Japanse satelliet gaat vallende sterren creëren Hot!

vrijdag, 08 november 2019 14:36

Het private ruimtevaartbedrijf Rocket Lab plant op 25 november 2019 de lancering van zijn tiende Electron raket. Tijdens deze lancering moet de Electron raket vanuit Nieuw-Zeeland zeven satellieten in een lage baan om de Aarde brengen waarvan één een wel heel speciaal doel heeft. Zo zal de Japanse ALE-2 satelliet 400 bolletjes in de ruimte brengen die vervolgens moeten terugkeren in de atmosfeer van de Aarde waardoor deze artificiële meteoren of 'vallende sterren' worden.

Boeing voert succesvolle 'pad abort-test' uit van Starliner capsule

dinsdag, 05 november 2019 08:29

Het Amerikaanse lucht- en ruimtevaartbedrijf heeft op maandag 4 november 2019 met succes een zogeheten 'pad abort-test' uitgevoerd met een onbemande CST-100 Starliner ruimtecapsule. Tijdens deze cruciale test werd het reddingssysteem van de capsule getest dat astronauten in veiligheid moet brengen wanneer er tijdens de eerste minuten van de lancering iets mis gaat. Boeing's Starliner ruimtecapsule moet in de nabije toekomst astronauten naar en van het ISS ruimtestation brengen.

ESO-telescoop brengt de misschien wel kleinste dwergplaneet van het zonnestelsel in beeld

zondag, 27 oktober 2019 17:07

Astronomen hebben, met behulp van het SPHERE-instrument van ESO’s Very Large Telescope (VLT), ontdekt dat de planetoïde Hygiea als een dwergplaneet kan worden beschouwd. Het object is, na Ceres, Vesta en Pallas, het op drie na grootste lid van de planetoïdengordel. Maar het is nu pas voor het eerst dat astronomen Hygiea met voldoende hoge resolutie hebben waargenomen om haar oppervlak te bestuderen en haar vorm en afmetingen te bepalen.

Na twee jaar is X-37B terug op Aarde

zondag, 27 oktober 2019 15:47

Na 780 dagen in een baan om de Aarde te hebben verbleven, is op zondag 27 oktober 2019 het Amerikaanse X-37B onbemande ruimtetuig terug geland op Aarde. Opnieuw vestigt dit onbemande ruimtevaartuig een record door meer dan twee jaar onafgebroken in de ruimte te blijven en daarna autonoom terug te keren naar de Aarde. Wat het Amerikaanse militaire onbemande ruimtetuig al die tijd heeft gedaan, blijft echter een goed bewaard geheim.

Eerste identificatie van een zwaar element dat ontstond bij botsing tussen neutronensterren

dinsdag, 22 oktober 2019 20:01

Voor het eerst is een vers geproduceerd zwaar element, strontium, gedetecteerd in de ruimte, na de samensmelting van twee neutronensterren. Deze ontdekking is gedaan met de X-shooter-spectrograaf van ESO’s Very Large Telescope en vandaag gepubliceerd in Nature. De detectie bevestigt dat de zwaardere elementen in het heelal bij botsingen tussen neutronensterren kunnen ontstaan – een ontbrekend stukje in de puzzel van het ontstaan van chemische elementen.

Records in de bemande ruimtevaart Hot!

Op 12 april 1961 ging de mens voor het eerst de ruimte in toen de Russische kosmonaut Yuri Gagarin gelanceerd werd aan boord van zijn Vostok 1 ruimtecapsule. Sindsdien verbleef de mens steeds vaker in de ruimte en werden tal van records gebroken. Zo verbleef een Rus ooit meer dan 437 dagen aan boord van een ruimtestation en begaven drie Amerikaanse astronauten zich ooit op een afstand van 400.171 kilometer van de Aarde. In dit artikel wordt een overzicht gegeven van de belangrijkste records die gevestigd werden in de bemande ruimtevaart.

Eerste ruimtewandeling met enkel vrouwen Hot!

zaterdag, 19 oktober 2019 13:26

Voor het eerst in de geschiedenis van de bemande ruimtevaart hebben twee vrouwelijke astronauten een ruimtewandeling uitgevoerd. De twee Amerikaanse astronauten, Jessica Meir en Christina Koch, verbleven iets meer dan zes uur aan de buitenkant van het internationale ruimtestation ISS terwijl het ruimtecomplex met een snelheid van ongeveer 27 000 kilometer uur rond de Aarde cirkelde. Nooit eerder werd een ruimtewandeling uitgevoerd door twee vrouwen.

NASA stelt nieuwe ruimtepakken voor Hot!

woensdag, 16 oktober 2019 19:48

De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA heeft een nieuwe generatie ruimtepakken voorgesteld waarmee astronauten in de nabije toekomst naar de maan zullen reizen. De nieuwe ruimtepakken zouden flexibeler en comfortabeler zijn dan vorige generaties waardoor de astronauten zich makkelijker kunnen voortbewegen op de maan. NASA wil in het kader van het Artemis ruimteprogramma in 2024 opnieuw mensen naar de maan brengen.

De Britse astronoom, wiens ouders uit België kwamen, Philibert Jacques Melotte komt te overlijden. Hij ontdekte in 1908 een maan rond de gasplaneet Jupiter die in 1975 de naam 'Pasiphae' kreeg. Philibert Jacques Melotte ontdekte in 1909 ook de kleine planetoïde 676 Melitta en stelde in 1915 een cataloog samen met daarin 245 deep-sky objecten. In 1909 ontving Melotte de Jackson-Gwilt Medal uit handen van de Royal Astronomical Society.

NGC 3242 is een prachtige planetaire nevel in het sterrenbeeld Hydra (Waterslang). De visuele helderheid van dit object bedraagt 7.7 terwijl de fotografische helderheid rond de 8.6 schommelt. De centrale…