Astronomen die gebruik maken van het MUSE-instrument van ESO’s Very Large Telescope in Chili hebben de ‘diepste’ spectroscopische survey aller tijden uitgevoerd. Ze hebben zich gericht op het Hubble Ultra Deep Field en de afstanden en eigenschappen van 1600 zeer zwakke sterrenstelsels gemeten, waaronder 72 stelsels die nog nooit eerder zijn waargenomen – zelfs niet door de Hubble-ruimtetelescoop zelf. De grensverleggende gegevens hebben al geresulteerd in tien onderzoeksartikelen die in een speciaal nummer van het tijdschrift Astronomy & Astrophysics worden gepubliceerd. De schat aan nieuwe informatie geeft astronomen inzicht in de stervormingsprocessen in het jonge heelal, en stelt hen in staat om de bewegingen en andere eigenschappen van vroege sterrenstelsels te onderzoeken – met dank aan de unieke spectroscopische kwaliteiten van MUSE.

Van alle landen die aan ruimtevaart doen, is het Noord-Koreaanse ruimtevaartprogramma ongetwijfeld het meest geheimzinnige en meest besproken. Noord-Korea, dat internationaal gekend is als het meest gesloten land ter wereld, zette op 12 december 2012 een grote stap in de realisatie van zijn ruimtevaartprogramma toen het land er voor het eerst in slaagde een satelliet op eigen kracht in een baan om de Aarde te brengen. Hierdoor werd Noord-Korea het tiende land ter wereld dat de middelen heeft om voorwerpen in de ruimte te brengen. Deze lancering werd wereldwijd veroordeeld en zorgde meteen ook voor heel wat argwaan en angst.

Saljoet 6 was het eerste Russische ruimtestation van de tweede generatie en werd op 29 september 1977 met succes in een baan om de Aarde gebracht. De meest opvallende vernieuwing aan het Saljoet 6 ruimtestation was dat dit een tweede koppelingsmechanisme en toegangspoort had aan de achterzijde. Hierdoor kon er zich aan dit ruimtestation meer dan één ruimtetuig vasthechten waardoor men Saljoet 6 permanent kon bemannen en bevoorraden. Dankzij het Saljoet 6 ruimtestation konden Russische ruimtevaarders voor het eerst maandenlang in de ruimte werken en leven en kreeg dit ruimtestation ook het bezoek van ruimtevaarders afkomstig uit Mongolië, Polen, Cuba, Roemenië, Vietnam, Tsjecho-Slowakije en Oost-Duitsland.

Voor het eerst hebben astronomen een planetoïde onderzocht die vanuit de interstellaire ruimte ons zonnestelsel is binnengekomen. Waarnemingen met ESO’s Very Large Telescope in Chili en telescopen van sterrenwachten elders te wereld laten zien dat dit unieke object miljoenen jaren door de ruimte heeft gezworven voordat het bij toeval ons zonnestelsel tegenkwam. Het lijkt om een donker, roodachtig, langwerpig object te gaan dat voornamelijk uit gesteenten of metalen bestaat. De nieuwe onderzoeksresultaten verschijnen op 20 november 2017 in het tijdschrift Nature.

Een onderzoeksteam heeft met behulp van ESO’s unieke ‘planetenspeurder’ HARPS een gematigde planeet van aardse proporties ontdekt. De wereld, die de aanduiding Ross 128 b heeft gekregen, is na Proxima b de meest nabije gematigde planeet die tot nu toe is opgespoord. Het is bovendien de meest nabije planeet die om een inactieve rode dwergster cirkelt, wat de kans vergroot dat zich hier leven in stand kan houden. Ross 128 b wordt een belangrijk onderzoeksobject voor ESO’s Extremely Large Telescope, die biomarkers in diens atmosfeer kan opsporen.

De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA heeft deze week laten weten dat Richard F. Gordon Jr. op maandag 6 november 2017 overleden. Richard Gordon ging in 1966 een eerste maal de ruimte in aan boord van de Gemini 11 ruimtecapsule en maakte drie jaar later ook deel uit van de Apollo 12 bemanning. Tijdens deze Apollo missie vloog Gordon samen met Pete Conrad en Alan Bean naar de Maan maar zette hij zelf geen voet op het Maanoppervlak. Richard Gordon is 88 jaar geworden.

De ALMA-sterrenwacht in Chili heeft stof gedetecteerd rond Proxima Centauri – de ster die het dichtst bij ons zonnestelsel staat. In een gebied dat één tot vier keer zo ver verwijderd is van Proxima Centauri als de aarde van de zon is de gloed van koud stof waargenomen. De gegevens wijzen ook op het bestaan van een nog koudere stofgordel verder van de ster en doen vermoeden dat Proxima omgeven is door een uitgebreid planetenstelsel.

Astronomen hebben een bijzondere planeet ontdekt rondom een andere ster die sterrenkundigen voor een groot raadsel stelt. Zo blijkt uit waarnemingen dat de exoplaneet NGTS-1b ongeveer even groot is als de planeet Jupiter en draait rondom een ster die maar half zo groot is als onze ster, de Zon. Volgens de huidige theorieën zou deze planeet niet kunnen bestaan waardoor deze ontdekking een grote verrassing is voor alle sterrenkundigen.

De kleine landingscapsule van de Russische ruimtesonde Venera 8 begeeft zich in de atmosfeer van de planeet Venus. De dichte atmosfeer van Venus remde het ruimtetuig af waarna dit met behulp van een parachute een zachte landing maakte op het oppervlak van Venus. Na 50 minuten en 11 seconden bezweek Venera 8 lander door de hoge temperatuur en luchtdruk op Venus en verloor men radiocontact.

M16, ook gekend als de 'Adelaarnevel' ('Star-Queen' in het engels) is een emissienevel op de grens van de sterrenbeelden Scutum, Serpens en Sagittarius. De schijnbare diameter van dit object is…