Exoplaneten

Een 'ruimte-zonnebloem' in de zoektocht naar een 'nieuwe aarde'

maandag, 24 maart 2014 00:00

Nu astronomen al meer dan 1 000 planeten rondom andere sterren hebben ontdekt, is de jacht meer dan ooit geopend op een planeet die gelijkenissen vertoond met de Aarde. Helaas kunnen we momenteel nog geen foto's van maken van eventuele 'nieuwe aardes' maar misschien brengt een 'ruimte-zonnebloem' hier binnenkort wel verandering in.

Exoplaneet gefotografeerd met gewone ccd-sensor Hot!

donderdag, 06 maart 2014 00:00

Wetenschappers hebben voor het eerst een exoplaneet gefotografeerd met dezelfde technologie die in een klassieke digitale camera zit. Zo slaagde men er in om met een gewone ccd-sensor de planeet Bèta Pictoris b in beeld te brengen.

Kepler ontdekt 715 exoplaneten! Hot!

donderdag, 27 februari 2014 00:36

Het aantal bekende planeten die rondom andere sterren cirkelen, is in één klap gigantisch toegenomen. Zo heeft men in gegevens afkomstig van de Amerikaanse Kepler ruimtetelescoop maar liefst 715 nieuwe zogeheten 'exoplaneten' ontdekt. Hierdoor staat de teller op bijna 1 700 gekende planeten rondom andere sterren.

ESA gaat op zoek naar exoplaneten

woensdag, 19 februari 2014 23:55

De Europese ruimtevaartorganisatie ESA heeft laten weten dat ze in 2024 een nieuwe ruimtetelescoop in de ruimte zal brengen die op zoek zal gaan naar planeten buiten ons zonnestelsel. De missie kreeg de naam Planetary Transits and Oscillations of stars (PLATO) en het project valt onder ESA's Cosmic Vision 2015–25 Programma.

Gemini Planet Imager maakt eerste foto's

dinsdag, 07 januari 2014 21:47

Ondanks het feit dat astronomen al duizend planeten rondom andere sterren hebben ontdekt, zogenaamde 'exoplaneten', hebben we nog niet vaak echte foto's van deze exotische werelden gezien. Dankzij de Gemini Planet Imager kan hier echter verandering in worden gebracht.

Exoplaneet ontdekt met dezelfde massa als de Aarde Hot!

maandag, 06 januari 2014 19:57

Tijdens de 223ste bijeenkomst van de American Astronomical Society in Washington DC hebben astronomen laten weten dat ze voor het eerst een exoplaneet hebben ontdekt met ongeveer dezelfde massa als de Aarde. Tot op heden is dit de lichtste exoplaneet waarvan zowel de massa alsook de afmetingen bekend zijn.

Exoplaneet HD 106906b stelt astronomen voor raadsel Hot!

donderdag, 05 december 2013 21:44

Een internationaal team van sterrenkundigen heeft een exoplaneet ontdekt die zich op een gigantische afstand van zijn moederster bevindt. De planeet, genaamd HD 106906b, is maar liefst elf keer zo zwaar als Jupiter en draait op een afstand van meer dan 650 maal de afstand Zon-Aarde rond zijn moederster. Tot op heden kan geen enkele theorie over planeetvorming dit verklaren.

Sporen van water ontdekt bij vijf exoplaneten

woensdag, 04 december 2013 05:42

Dankzij de legendarische Hubble Space Telescope hebben wetenschappers sporen van waterdamp aangetroffen in de atmosfeer van vijf exoplaneten. De planeten zelf zijn zogeheten 'hete Jupiters', gasvormige reuzenplaneten, die zich op kleine afstand van hun moederster bevinden en waar extreem hete temperaturen voorkomen. Voor astronomen is dit opnieuw een bewijs dat water in het heelal meer voorkomt dan we denken.

Kleine exoplaneet heeft 'aardse' dichtheid

donderdag, 31 oktober 2013 18:26

Opnieuw zeer boeiend nieuws in verband met de studie van exoplaneten. Zo hebben twee teams van astronomen, onafhankelijk van elkaar, bepaald dat de dichtheid van de kleine exoplaneet Kepler-78b vrijwel dezelfde is als dat van de Aarde.

Planetenstelsel lijkt op zonnestelsel Hot!

woensdag, 30 oktober 2013 07:22

Astronomen en vrijwilligers hebben op basis van gegevens afkomstig van de Amerikaanse Kepler ruimtetelescoop een planetenstelsel ontdekt dat bestaat uit zeven planeten. De ster waarrond deze exoplaneten draaien, KIC 11442793, bevindt zich op een afstand van ongeveer 2 500 lichtjaar van de Aarde. Aangezien dit planetelstelsel ook beschikt over kleine en grote planeten lijkt dit dan ook sterk op ons zonnestelsel.

Vanop de Bajkonoer lanceerbasis wordt voor het eerst een mens in de ruimte gebracht. De Rus Joeri Gagarin maakt aan boord van zijn Vostok 1 ruimtecapsule voor het eerst een omwenteling om de Aarde. De vlucht bestond uit een enkele baan om onze planeet en duurde 108 minuten van lancering tot landing. Zoals gepland landde Gagarin apart van zijn capsule aan een parachute. Deze datum wordt algemeen aanzien als de start van de bemande ruimtevaart. Na zijn heroïsche ruimtevlucht ging Gagarin nooit meer de ruimte in. Foto: Roscosmos