donderdag, 05 maart 2015 18:10

Een wereld met vier zonnen? Welkom op 30 Ari Bb! Hot!

Artistieke impressie van het viervoudig stersysteem 30 Ari Artistieke impressie van het viervoudig stersysteem 30 Ari Foto: Karen Teramura / UH IfA

Als wij op Aarde overdag naar de hemel kijken, zien we de heldere Zon die de enige ster is on ons zonnestelsel. Wanneer we ons op de exoplaneet 30 Ari b zouden bevinden, zouden we een kleine zon zien alsook twee zeer heldere zonnen. Indien we vanop het oppervlak van deze planeet met een telescoop één van de heldere zonnen zouden waarnemen, zouden we zien dat deze ook nog een begeleider heeft.

Zo hebben sterrenkundigen enkele jaren geleden een wereld ontdekt buiten ons zonnestelsel die maar liefst vier zonnen, ook wel 'moedersterren' genoemd, heeft. De exoplaneet 30 Ari Bb bevindt zich op een afstand van ongeveer 136 lichtjaar van ons en is vanop Aarde gezien met zijn viervoudig stersysteem terug te vinden in het sterrenbeeld Ram (Aries). Astronomen dachten lang dat het meervoudig stersysteem 30 Ari bestond uit drie sterren maar met behulp van het geautomatiseerde Robo-AO adaptieve optische systeem, dat verbonden is aan de telescopen van het Palomar Observatorium, konden sterrenkundigen onlangs een vierde ster in het systeem ontdekken. Dit systeem speurt de sterrenhemel af naar meervoudige stersystemen. De bijhorende exoplaneet in het systeem 30 Ari is ongeveer tien zo zwaar als de planeet Jupiter en draait in 355 dagen om de ster 30 Ari B dat tevens ook de primaire ster is uit het systeem. Deze primaire ster blijkt nu een nabije begeleider te hebben waardoor het systeem bestaat uit twee dubbelsterren. De afstand tussen beide dubbelsterren bedraagt ongeveer 1 670 maal de afstand tussen de Aarde en de Zon (250 miljard kilometer). Volgens de onderzoekers zou het stersysteem 30 Ari ongeveer 910 miljoen jaar oud zijn. De kans dat er leven mogelijk is op de exoplaneet 30 Ari Bb is volgens de onderzoekers zeer onwaarschijnlijk. Voor sterrenkundigen is de ontdekking van exoplaneten in een meervoudige stersysteem van groot belang aangezien op die manier ook wordt wordt dat planeten niet enkel ontstaan rondom enkelvoudige sterren of dubbelsterren. Dit is niet de eerste maal dat men een exoplaneet ontdekt in een viervoudig stersysteem. Zo ontdekten astronomen in 2013 de planeet KIC 4862625 dat eveneens deel uitmaakt van een systeem met vier sterren. Verwacht wordt dat men in de toekomst meer exoplaneten gaat ontdekken in meervoudige of viervoudige stersystemen aangezien de telescopen steeds krachtiger worden en men ook vaker zwakkere sterren ontdekt.

Dit gebeurde vandaag in 2009