Het gebeurde toen in...

2003

dinsdag 10 juni

Het gebeurde toenVanop de Cape Canaveral lanceerbasis in Florida wordt in het kader van het Mars Exploration Program het onbemande robotwagentje Spirit in de ruimte gebracht. Het wagentje landde op 4 januari 2004 succesvol op het oppervlak van de planeet Mars. Spirit bleef actief tot 1 mei 2009 en onderzocht een gebied van ruim zeven kilometer in plaats van de geplande één kilometer. Foto: NASA

maandag 25 augustus

Het gebeurde toenVanop de Cape Canaveral lanceerbasis in Florida wordt de Amerikaanse Spitzer Space Telescope in de ruimte gebracht. Deze ruimtetelescoop is de vierde en laatste uit NASA's Great Observatories programma en werd gebruikt voor observatie van het heelal in het infrarode golflengtegebied. Foto: NASA

zaterdag 27 september

Het gebeurde toenVanop de Europese lanceerbasis in Frans-Guyana wordt de Europese ruimtesonde SMART-1 gelanceerd. SMART-1 had zowel een technisch alsook een wetenschappelijk doel. Zo werden tijdens deze missie instrumenten en technologieën getest voor toekomstige ruimtemissies. Eén van de belangrijkste onderdelen aan boord van SMART-1 was de SEP ionenmotor waarmee het ruimtetuig in de nacht van 15 op 16 november 2004 de Maan bereikte. Op 3 september 2006 stort SMART-1 te pletter op het Maanoppervlak.Foto: Arianespace

zaterdag 22 november

Het gebeurde toenHet Sub-Millimeter Array (SMA) observatorium in Hawaii wordt officieel in gebruik genomen. Dit observatorium bestaat uit acht schotelantennes met een diameter van zes meter die als interferometer gebruikt worden voor astronomische waarnemingen in submillimetergolflengtes. Het SMA is in handen van het Smithsonian Astrophysical Observatory en het Academia Sinica Institute of Astronomy and Astrophysics.

donderdag 25 december

Het gebeurde toenNa het loskoppelen van het Britse ruimtetuig Beagle 2 van de Europese ruimtesonde Mars Express verliest men alle contact met de Beagle 2. Deze kleine lander had een ronde vorm met een diameter van één meter en werd gebouwd door EADS Astrium in opdracht van een groep Britse geleerden. Ondanks het feit dat Beagle 2 zich probleemloos had losgemaakt van Mars Express op 19 december 2003 kwam er helaas geen bericht van een geslaagde landing. De Europese ruimtevaartorganisatie ESA maakte na een onderzoek bekend dat Beagle 2 wellicht neergestort is op het Marsoppervlak door het falen van de parachute of de luchtkussens of dat het tuig de Marsatmosfeer niet is binnengedrongen zoals gepland waardoor Beagle 2 in een baan om de Zon is terecht gekomen.

maandag 29 december

Het gebeurde toenChina brengt vanop het Xichang Satellite Launch Center de Tan Ce 1 satelliet in de ruimte, de eerste van twee Double Star-satellieten. Double Star is een Chinees-Europees ruimtevaartprogramma waarbij twee satellieten in een baan rond de Aarde gebracht werden om de magnetosfeer te onderzoeken, de invloedssfeer van het aardmagnetisch veld. De tweede satelliet, Tan Ce 2, werd op 25 juli 2004 in de ruimte gebracht. Specifiek werd het effect van de Zon op het milieu van de Aarde onderzocht, en dan vooral de 'staart' (magnetotail) van de magnetosfeer, waar stormen van hoge-energiedeeltjes ontstaan.

2004

maandag 23 februari

Het gebeurde toenOp het Satish Dhawan Space Centre in India komen zes mensen om het leven en raken drie andere personen zwaargewond door een krachtige explosie. Deze ontploffing deed zich voor in de Solid Propellant Booster Plant (SPROB) waar men vaste brandstof maakt voor de Indiase draagraketten. Foto: ISRO

dinsdag 2 maart

Het gebeurde toenLancering vanop de lanceerbasis in Kourou van de Europese ruimtesonde Rosetta. In de eerste jaren na de lancering in 2004 is Rosetta een aantal keren rond de Zon gevlogen. Daarbij passeerde ze een aantal keren de Aarde en Mars en maakte bij het passeren gebruik van de zwaartekracht om snelheid te winnen. Het onbemande ruimtetuig begaf zich in augustus 2014 uiteindelijk in een vaste een baan om de komeet 67P/Churyumov-Gerasimenko om dit hemellichaam uitvoerig te onderzoeken. Foto: ESA

maandag 19 april

Het gebeurde toenDe Nederlandse ruimtevaarder André Kuipers gaat aan boord van de Sojoez TMA-4 ruimtecapsule voor een eerste keer de ruimte in. Tijdens zijn eerste ruimtemissie verblijft hij enkele dagen aan boord van het internationale ruimtestation ISS in het kader van de DELTA missie. De naam 'DELTA' is een acroniem voor Dutch expedition for life science, technology and atmospheric research maar verwijst ook naar de rivierdelta van Nederland. Gedurende het verblijf van André Kuipers aan boord van het ISS voert hij wetenschappelijke experimenten uit op vlak van biologie, geneeskunde, technologische ontwikkeling, natuurkunde en aardobservatie. Foto: ESA

dinsdag 20 april

Het gebeurde toenVanop de Vandenberg lanceerbasis in Californië wordt met behulp van een Delta II raket de Amerikaanse Gravity Probe B zwaartekrachtmeter in de ruimte gebracht. Met deze satelliet kon men zeer nauwkeurig het zwaartekrachtveld van de Aarde meten om de relativiteitstheorie aan de werkelijkheid te toetsen. De missie stond onder leiding van NASA's Marshall Space Flight Center in Huntsville, Alabama en het idee voor deze missie was afkomstig van de Stanford-universiteit in Californië die dan ook de ontwikkeling van het eigenlijke meetinstrument op zich nam. De satelliet bestond uit vier cryogene gyroscopen, een telescoop en een platform waarop alles werd gemonteerd. Foto: NASA

dinsdag 11 mei

Het gebeurde toenDe Amerikaanse astronoom Brian A. Skiff ontdekt met behulp van het Lowell Observatory Near-Earth-Object Search (LONEOS) project de planetoïde 2004 JG6. Dit is één van de planetoïden met de kleinste omloopbanen om de Zon.

vrijdag 11 juni

Het gebeurde toenDe Amerikaans-Europese ruimtesonde Cassini-Huygens vliegt een eerste maal langs de Saturnusmaan Phoebe. Het was geleden sinds de Voyager 2 missie dat een ruimtetuig een bezoek bracht aan deze 213 kilometer grote Saturnusmaan. De volgende dag worden de eerste close-up foto's gemaakt van Phoebe. De meeste manen van Saturnus hebben een helder oppervlakte, maar Phoebe is, met een Albedo van 0,08, een erg donker hemellichaam. Samem met de maan Iapetus is Phoebe de enige grote maan van Saturnus met een baan die niet in het vlak van de evenaar van Saturnus ligt. Bovendien draait Phoebe in tegengestelde richting om Saturnus. Foto: NASA

zaterdag 19 juni

Het gebeurde toenRoy Tucker, David J. Tholen en Fabrizio Bernardi ontdekken de planetoïde 99942 Apophis. Deze aardscheerder, die tot de Aten-planetoïden behoort, draait in 323 dagen om de zon, waarbij haar baan tweemaal per jaar die van de Aarde snijdt. Op basis van de helderheid werd de diameter op 410 meter geschat, later werd de afmeting bijgesteld naar 325 meter. De eerste waarnemingen van de planetoïde wezen op een relatief grote kans dat Apophis in 2029 de aarde zou raken. Latere waarnemingen brachten de mogelijk inslagdatum op 2036 en lieten de kans op een inslag op de aarde of maan variëren van 1,6% tot praktisch 0.

maandag 21 juni

Het gebeurde toenHet Amerikaanse private experimentele ruimtetuig SpaceShipOne bereikt voor het eerst de ruimte. SpaceShipOne, bestuurd door de Amerikaanse piloot Michael Melvill, haalt een maximale hoogte van 100,1 kilometer waarna SpaceShipOne terug veilig landt in Californië. Voor het eerst in de geschiedenis bereikt een mens de ruimte met behulp van een privaat ruimtetuig. Velen omschrijven deze historische gebeurtenis als het begin van de commerciële ruimtevaart.

dinsdag 3 augustus

Het gebeurde toenVanop de Cape Canaveral lanceerbasis in Florida wordt NASA's MErcury Surface, Space ENvironment, GEochemistry, and Ranging (MESSENGER) ruimtetuig in de ruimte gebracht. De onbemande ruimtesonde vliegt in januari 2008 een eerste keer langs de planeet Mercurius en maakt vervolgens in oktober 2008 en september 2009 nog twee scheervluchten langs deze planeet. Uiteindelijk begeeft MESSENGER zich in maart 2011 in een baan om Mercurius om deze kleine planeet uitvoerig te onderzoeken. Foto: NASA

Overlijden van de Britse amateur-astronoom John Goodricke. Hij is vooral bekend geworden om zijn waarnemingen van de veranderlijke ster Algol. Zo suggereerde Goodricke dat Algol is wat we nu kennen als een dubbelster. Van verschillende sterren was al bekend dat ze varieerden in magnitude maar Goodricke was de eerste die aan een mechanisme dacht om dit te verklaren.