Mars One is failliet Hot!

dinsdag, 12 februari 2019 08:32

Wat ooit begon als een zeer ambitieus plan om een menselijke kolonie te starten op de planeet Mars lijkt nu voor goed verleden tijd. Zo is het Nederlandse beursgenoteerde bedrijf Mars One Ventures AG, dat een enkele reis aanbood naar de 'rode planeet', door een rechter in het Zwitserse Bazel failliet verklaard. Mars One ging in 2016 naar de beurs van Frankfurt om geld op te halen voor zijn ambitieuze plannen maar een jaar later werd de handel in het aandeel al geschorst omdat het bedrijf niet kon voldoen aan de eisen van de beurs. Toch geeft de oprichter van Mars One zijn wilde plannen nog niet op.

Europese Marsrover heet voortaan 'Rosalind Franklin' Hot!

zondag, 10 februari 2019 08:57

De Europese ruimtevaartorganisatie ESA heeft afgelopen week bekend gemaakt dat de nieuwe Marsrover, die in 2020 zal gelanceerd worden, nu officieel de naam 'Rosalind Franklin' draagt. Deze naam werd uit bijna 36 000 inzendingen gekozen die afkomstig waren uit alle ESA-lidstaten. Rosalind Franklin was een Britse chemicus die baanbrekend werk heeft verricht in het vroegste onderzoek naar DNA. Dankzij haar werk weten we vandaag de dag dat ons DNA een dubbele helix-structuur kent. Door ESA's nieuwste Marsrover te vernoemen naar Rosalind Franklin gaan we er tijdens deze missie steeds aan herinnert worden dat het in de menselijke genen zit om te verkennen.

Bellen van gloednieuwe sterren

woensdag, 06 februari 2019 14:02

Dit wonderschone gebied van sterren-in-wording in de Grote Magelhaense Wolk (GMW) is vastgelegd met het Multi Unit Spectroscopic Explorer-instrument (MUSE) van de Very Large Telescope van ESO. Dankzij de relatief kleine hoeveelheid stof in de GMW en de scherpe blik van MUSE komen de complexe details van deze stellaire kraamkamer goed tot uiting in zichtbaar licht. Dit deel van de Grote Magelhaense Wolk (GMW) vertoont op deze opname van het Multi Unit Spectroscopic Explorer-instrument (MUSE) van ESO’s Very Large Telescope (VLT) opvallende kleuren. De nevel, die bekendstaat als LHA 120-N 180B of kortweg N 180B, is een zogeheten H II-gebied (spreek uit als ‘H twee’) en een vruchtbare bron van nieuwe sterren.

Kometen doorheen de geschiedenis

Kometen zijn één van de meest fascinerende objecten uit de sterrenkunde. Sinds mensenheugenis worden kometen al waargenomen en met de komst van de moderne technologie is de wetenschap er in geslaagd veel meer te leren over deze wonderbaarlijke hemelverschijnselen. De kern van een komeet is niet groter dan vijftig kilometer en hun oorsprong is te zoeken in de buitenste regionen van ons zonnestelsel. Wanneer dergelijke objecten te dicht bij de zon komen, ontstaat een prachtige staart die kometen kenmerken. In dit artikel wordt een overzicht gegeven van de meest gekende, historische en spectaculaire kometen die doorheen de geschiedenis onze nachtelijke sterrenhemel hebben beïnvloed.

De mooiste foto's van de InSight Marslander Hot!

vrijdag, 01 februari 2019 07:31

Op 26 november 2018 heeft het Amerikaanse onbemande ruimtetuig InSight, na een reis van zeven maanden, een zachte landing gemaakt op het oppervlak van de planeet Mars. De InSight Marslander moet als eerste ruimtetuig ooit in de Marsbodem boren zodat wetenschappers meer kunnen leren over het inwendige van deze planeet. Vanop de kale vlakte, Elysium Planitia, waar InSight is geland, zal de Marslander ook onderzoeken of er op deze planeet aardbevingen voorkomen en zal men het weer op Mars uitvoerig bestuderen. Via dit artikel kan je een overzicht terugvinden van de mooiste foto's die InSight terug naar de Aarde stuurt.

New Shepard voert geslaagde testvlucht uit Hot!

woensdag, 23 januari 2019 16:34

Het private ruimtevaartbedrijf Blue Origin heeft op 23 januari 2019 opnieuw een succesvolle onbemande testvlucht uitgevoerd van zijn herbruikbare New Shepard raket en bijhorende ruimtecapsule. Zo bracht Blue Origin zijn zelf ontwikkelde ruimtetuig kortstondig in de ruimte en keerde de bijhorende draagraket kort na de lancering terug naar de Aarde. In tegenstelling tot andere draagraketten maakte de BE-3 raket van Blue Origin uiteindelijk een zachte landing op Aarde waardoor deze opnieuw kan gebruikt worden. Dankzij deze tiende testvlucht staat Blue Origin opnieuw een stap dichter bij het in de ruimte brengen van mensen.

Het ‘Cosmic Gems’-programma van de Europese Zuidelijke Sterrenwacht legt de laatste adem van een stervende ster vast

dinsdag, 22 januari 2019 09:53

De zwakke gloed van de planetaire nevel ESO 577-24 zal niet lang standhouden – ongeveer 10.000 jaar, een oogwenk naar astronomische begrippen. Deze schil van gloeiend geïoniseerd gas – de laatste ademtocht van een stervende ster waarvan het nagloeiende overblijfsel in het midden van deze foto te zien is – is vastgelegd met ESO’s Very Large Telescope. Naarmate de gasschil van deze planetaire nevel uitdijt en zwakker wordt, zal deze geleidelijk onzichtbaar worden. Deze foto wordt gedomineerd door een uitdijende schil van gloeiend gas: de planetaire nevel ESO 577-24 [1].

Totale maansverduistering op 21 januari 2019 Hot!

vrijdag, 11 januari 2019 04:57

Op maandagochtend 21 januari 2019 kunnen we vanuit België en Nederland een totale maansverduistering zien. Deze verduistering start omstreeks 03u36, wanneer de maan de bijschaduw van onze planeet raakt. Op dat moment bevindt de maan zich 44,3° boven de horizon. Omstreeks 06u12 bereikt deze maansverduistering het maximum. De maan staat op dat moment nog 21,2° boven de horizon. Doordat de maan tijdens deze totale maansverduistering een spookachtige rode kleur krijgt, wordt dit fenomeen in de volksmond ook wel een 'bloedmaan' genoemd. Het einde van deze eclips is in België en Nederland niet zichtbaar.

Vanop het Kennedy Space Center in Florida wordt de Gemini 10 ruimtecapsule gelanceerd met aan boord de twee astronauten John W. Young en Michael Collins. Collins voert tijdens deze ruimtevlucht een ruimtewandeling uit waarbij hij ondermeer een fotocamera kwijtraakt. De Gemini 10 ruimtecapsule koppelt zich tijdens deze missie ook aan Agena rakettrap. Foto: NASA