Coronavirus treft ook ruimtevaart en sterrenkunde (UPDATE) Hot!

maandag, 13 april 2020 00:17

De uitbraak van het coronavirus (COVID-19) treft ook de ruimtevaart, de ruimtevaartindustrie, enkele belangrijke gerelateerde evenementen en sterrenkundig onderzoek. Zo heeft de wereldwijde verspreiding van dit virus er toe geleidt dat tal van belangrijke evenementen werden geannuleerd en dat werknemers van ruimtevaartorganisaties aan thuiswerken moeten doen. In dit artikel wordt een overzicht gegeven van de belangrijkste maatregelen die men neemt op vlak van ruimtevaart en sterrenkundig onderzoek zodat dit virus zich niet verder kan verspreiden.

Vostok 1

De Vostok 1 (Oost 1) ruimtemissie was niet enkel de eerste Russische bemande ruimtevlucht maar was tevens ook 's werelds eerste bemande ruimtemissie die werd uitgevoerd door de Russische kosmonaut Joeri Gagarin. Deze 27 jarige kosmonaut werd op 12 april 1961 vanop de Baikonur lanceerbasis gelanceerd in zijn Vostok ruimtecapsule en hiermee werd hij de eerste mens in de ruimte.

De ramp met de Vostok-2M raket

Rusland heeft een zeer rijke geschiedenis op vlak van ruimtevaart en rakettechnologie. Toch kent het land ook een bijzonder tragische gebeurtenis in zijn ruimtevaartgeschiedenis die lange tijd werd stil gehouden. Zo kwamen op 18 maart 1980 maar liefst 48 mensen op het leven en raakten vele tientallen gewond tijdens de voorbereidingen van de lancering van een Vostok-2M raket op de Plesetsk lanceerbasis in het noordwesten van Rusland. Voor het Westen werd deze ramp vele jaren stil gehouden.

Nieuwe bemanning komt aan bij het internationale ruimtestation ISS

donderdag, 09 april 2020 12:53

Op donderdag 9 april 2020 is vanop de Bajkonoer lanceerbasis in Kazachstan een Sojoez ruimtevaartuig gelanceerd met aan boord drie ruimtevaarders. De drie ruimtevaarders, één Amerikaan en twee Russen, werden voor het eerst in de ruimte gebracht met een Sojoez 2.1a raket en niet meer met een Sojoez FG raket. De drie nieuwe bemanningsleden moeten normaal zes maanden leven en werken aan boord van het internationale ruimtestation. Als gevolg van de wereldwijde crisis met het coronavirus verliepen ook de voorbereidingen en de lancering zelf onder zeer strenge veiligheidsmaatregelen.

Planetoïde 1998 OR2 scheert op 29 april 2020 langs de aarde

zondag, 05 april 2020 08:22

Op 29 april 2020 scheert de planetoïde 1998 OR2 op een afstand van 'slechts' 6,2 miljoen kilometer langs de aarde. In sterrenkundige termen is dit vlakbij waardoor deze planetoïde officieel aanzien wordt als 'potentieel gevaarlijk' en deze de volgende weken uitvoerig zal bestudeerd worden. Toch vormt de aardscheerder 1998 OR2 geen gevaar.

Nieuwe NASA-missie moet raadsel van zonnestormen oplossen

woensdag, 01 april 2020 19:43

De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA heeft bekend gemaakt dat ze een nieuwe missie heeft geselecteerd waarmee men meer inzicht wil krijgen in hoe de energierijke deeltjesstraling van de zon ontstaat. Het Sun Radio Interferometer Space Experiment (SunRISE) staat onder leiding van de University of Michigan en bestaat uit zes kleine satellieten die in de ruimte samen een virtuele radiotelescoop gaan vormen. De lancering van deze nieuwe ambitieuze NASA-s missie is voorzien voor 2023.

NASA at Home Hot!

dinsdag, 31 maart 2020 20:12

Nu heel wat mensen over de hele wereld verplicht thuis zitten of niet meer kunnen gaan werken als gevolg van het coronavirus (COVID 19) heeft de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA een nieuwe website gelanceerd waarmee je van thuis uit alles kan leren over de verkenning van de ruimte. Zo biedt de nieuwe website 'NASA at Home' voor iedereen iets waardoor deze moeilijke periode iets dragelijker wordt voor wie geïnteresseerd is in ruimtevaart en sterrenkunde. Alvast veel lees- en kijkplezier met 'NASA et Home'!

SpaceX gaat NASA's Gateway ruimtestation bevoorraden

zaterdag, 28 maart 2020 16:57

De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA heeft het ruimtevaartbedrijf SpaceX geselecteerd om in de toekomst het Amerikaanse Gateway ruimtestation te bevoorraden. Zo zal SpaceX een nieuwe versie ontwikkelen en bouwen van het Dragon ruimtevaartuig dat vandaag de dag het internationale ruimtestation ISS regelmatig voorziet van bevoorrading en experimenten. Het kleine Gateway ruimtestation moet in een baan om de maan gebracht worden en is een belangrijk onderdeel van NASA's Artemis ruimteprogramma waarmee het terug mensen naar de maan wil brengen.

Vanop de Bajkonoer lanceerbasis wordt de Russische Prognoz 6 satelliet in de ruimte gebracht. Vanuit zijn hoge elliptische baan om de Aarde voert dit ruimtetuig onderzoek uit naar het effect van straling van de Zon op de magnetosfeer.

NGC 5128 is het beroemde lensvormige sterrenstelsel in het sterrenbeeld Centaurus (Centaur). Dit sterrenbeeld is gelegen aan de zuidelijke hemelkoepel. Vanaf de breedte van de Benelux is alleen het noordelijk…