Sextans - Sextant

Algemeen

Sextans is een klein equatoriaal sterrenbeeld welke een schepping was van Johannes Hevelius. Hij koos de naam ter herinnering aan het verlies van de sextant waarmee hij vroeger de posities van de sterren berekende. In 1679 werd de sextant samen met zijn andere astronomische instrumenten vernield in een brand. Als modern sterrenbeeld heeft het geen verbonden mythologie.

Sextans

• Leo
  • Hydra
  • Crater

Sextans is geen erg helder sterrenbeeld, het bevat slechts een ster boven de vijfde magnitude, namelijk α Sextantis met en magnitude van 4,49. Het sterrenbeeld bevat enkele dubbelsterren zoals ω Sextantis, 35 en 40 Sextantis. Het bevat ook enkele variabele sterren.

Welke andere objecten zijn er te vinden in Sextans?

Dit sterrenbeeld bevat geen noemenswaardige deepsky objecten.

De Amerikaanse astronaut Neil Armstrong zet als eerste mens voet op de Maan. Nadat hij zijn eerste voet op de Maan heeft gezet, spreekt hij de legendarische woorden uit "That's one small step for [a] man, one giant leap for mankind". Op dat moment volgden honderden miljoenen mensen op Aarde deze historische gebeurtenis via radio of televisie. Foto: NASA