Het gebeurde toen in mei

11 mei

1871

Het gebeurde toenOverlijden van de Britse wiskundige en astronoom John Herschel. Hij was de zoon van de bekende astronoom William Herschel. Vanwege zijn grote verdiensten voor de maatschappij werd hij begraven in Westminster Abbey in Londen. Tijdens zijn leven ontdekte de zoon van de astronoom William Herschel meer dan 3 300 dubbelsterren en meer dan 520 nevels. Hij schreef verschillende sterrenkundige catalogussen en gaf namen aan zeven manen van Saturnus en vier manen van Uranus.

1916

Het gebeurde toenOverlijden van de Duitse fysicus en astronoom Karl Schwarzschild. Hij werd vooral bekend door de vernoemingen van de schwarzschildstraal en de schwarzschildmetriek. De Schwarzschildradius of -straal is de grensradius of -straal van een rond object vanaf waar de ontsnappingssnelheid gelijk staat aan de snelheid van het licht. In 1915 schreef hij drie verhandelingen: één over kwantumtheorie en twee over algemene relativiteit. Hij correspondeerde in 1915 ook met Albert Einstein.

2004

Het gebeurde toenDe Amerikaanse astronoom Brian A. Skiff ontdekt met behulp van het Lowell Observatory Near-Earth-Object Search (LONEOS) project de planetoïde 2004 JG6. Dit is één van de planetoïden met de kleinste omloopbanen om de Zon.

12 mei

1910

Het gebeurde toenIn Londen overlijdt de Britse astronoom William Huggins. Hij bouwde een eigen observatorium en deed uitgebreide observaties van spectra van astronomische objecten. Zo ontdekte hij in 1861 dat de Zon en sterren voor een belangrijk deel uit waterstof bestaan. Hij was ook de eerste die een onderscheid aantoonde tussen nevels en melkwegstelsels. Huggins was ook de eerste die ontdekte dat het licht van sommige sterren een roodverschuiving hadden ondergaan en van ons af bewogen.

1965

Het gebeurde toenNadat de Russische Luna 5 ruimtesonde op 9 mei 1965 werd gelanceerd, stort deze op 12 mei 1965 te pletter op het oppervlak van de Maan als gevolg van een technisch probleem. Dit was het tweede Russische ruimtetuig dat het Maanoppervlak bereikte. Luna 5 werd door de Sovjet-Unie ontwikkeld om als eerste ruimtetuig een zachte landing uit te voeren op het oppervlak van de Maan. Na een probleem op 10 mei 1965 begon Luna 5 te spinnen waarna het ruimtetuig te pletter sloeg op het oppervlak van de Maan in het Mare Nubium gebied. Foto: Roscosmos

13 mei

1982

Het gebeurde toenVanop de Bajkonoer lanceerbasis in Kazachstan wordt het Sojoez T-5 ruimtetuig in de ruimte gebracht met aan boord de twee kosmonauten Anatoli Berezovoy en Valentin Lebedev. De twee kosmonauten brengen als eerste een bezoek aan het Russische Saljoet 7 ruimtestation en verblijven 211 dagen in een baan om de Aarde. Tijdens hun verblijf aan boord van Saljoet 7 zette de kosmonauten een 28 kilogram zware amateur radiosatelliet uit in een baan om de Aarde. Volgens de toenmalige Sovjet-Unie was dit de eerste lancering van een communicatiesatelliet vanuit een ruimtestation. Foto: Roscosmos

1992

Het gebeurde toenDe Amerikaanse astronauten Pierre J. Thuot, Thomas D. Akers en Richard J. Hieb voeren tijdens de STS-49 ruimtevlucht een ruimtewandeling uit die 8 uur en 29 minuten duurt. Tot 2001 is dit de langste ruimtewandeling ooit. De drie ruimtewandelaars pikten in de ruimte de 4 ton zware Intelsat 603 satelliet op waarna deze zich in de juiste baan om de Aarde brengt. Tijdens deze bemande ruimtevlucht gaat het ruimteveer Endeavour voor het eerst de ruimte in en worden er voor het eerst ook vier ruimtewandelingen uitgevoerd tijdens één bemande ruimtemissie. Foto: NASA

14 mei

1973

Het gebeurde toenVanop het Kennedy Space Center in Florida wordt het Amerikaanse Skylab ruimtestation in de ruimte gebracht met behulp van een krachtige Saturn V raket. Dit 75 ton zware ruimtestation bestond voornamelijk uit onderdelen die waren overgebleven uit het Apollo Maanprogramma. Tijdens de lancering liep Skylab schade op waarbij één zonnepaneel volledig verloren ging, een ander vast bleef zitten en er een hitteschild ernstig beschadigde. De lancering van de Skylab was tevens ook de laatste lancering van een Saturnus V raket. Foto: NASA

1981

Het gebeurde toenVanop de Bajkonoer lanceerbasis wordt de Sojoez 40 ruimtecapsule gelanceerd met aan boord de Russische kosmonaut Leonid Popov en de eerste Roemeense ruimtevaarder Dumitru Prunariu die de ruimte inging in het kader van het Roscosmos programma. Na een kort verblijf aan boord van het Russische Saljoet 6 ruimtestation keerden de twee op 22 mei 1981 terug naar de Aarde. Prunariu voerde tijdens zijn verblijf in de ruimte onderzoek uit naar het magnetisch veld van de Aarde. Dit was de laatste vlucht van het eerste type Sojoez ruimtetuigen. Foto: Roscosmos

2009

Het gebeurde toenVanop de Europese lanceerbasis in Frans-Guyana worden de Herschel en Planck ruimtetuigen in de ruimte gebracht door middel van een krachtige Ariane 5 draagraket. Terwijl de Planck satelliet werd ontwikkeld om kosmische achtergrondstraling te meten, moest de Herschel ruimtetelescoop onderzoek doen naar het ontstaan van sterren, sterrenstelsels en planeten, waarbij ook het voorkomen van water in het heelal zal worden bestudeerd. Herschel had bij zijn lancering een gewicht van 3,3 ton en werd uitgerust met een telescoop waarvan de hoofdspiegel een diameter had van 3,5 meter. Foto: ESA/CNES

15 mei

1963

Het gebeurde toenVanop het Kennedy Space Center in Florida wordt een Mercury ruimtecapsule in de ruimte gebracht (Faith 7) met aan boord de Amerikaanse astronaut Gordon Cooper. Na de geslaagde lancering maakte Cooper 22 omwentelingen om de Aarde en keerde hij aan boord van zijn kleine capsule op 17 mei 1963 terug naar de Aarde. Tijdens de laatste omwentelingen van deze bemande ruimtevlucht viel een aantal instrumenten uit en er trad kortsluiting op. Cooper slaagde er echter in om een perfecte landing uit te voeren. Foto: NASA

1987

Het gebeurde toenVanop de Bajkonoer lanceerbasis in Kazachstan wordt voor het eerst een krachtige Energia raket gelanceerd. Ondanks het feit dat de raket perfect functioneerde, slaagde men er niet in om de militaire Polyus satelliet in een lage baan om de Aarde te brengen. De 2 400 ton zware Energia raket werd oorspronkelijk ontworpen om het Russische ruimteveer Buran in de ruimte te brengen en kon vrachten tot 100 ton tot in een lage baan om de Aarde brengen. Na het stopzetten van het Buran-project werden er geen Energia raketten meer geproduceerd. Foto: Roscosmos

16 mei

1968

Het gebeurde toenLancering vanop de Vandenberg lanceerbasis in Californië van de Europese satelliet ESRO 2b door middel van een Amerikaanse Scout B raket. Deze 89 kilogram zware satelliet werd ontwikkeld door de European Space Research Organisation (ESRO) en werd uitgerust met zeven wetenschappelijke instrumenten voor astronomisch onderzoek. Na 16 282 omwentelingen om onze planeet te hebben gemaakt, brandde ESRO 2b op 8 mei 1971 op in de atmosfeer van de Aarde. Foto: ESA

1969

Het gebeurde toenDe Russische Venera 5 ruimtesonde begint na een reis van vijf maanden aan zijn afdaling in de atmosfeer van de planeet Venus en stuurt gedurende 53 minuten lang wetenschappelijke gegevens terug naar de Aarde. De dichte atmosfeer van Venus reduceerde de snelheid tot 756 km/u. Vervolgens startten de metingen over de temperatuur, luchtdruk en chemische samenstelling van de dampkring. De binnentemperatuur aan boord van Venera 5 liep tijdens de afdaling op van 13°C tot 28°C. Niet de hoge temperatuur op Venus, maar de hoge luchtdruk was uiteindelijk de oorzaak van het einde van de missie. Foto: Roscosmos

17 mei

1765

Het gebeurde toenOverlijden van de Franse wiskundige, astronoom en geofysicus Alexis-Claude Clairaut. In 1743 publiceerde hij zijn verhandeling 'Théorie de la figure de la terre' waarin hij de stelling van Clairaut poneerde. Met deze stelling beweerde hij dat de zwaartekracht op punten aan het oppervlak van een roterende ellipsoïde in verband staat met de compressie en de middelpuntvliedende kracht op de evenaar.