Volg LIVE de lancering van het Starship SN09 prototype! Hot!

dinsdag, 02 februari 2021 09:04

Het Amerikaanse private ruimtevaartbedrijf SpaceX gaat in februari 2021 opnieuw een belangrijke testvlucht uitvoeren met een prototype van het nieuwe Starship ruimtevaartuig. Zo moet het SN09 prototype na de lancering een maximale hoogte bereiken van ongeveer 12,5 kilometer waarna SN09 terug moet landen op het testterrein in Texas. Voor de tweede keer zal een Starship prototype ook uitgerust worden met drie Raptor raketmotoren. Dankzij dit artikel kan u deze belangrijke testvlucht hier LIVE volgen!

NASA maakt zich klaar voor nieuwe landing op Mars Hot!

maandag, 01 februari 2021 22:25

De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA maakt zich momenteel klaar voor een nieuwe landing op de planeet Mars. Zo moet de Amerikaanse Marsrover Perseverance na een reis van meer dan een half jaar op 18 februari 2021 een zachte landing maken op de Jezero krater op het oppervlak van Mars waarna de onbemande robotwagen moet op zoek gaan naar sporen van leven. Net als bij de afdaling en landing van NASA's Marsrover Curiosity zal ook Perseverance gebruik maken van een hitteschild, parachute, afremraketten en een 'vliegende kraan' om de meer dan één ton zware robotwagen zacht te laten landen op Mars. Voor NASA en de vluchtleiders worden dit opnieuw 'seven minutes of terror'!

TESS ontdekt uniek zesvoudig stersysteem Hot!

zaterdag, 30 januari 2021 13:16

NASA’s Transiting Exoplanet Survey Satellite (TESS) heeft een bijzonder zesvoudig stersysteem ontdekt dat bestaat uit drie paar dubbelsterren. Deze drie paar dubbelsterren zijn eclipserend en vanaf de aarde gezien draaien al deze sterren voor elkaar langs waardoor hun lichtsterkte periodiek varieert. De ontdekking van een zesvoudig stersysteem is op zich niet echt uniek maar het feit dat alle sterren eclipserend zijn, maakt deze ontdekking wel heel bijzonder.

Raadselachtig ritmisch stelsel van zes exoplaneten stelt planeetvormingstheorieën op de proef

maandag, 25 januari 2021 15:55

Met behulp van een combinatie van telescopen, waaronder de Very Large Telescope (VLT) van de Europese Zuidelijke Sterrenwacht (ESO), hebben astronomen een stelsel van zes exoplaneten ontdekt, waarvan er vijf in een bijzonder ritme om hun moederster cirkelen. De onderzoekers denken dat het stelsel belangrijke aanwijzingen kan verschaffen over de manier waarop planeten, waaronder die in ons eigen zonnestelsel, ontstaan en evolueren.

Dawn Aerospace gaat kleine satellieten in de ruimte brengen vanuit Nieuw-Zeeland Hot!

zondag, 24 januari 2021 17:27

Het in 2016 in Nederland opgerichte ruimtevaartbedrijf Dawn Aerospace gaat binnenkort vanuit Nieuw-Zeeland kleine satellieten in de ruimte brengen met behulp van een nieuw ruimtevliegtuig. Zo heeft Dawn Aerospace officieel de toelating gekregen van de New Zealand Civil Aviation Authority (CAA) om met zijn Mk-II Aurora zogeheten 'nanosatellieten' in de ruimte te brengen vanop een luchthaven in Nieuw-Zeeland. De eerste vlucht van het Mk-II Aurora ruimtevliegtuig wordt dit jaar nog verwacht. Naast Rocket Lab wordt Dawn Aerospace nu het tweede bedrijf dat vanuit Nieuw-Zeeland kleine satellieten in een baan om de aarde wil brengen.

Volg LIVE de lancering van een Falcon 9 raket met 143 kleine satellieten! Hot!

zaterdag, 23 januari 2021 12:34

Het Amerikaanse private ruimtevaartbedrijf SpaceX wil op zondag 24 januari 2021 met een Falcon 9 raket maar liefst 143 kleine satellieten en in de ruimte brengen. Al deze satellieten worden gelanceerd met behulp van een Falcon 9 raket vanop het Cape Canaveral lanceercomplex in Florida. Aan boord van de raket bevinden zich onder andere tien Starlink satellieten alsook tientallen andere kleine satellieten. Starlink is het ambitieuze maar veel besproken project van SpaceX waarmee het bedrijf aan iedereen op aarde breedband internet wil aanbieden met behulp van vele duizenden kleine satellieten. De lancering is voorzien voor 16u00 Belgische tijd. Dankzij dit artikel kan u deze belangrijke lancering hier LIVE volgen!

Sterrenkundigen zien wervelwind rondom mogelijke exoplaneet-in-wording

donderdag, 21 januari 2021 11:29

Een internationaal team van sterrenkundigen onder Nederlandse leiding heeft een wervelwind van stof en gruis ontdekt in een baan rond een jonge ster. In het gruis is zich mogelijk een planeet aan het vormen. Het team van wetenschappers deed de ontdekking in de tijd die bouwers en bedenkers van een astronomisch instrument krijgen als beloning voor hun werk. Ze publiceren hun bevindingen binnenkort in het vakblad Astronomy & Astrophysics.

SpaceX gaat booreilanden ombouwen tot Starship lanceercomplexen Hot!

woensdag, 20 januari 2021 07:44

Het succesvolle Amerikaanse ruimtevaartbedrijf SpaceX heeft in de Verenigde Staten twee gewezen boorplatformen gekocht die het bedrijf nu gaat ombouwen tot drijvende lanceercomplexen voor het ambitieuze Starship ruimteprogramma. De twee gewezen booreilanden werden door SpaceX genoemd naar de twee manen van de planeet Mars, 'Phobos' en 'Deimos', en werden in augustus 2020 aangekocht voor ongeveer 3,5 miljoen dollar elk. Het de Starship raketten wil SpaceX op termijn mensen naar de maan en zelfs naar de planeet Mars brengen.

Dit gebeurde vandaag in 2009