Stratolaunch maakt eerste testvlucht Hot!

zondag, 14 april 2019 07:53

Stratolaunch, het private ruimtevaartbedrijf dat werd opgericht door de Amerikaanse miljardair en Microsoft mede-oprichter Paul Allen, heeft op zaterdag 13 april 2019 's werelds grootste vliegtuig voor de eerste maal de lucht in gebracht. Het gigantische vliegtuig, dat de naam 'Roc' kreeg, vertrok vanop de Mojave Air and Space Port in Californië en bleef vervolgens 2,5 uur in de lucht. Dit 226 ton zware vliegtuig werd ontworpen en gebouwd door Scaled Composites en zal in de nabije toekomst gebruikt worden om raketten met te lanceren vanop grote hoogte. Deze historische eerste testvlucht komt zes maanden na het overlijden van Paul Allen.

Nieuwe Amerikaanse raketten Hot!

zaterdag, 13 april 2019 08:22

De laatste jaren zijn er tal van nieuwe ruimtevaartbedrijven opgericht die zich vooral toeleggen op de ontwikkeling van nieuwe raketten voor het lanceren van zowel grote alsook kleine satellieten. Door het grote succes van Elon Musk en zijn ruimtevaartbedrijf SpaceX en de steeds grotere vraag naar goedkope lanceermiddelen leggen veel andere en nieuwe bedrijven zich nu ook toe op de ontwikkeling van nieuwe raketten. In dit artikel wordt een overzicht gegeven van nieuwe raketten die men momenteel in de Verenigde Staten aan het ontwikkelen is en die in de nabije toekomst ongetwijfeld een belangrijke rol gaan spelen binnen de ruimtevaart.

Falcon Heavy brengt communicatiesatelliet in de ruimte Hot!

vrijdag, 12 april 2019 14:35

Het Amerikaanse private ruimtevaartbedrijf SpaceX heeft met succes voor de tweede maal een Falcon Heavy draagraket gelanceerd. Tijdens deze lancering werd een commerciële communicatiesatelliet succesvol in de ruimte gebracht en keerden de drie onderste rakettrappen van de Falcon Heavy probleemloos terug naar de Aarde. Dit was de eerste commerciële missie van een Falcon Heavy raket en was ook de eerste maal dat alle herbruikbare rakettrappen succesvol terug landde op Aarde.

Astronomen maken eerste foto van een zwart gat Hot!

donderdag, 11 april 2019 00:07

De Event Horizon Telescope (EHT) – een wereldwijde array van acht radiotelescopen die door internationale samenwerking tot stand is gekomen – is ontworpen om beelden te maken van een zwart gat. Vandaag maken onderzoekers van de EHT, via gecoördineerde persconferenties over de hele wereld, bekend dat ze hun doel hebben bereikt. Ze presenteren het eerste directe visuele bewijs van een superzwaar zwart gat en zijn schaduw. Deze doorbraak is vandaag aangekondigd in een reeks van zes artikelen die vandaag in een speciaal nummer van The Astrophysical Journal Letters worden gepubliceerd.

Volg hier LIVE de persconferentie over de eerste resultaten van de Event Horizon Telescope Hot!

dinsdag, 09 april 2019 20:32

Op woensdag 10 april 2019 omstreeks 15u00 wordt in Brussel een zeer belangrijke persconferentie gehouden waar de eerste resultaten van de waarnemingen met de Event Horizon Telescope gaan bekend gemaakt worden. Doordat het onderzoek met de Event Horizon Telescope in het teken staat van het maken van de eerste foto van een zwart gat kijken wetenschappers en sterrenkundigen van over de hele wereld enorm uit naar deze eerste wetenschappelijke resultaten. Deze persconferentie zal LIVE te volgen zijn op Spacepage.be via onderstaande link.

Gletsjers op Aarde verliezen negen biljoen ton ijs in een halve eeuw

maandag, 08 april 2019 20:02

Wanneer we het hebben over klimaatverandering zijn de smeltende ijskappen op de polen één van de eerste dingen waar we aan denken. Maar ijs verdwijnt niet alleen aan de polen. Uit onderzoek dat vandaag gepubliceerd werd blijkt dat gletsjers wereldwijd met meer dan 9 000 gigaton (9 biljard ton) ijs geslonken zijn sinds 1961. Daardoor is de zeespiegel 27 mm gestegen. Een international team onder leiding van de Universiteit van Zurich in Zwitserland heeft glaciologische veldwaarnemingen gecombineerd met een schat aan informatie geleverd door verschillende satellietmissies.

SpaceX maakt zich klaar voor tweede lancering van Falcon Heavy Hot!

vrijdag, 05 april 2019 14:28

Het Amerikaanse private ruimtevaartbedrijf SpaceX maakt zich momenteel klaar voor de lancering van de tweede Falcon Heavy raket. Indien alles verloopt zoals gepland, moet deze krachtige raket in de loop van volgende week vertrekken vanop het Kennedy Space Center in Florida en moet deze de Arabsat 6A communicatiesatelliet in de ruimte brengen. Dit is de eerste commerciële missie voor deze nieuwe krachtige raket. De Falcon Heavy kan maar liefst 26,9 ton naar een geostationaire baan brengen en beschikt over rakettrappen die na de lancering terugkeren naar de Aarde en hierdoor herbruikt kunnen worden.

TESS ontdekt 'hete Saturnus'

dinsdag, 02 april 2019 21:24

Amerikaanse astronomen hebben met behulp van de TESS (Transiting Exoplanet Survey Satellite) ruimtetelescoop een exoplaneet ontdekt die omschreven wordt als een 'hete Saturnus'. Deze verre wereld, die zich op een afstand van ruim 300 lichtjaar van de Aarde bevindt, heeft de omvang van de planeet Saturnus en draait om de veertien dagen om zijn ster waardoor deze extreem heet is. TESS is een ruimtetelescoop die in april 2018 werd gelanceerd en ontworpen werd om exoplaneten te ontdekken met behulp van de transitiemethode.

In het Deense Scania wordt Tycho Brahe geboren. Tycho Brahe ontdekte in 1572 een nieuwe heldere ster in het sterrenbeeld Cassiopeia. Hij beschreef deze vreemde gebeurtenis in zijn boek De Stella Nova waardoor hij door deze ontdekking beroemd werd in heel Europa. In 1577 observeerde Tycho Brahe een komeet en aan de hand van parallaxmetingen kwam hij erachter dat het verschijnsel verder weg was dan de Maan. Dit was toen in tegenspraak met de heersende opvatting die ooit geformuleerd werd door Aristoteles.

M39, ook gekend als NGC 7092, is een heldere maar schaarse open sterrenhoop in het sterrenbeeld Cygnus (Zwaan). Deze cluster telt slechts een 30-tal sterren en staat op een afstand…