maandag, 08 september 2014 00:00

Nicaragua getroffen door kleine meteoriet Hot!

Artistieke impressie van een meteoriet Artistieke impressie van een meteoriet Foto: Huffington Post

Afgelopen weekend zijn de inwoners van de Nicaraguaanse hoofdstad Managua opgeschrikt door een krachtige explosie die wellicht werd veroorzaakt door een inslag van een kleine meteoriet. Aangezien de meteoriet neerkwam in een bosachtig gebied vielen er geen slachtoffers en bleef de materiële schade beperkt.

De inslag zou zich op zaterdag 6 september 2014 hebben voorgedaan omstreeks 23u00 plaatselijke tijd. Omwonenden van de internationale luchthaven van Managua hoorden een bijzonder luide knal waarna een 5,5 meter diepe inslagkrater werd ontdekt met een diameter van twaalf meter in de buurt van de luchthaven. Of de meteoriet bij de inslag helemaal werd verpulverd, is nog niet zeker. Zo zouden er zich nog brokstukken kunnen bevinden in de aardbodem. Ondertussen beseft men in Nicaragua goed dat men zich heel gelukkig mag prijzen. Indien de ruimterots zou zijn terechtgekomen in de hoofdstad zelf, waar meer dan een miljoen mensen wonen, zou dit catastrofale gevolgen hebben gehad. Het is trouwens niet de eerste keer dat Nicaragua werd getroffen door een meteoriet. Zo kwam in 1997 ook al een ruimterots neer in het Zuid-Amerikaanse land.

Meteriet NicaraguaHet Nicaraguaanse leger onderzoekt de inslagkrater - Foto: German Miranda

Ondertussen vermoeden sommige astronomen dat de meteoriet, die afgelopen weekend neerkwam in Nicaragua, een afgebroken brokstuk zou kunnen zijn van de planetoïde 2014 RC die afgelopen weekend langs de Aarde is gevlogen. Deze planetoïde, die de omvang heeft van een huis, vloog op zondag 7 september op een afstand van 40 000 kilometer langs de Aarde.

Vanop de Cape Canaveral lanceerbasis in Florida wordt de Amerikaanse ruimtesonde Mars Observer gelanceerd. Het ruimtevaartuig werd uitgerust met verschillende wetenschappelijke instrumenten om studies uit te voeren op gebied van geologie, geofysica en het klimaat op Mars. Toen de brandstoftanks onder druk werden gezet, in voorbereiding om in een baan rond Mars te komen, verbrak op 21 augustus 1993 het contact met de aarde en werd er nooit meer iets van de Mars Observer gehoord. Foto: NASA