Het gebeurde toen in oktober

10 oktober

1946

Het gebeurde toenDe Engelse astronoom William Lassell ontdekt de Neptunusmaan Triton. Met een diameter van 2 700 kilometer is dit de grootste maan van Neptunus. Triton heeft, als enige grote maan in ons zonnestelsel, een retrograde baan. Dit wil zeggen dat deze maan tegen de draaiing van Neptunus in draait. Daarnaast heeft de baan van Triton een opmerkelijk grote hoek (23°) ten opzichte van de evenaar van Neptunus. Hierdoor vermoeden sterrenkundigen dat Triton niet is ontstaan rond Neptunus maar een object is dat later werd ingevangen. Foto: NASA

1962

Het gebeurde toenDe Amerikaanse ruimtesonde Mariner 2 ontdekt op zijn reis naar de planeet Venus de zonnewind. Nadat dit onbemande ruimtetuig in augustus 1962 in de ruimte werd gebracht, vloog Mariner 2 op 14 december 1962 op een afstand van 34 773 kilometer van de planeet Venus. Foto: NASA

11 oktober

1958

Het gebeurde toenLancering vanop de Cape Canaveral lanceerbasis in Florida van de Amerikaanse Pioneer 1 satelliet. Dit was de eerste satelliet die gelanceerd werd in opdracht van de toen pas opgerichte ruimtevaartorganisatie NASA. Als gevolg van een probleem met de laatste rakettrap van de Thor-Able raket kon Pioneer 1 niet op weg naar de Maan gebracht worden. Ongeveer 43 uur nadat de satelliet werd gelanceerd, brandde deze terug op in de atmosfeer van de Aarde. Foto: NASA

1969

Het gebeurde toenLancering vanop de Bajkonoer lanceerbasis van de Russische Sojoez 6 ruimtecapsule met aan boord de kosmonauten Georgi Shonin en Valeri Kubasov. Aan boord van het ruimtetuig bevond zich de Vulcan-oven die men gebruikt voor las- en smeltproeven en werden verbeterde navigatie-, stabilisatie- en besturingssystemen getest. Daarnaast moest de Sojoez 6 ook de koppeling van Sojoez 7 en 8 in beeld brengen. Omwille van technische problemen kon deze koppeling niet doorgaan. Shonin en Kubasov keerden na 4 dagen en 22 uur uiteindelijk naar de Aarde. Foto: Roscosmos

12 oktober

1964

Het gebeurde toenLancering van de Russische Voskhod 1 ruimtecapsule met aan boord voor het eerst drie kosmonauten. De drie kosmonauten, Vladimir Komarov, Konstantin Feoktistov en Boris Yegorov, voerden tijdens hun ruimtevlucht ondermeer biomedische experimenten uit en onderzochten hoe een crew in de ruimte het best kan samenwerken. Na zestien omwentelingen om de Aarde keerde de Voskhod 1 capsule vervroegd terug naar de Aarde als gevolg van politieke ophef in de Sovjet-Unie en klachten over een te kleine ruimtecapsule. Foto: Roscosmos

1969

Het gebeurde toenLancering vanop de Bajkonoer lanceerbasis van de Russische Sojoez 7 ruimtecapsule met aan boord de kosmonauten Anatoly Filipchenko, Vladislav Volkov en Viktor Gorbatko. Doel van deze missie was ondermeer te koppelen met de Sojoez 8 ruimtecapsule maar deze pogingen faalden allemaal. Na een missie van 4 dagen en 22 uur keerden Filipchenko, Volkov en Gorbatko uiteindelijk terug naar de Aarde. Foto: Roscosmos

13 oktober

1933

Het gebeurde toenOprichting van de non-profitorganisatie British Interplanetary Society (BIS). Dit is de oudste organisatie ter wereld met als exclusief doel het steunen en promoten van ruimteonderzoek en ruimtevaart. De British Interplanetary Society heeft haar hoofdkantoor in Londen en werd opgericht door Philip E. Cleator. Foto: BIS

1959

Het gebeurde toenLancering van de Amerikaanse ruimtesonde Explorer 7 voor onderzoek naar kosmische straling en straling afkomstig van de Zon. Daarnaast werd er met deze satelliet ook onderzoek verricht naar micrometeorieten. Deze kleine satelliet werd met behulp van een Juno-2 raket vanop de Cape Canaveral lanceerbasis in de ruimte gebracht en leverde tot augustus 1961 bruikbare data. Foto: NASA

14 oktober

1947

Het gebeurde toenCharles "Chuck" Yeager vliegt als eerste met zijn Bell X-1 raketvliegtuig door de geluidsmuur (max. snelheid: 1.078 km/h). De X-1 was het eerste van de zogenaamde X-vliegtuigen, een serie vliegtuigen voor het testen van nieuwe technologieën die vaak geheimgehouden werden. Tijdens elke vlucht werd de X-1 onderaan de vleugel van een aangepast B-29 vliegtuig tot op grote hoogte gebracht waarna het raketvliegtuig werd losgelaten. Foto: USAF

1965

Het gebeurde toenDe Amerikaanse piloot Joe H. Engle bereikt met het X-15 raketvliegtuig een hoogte van 81,1 kilometer. Het 15,4 meter lange X-15 raketvliegtuig werd gebouwd door de twee bedrijven North American Aviation en Reaction Motors en was een van de belangrijkste experimentele vliegtuigen van NASA en de Amerikaanse luchtmacht. De X-15 werd onder de vleugel van een B-52-bommenwerper tot op grote hoogte gebracht en vandaar gelanceerd. Foto: NASA

15 oktober

1997

Het gebeurde toenLancering vanop de Cape Canaveral lanceerbasis in Florida van de Amerikaanse-Europese Cassini-Huygens ruimtesonde. In december 2000 vloog Cassini-Huygens voorbij de gasplaneet Jupiter. Uiteindelijk arriveerde Cassini-Huygens op 1 juli 2004 bij de planeet Saturnus waarna het ruimtetuig in oktober 2004 een eerste scheervlucht maakte langs de Saturnusmaan Titan. Op 14 januari 2005 drong de Europese lander Huygens binnen in de atmosfeer van Titan waarna het tuig de eerste foto's vanop het oppervlak van Titan terugstuurde naar de Aarde. Foto: NASA

1998

Het gebeurde toenAmateur-astronoom Mark Armstrong ontdekt de supernova SN 1998aq in het sterrenstelsel NGC 3982. Foto: NASA / ESA

16 oktober

1975

Het gebeurde toenLancering vanop de Cape Canaveral lanceerbasis van de eerste Amerikaanse Geostationary Operational Environmental Satellite (GOES) weersatelliet. Deze weersatelliet werd in een geostationaire baan om de Aarde gebracht en was uitgerust met een Visible Infrared Spin Scan Radiometer waarmee men dag en nacht wolkenformaties kon bestuderen. GOES 1 bleef tot 7 maart 1985 operationeel. Foto: NASA

1977

Het gebeurde toenDrie Nederlandse astronomen ontdekken op het Palomar Observatory de planetoïde 3936 Elst. Deze planetoïde werd genoemd naar de Belgische wis-, natuur- en sterrenkundige Eric Walter Elst die gedurende zijn carrière als astronoom meer dan 3 800 planetoïden heeft ondekt.

17 oktober