Evenementen

Sterrenkijkdagen op 28 en 29 februari 2020! Hot!

woensdag, 19 februari 2020 14:26

Op vrijdag 28 en zaterdag 29 februari 2020 kan je op een 30-tal plaatsen in Vlaanderen ‘s avonds gaan kijken naar de Maan en de sterren. Tijdens de jaarlijkse sterrenkijkdagen van de Vereniging Voor Sterrenkunde (VVS) is iedereen welkom om naar de maan, de planeten en de sterren te kijken. Volkssterrenwachten en lokale verenigingen staan klaar om je te gidsen langs de wonderen van de nachtelijke sterrenhemel. Tijdens de Sterrenkijkdagen 2020 kan u bij goede weersomstandigheden onder andere genieten van de pracht van het sterrenbeeld Orion, de maan die in haar eerste kwartier staat en de Andromedanevel. Ook in jouw buurt kan je gaan sterrenkijken en genieten van de pracht van de sterrenhemel!

Sterrenkijkdagen op 3 en 4 maart 2017 Hot!

zaterdag, 25 februari 2017 08:30

Op meer dan 30 plaatsen in Vlaanderen kan je op vrijdag 3 en zaterdag 4 maart 2017 door kleine en grote telescopen naar de hemel turen. Tijdens de jaarlijkse sterrenkijkdagen van de Vereniging Voor Sterrenkunde (VVS) is iedereen welkom om naar de maan, de planeet Jupiter en de sterren te kijken. Volkssterrenwachten en lokale verenigingen staan klaar om je te gidsen langs de wonderen van de nachtelijke sterrenhemel. Ook in jouw buurt kan je gaan sterrenkijken.

Expositie: ruimtefoto's van André Kuipers

maandag, 04 januari 2016 22:40

Van 8 januari tot en met 21 februari 2016 exposeert de Sint Aegtenkapel in het Nederlandse Amersfoort foto’s van de laatste ruimtereis van André Kuipers. Er zijn onder andere foto’s te zien van het poollicht, een atmosferisch verschijnsel dat wordt veroorzaakt door activiteit op de zon, Nederland bij zonsopkomst, een aantal foto’s bij nacht en van André in de cupola - een ruimte van waaruit astronauten een panoramisch uitzicht hebben op de aarde.

Op het Satish Dhawan Space Centre in India komen zes mensen om het leven en raken drie andere personen zwaargewond door een krachtige explosie. Deze ontploffing deed zich voor in de Solid Propellant Booster Plant (SPROB) waar men vaste brandstof maakt voor de Indiase draagraketten. Foto: ISRO