000 sterren. De gegevens van al deze sterren werd door de Amerikaanse Kepler ruimtetelescoop verzameld. Wanneer de lichtcurves van deze sterren 'dipjes' vertonen, kan dit wijzen op de aanwezigheid van een planeet aangezien deze dan vanaf de Aarde gezien voor de ster langs schuift. Jek en Gagliano ontdekten uiteindelijk het 'dipje' in de ster PJK-1. Dit is de ster waarrond exoplaneet PH-1 draait.

Tot op heden zijn er slechts zes exoplaneten bekend die cirkelen rondom een dubbelster. Geen enkele van deze dubbelsterren vormen echter een koppel met nog een andere dubbelster. PH-1 is dus in alle opzichten zeer uniek. De exoplaneet draait in ongeveer 138 dagen rondom twee sterren die elk een massa hebben van ongeveer 0,41 en 1,5 maal de massa van de Zon. Deze twee sterren draaien in twintig dagen om elkaar heen en zijn van het F-type en het M-type. De twee andere sterren van de het tweede dubbelstersysteem bevinden zich ver buiten de planeetbaan op een afstand van ongeveer duizend maal de afstand Aarde-Zon. PH-1 is een zogenaamde 'gasreus' en heeft een diameter die ongeveer zes keer zo groot is als de Aarde waardoor dit een 'neptunus-achtige' exoplaneet is.

De eerste prachtige foto's worden vrijgegeven in het kader van het Hubble Heritage Project. Via dit project worden regelmatig foto's van deep-sky objecten en planeten vrijgegeven die werden gemaakt met de Hubble Space Telescope. Foto: NASA