Exoplaneten

Kepler ontdekt 715 exoplaneten! Hot!

donderdag, 27 februari 2014 00:36

Het aantal bekende planeten die rondom andere sterren cirkelen, is in één klap gigantisch toegenomen. Zo heeft men in gegevens afkomstig van de Amerikaanse Kepler ruimtetelescoop maar liefst 715 nieuwe zogeheten 'exoplaneten' ontdekt. Hierdoor staat de teller op bijna 1 700 gekende planeten rondom andere sterren.

ESA gaat op zoek naar exoplaneten

woensdag, 19 februari 2014 23:55

De Europese ruimtevaartorganisatie ESA heeft laten weten dat ze in 2024 een nieuwe ruimtetelescoop in de ruimte zal brengen die op zoek zal gaan naar planeten buiten ons zonnestelsel. De missie kreeg de naam Planetary Transits and Oscillations of stars (PLATO) en het project valt onder ESA's Cosmic Vision 2015–25 Programma.

Gemini Planet Imager maakt eerste foto's

dinsdag, 07 januari 2014 21:47

Ondanks het feit dat astronomen al duizend planeten rondom andere sterren hebben ontdekt, zogenaamde 'exoplaneten', hebben we nog niet vaak echte foto's van deze exotische werelden gezien. Dankzij de Gemini Planet Imager kan hier echter verandering in worden gebracht.

Exoplaneet ontdekt met dezelfde massa als de Aarde Hot!

maandag, 06 januari 2014 19:57

Tijdens de 223ste bijeenkomst van de American Astronomical Society in Washington DC hebben astronomen laten weten dat ze voor het eerst een exoplaneet hebben ontdekt met ongeveer dezelfde massa als de Aarde. Tot op heden is dit de lichtste exoplaneet waarvan zowel de massa alsook de afmetingen bekend zijn.

Exoplaneet HD 106906b stelt astronomen voor raadsel Hot!

donderdag, 05 december 2013 21:44

Een internationaal team van sterrenkundigen heeft een exoplaneet ontdekt die zich op een gigantische afstand van zijn moederster bevindt. De planeet, genaamd HD 106906b, is maar liefst elf keer zo zwaar als Jupiter en draait op een afstand van meer dan 650 maal de afstand Zon-Aarde rond zijn moederster. Tot op heden kan geen enkele theorie over planeetvorming dit verklaren.

Sporen van water ontdekt bij vijf exoplaneten

woensdag, 04 december 2013 05:42

Dankzij de legendarische Hubble Space Telescope hebben wetenschappers sporen van waterdamp aangetroffen in de atmosfeer van vijf exoplaneten. De planeten zelf zijn zogeheten 'hete Jupiters', gasvormige reuzenplaneten, die zich op kleine afstand van hun moederster bevinden en waar extreem hete temperaturen voorkomen. Voor astronomen is dit opnieuw een bewijs dat water in het heelal meer voorkomt dan we denken.

Kleine exoplaneet heeft 'aardse' dichtheid

donderdag, 31 oktober 2013 18:26

Opnieuw zeer boeiend nieuws in verband met de studie van exoplaneten. Zo hebben twee teams van astronomen, onafhankelijk van elkaar, bepaald dat de dichtheid van de kleine exoplaneet Kepler-78b vrijwel dezelfde is als dat van de Aarde.

Planetenstelsel lijkt op zonnestelsel Hot!

woensdag, 30 oktober 2013 07:22

Astronomen en vrijwilligers hebben op basis van gegevens afkomstig van de Amerikaanse Kepler ruimtetelescoop een planetenstelsel ontdekt dat bestaat uit zeven planeten. De ster waarrond deze exoplaneten draaien, KIC 11442793, bevindt zich op een afstand van ongeveer 2 500 lichtjaar van de Aarde. Aangezien dit planetelstelsel ook beschikt over kleine en grote planeten lijkt dit dan ook sterk op ons zonnestelsel.

Meer dan 1000 exoplaneten ontdekt!

woensdag, 23 oktober 2013 06:38

Astronomen hebben een mijlpaal bereikt in de moderne sterrenkunde. Zo is volgens de teller van de exoplaneten-catalogus van de Franse astronoom Jean Schneider de grens van de duizendste ontdekte exoplaneet deze week overschreden. De mijlpaal werd bereikt met de aankondiging van elf nieuwe exoplaneten die werden ontdekt met behulp van het Wide-Angle Search for Planets (WASP) project.

GJ1214b heeft wellicht een waterrijke dampkring

donderdag, 05 september 2013 00:09

Een Japans team van wetenschappers heeft met behulp van de 8,2 meter Subaru-telescoop op Hawaii kunnen achterhalen dat de dampkring van exoplaneet Gliese 1214b wellicht veel waterdamp bevat. Gliese 1214b is een zogeheten 'superaarde' en staat op een afstand van ongeveer 40 lichtjaar in het sterrenbeeld Slangendrager.

M36 is een open sterrenhoop in het sterrenbeeld Auriga (Voerman). De afstand tot het object werd bepaald op 4 100 lichtjaar en de leeftijd van M36 wordt geschat op 25…