donderdag, 11 juli 2013 00:33

Astronomen zien voor het eerst de kleur van een exoplaneet

Artistieke impressie van exoplaneet HD 189733b Artistieke impressie van exoplaneet HD 189733b Foto: NASA / ESA

Astronomen zijn er met behulp van de Amerikaans-Europese Hubble Space Telescope in geslaagd om voor de eerste maal de kleur van een exoplaneet te achterhalen. Indien we ons in de buurt van exoplaneet HD 189733b zouden bevinden, zouden we zien dat deze planeet een kobaltblauwe kleur heeft, vergelijkbaar met de blauwe kleur van de Aarde.

Ondanks het feit dat exoplaneet HD 189733b net als de Aarde een blauwe kleur heeft, lijkt deze exotische planeet alles behalve op de Aarde. HD 189733b is een zogeheten 'gasreus' van het type Jupiter die heel dicht bij zijn moederster staat. De moederster bevindt zich in het sterrenbeeld Vosje. De temperatuur in de atmosfeer van deze exoplaneet kan hierdoor oplopen tot meer dan 1 000 graden Celsius, het regent er glas en er komen winden voor die een snelheid hebben van meer dan 7 000 kilometer per uur. Daarnaast blijkt ook dat de atmosfeer van HD 189733b zeer veranderlijk is. HD 189733b staat op een afstand van 63 lichtjaar van de Aarde en is tot op heden één van de best bestudeerde exoplaneten. Telkens wanneer deze exoplaneet, vanaf de Aarde gezien, zich naast, voor en achter zijn moederster beweegt, kunnen astronomen hier belangrijke informatie uit halen wanneer ze het spectrum van zowel de ster alsook dat van de planeet bestuderen. Zo hebben astronomen vastgesteld dat wanneer de planeet HD 189733b achter zijn moederster schuift er een extra afname te zien is in het blauwe deel van het spectrum. Daaruit volgt dat deze exoplaneet vooral blauw licht weerkaatst. Deze blauwe kleur van deze exoplaneet is niet afkomstig van een tropische oceaan maar wellicht van fijne siliciumdeeltjes in de atmosfeer die blauw licht verstoren.

Visible colors of planets