Evenementen

Sterrenkijkdagen op 3 en 4 maart 2017 Hot!

zaterdag, 25 februari 2017 08:30

Op meer dan 30 plaatsen in Vlaanderen kan je op vrijdag 3 en zaterdag 4 maart 2017 door kleine en grote telescopen naar de hemel turen. Tijdens de jaarlijkse sterrenkijkdagen van de Vereniging Voor Sterrenkunde (VVS) is iedereen welkom om naar de maan, de planeet Jupiter en de sterren te kijken. Volkssterrenwachten en lokale verenigingen staan klaar om je te gidsen langs de wonderen van de nachtelijke sterrenhemel. Ook in jouw buurt kan je gaan sterrenkijken.

Expositie: ruimtefoto's van André Kuipers

maandag, 04 januari 2016 22:40

Van 8 januari tot en met 21 februari 2016 exposeert de Sint Aegtenkapel in het Nederlandse Amersfoort foto’s van de laatste ruimtereis van André Kuipers. Er zijn onder andere foto’s te zien van het poollicht, een atmosferisch verschijnsel dat wordt veroorzaakt door activiteit op de zon, Nederland bij zonsopkomst, een aantal foto’s bij nacht en van André in de cupola - een ruimte van waaruit astronauten een panoramisch uitzicht hebben op de aarde.

Vanop de Cape Canaveral lanceerbasis wordt de Amerikaanse Maanlander Surveyor 2 in de ruimte gebracht. Door het falen van een tussentijdse koerscorrectie werd de controle over het ruimtevaartuig op 22 september verloren. Foto: NASA