Sextans - Sextant

Sterrenbeelden aan de nachtelijke hemel. Sterrenbeelden aan de nachtelijke hemel. Foto: Babak Tafreshi

Een sterrenbeeld is een verzameling sterren die ogenschijnlijk een figuur vormen wanneer we deze sterren met denkbeeldige lijnen verbinden. Vanop aarde lijken deze sterren die een sterrenbeeld vormen dicht bij elkaar te staan maar in het heelal bevinden deze sterren zich vele lichtjaren van elkaar. Sterrenbeelden hebben een rijke geschiedenis en hebben veelal namen gekregen die afkomstig zijn uit de Griekse of Romeinse mythologie of van dieren. de huidige indeling van de sterrenbeelden is voornamelijk gebaseerd op de sterrenatlas die in 1603 werd uitgegeven door de Duitse sterrenkundige Johannes Bayer. In dit artikel bespreken we het sterrenbeeld Sextant (Sextans).

Sextans is een klein equatoriaal sterrenbeeld dat geïntroduceerd werd door de Poolse astronoom Johannes Hevelius. Hij koos de naam ter herinnering aan het verlies van de sextant waarmee hij vroeger de posities van de sterren berekende. In 1679 werd de sextant samen met zijn andere astronomische instrumenten vernield in een brand in zijn sterrenwacht. Als modern sterrenbeeld heeft het geen verbonden mythologie. In grootte is Sextans het 47ste sterrenbeeld. Dit sterrenbeeld is het best zichtbaar in de maanden maart en april en bestaat uit allemaal zwakke sterren waardoor dit geen opvallend sterrenbeeld is.

Sextans

• Leo
  • Hydra
  • Crater

Het sterrenbeeld Sextant is geen erg helder sterrenbeeld, het bevat slechts één ster boven de vijfde magnitude. Zo is Alpha Sextantis met zijn helderheid van magnitude 4,5 de helderste ster in deze constellatie. Deze ster bevindt zich op een afstand van 287 lichtjaar van de Zon en heeft 122 keer meer lichtkracht dan onze eigen ster, de Zon. De tweede helderste ster in het sterrenbeeld Sextant is Gamma Sextantis. Deze ster maakt deel uit van een drievoudig stersysteem en heeft een visuele helderheid van magnitude 5,1. De derde helderste ster in het sterrenbeeld Sextant is Bèta Sextantis. Deze ster heeft een visuele helderheid van magnitude 5,0 en bevindt zich op een afstand van ongeveer 345 lichtjaar van ons.

Welke andere objecten zijn er te vinden in Sextans?

In het sterrenbeeld Sextans kunnen we het elliptische sterrenstelsel NGC 3115 waarnemen. Dit sterrenstelsel heeft een visuele helderheid van magnitude 9,9 en bevindt zich op een afstand van ongeveer 31 miljoen lichtjaar van ons. NGC 3115 werd op 22 februari 1787 ontdekt door William Herschel. Dit stelsel is veel groter dan ons eigen sterrenstelsel en in de kern bevindt zich een superzwaar zwart gat. In het sterrenbeeld Sextant kunnen we ook twee sterrenstelsels terugvinden die vlakbij elkaar liggen. NGC 3169 is een spiraalvormig sterrenstelsel dat zich in de buurt van NGC 3166 bevindt en heeft een visuele helderheid van magnitude 10,3. NGC 3169 bevindt zich op een afstand van ongeveer 70 miljoen lichtjaar van ons. Dit stelsel is vervormd als gevolg van interacties met het nabijgelegen sterrenstelsel NGC 3166. Zowel NGC 3169 als NGC 3166 werden in 1783 ontdekt door William Herschel.

NGC 3169 (links) en NGC 3166 in het sterrenbeeld Sextant - Foto: ESO

Meer in deze categorie: « Serpens - Slang Taurus - Stier »

In de Poolse stad Thorn wordt Nicolaas Copernicus geboren. Deze bekende wiskundige en astronoom formuleerde een heliocentrisch model van het universum waarbij hij de Zon en niet de Aarde in het centrum plaatste. Enkele jaren voor zijn dood, in 1530, publiceerde Copernicus zijn manuscript 'De revolutionibus orbium coelestium' (over de omlopen van de hemellichamen) wat algemeen wordt beschouwd als een grote gebeurtenis in de wetenschapsgeschiedenis. Hiermee begon de Copernicaanse revolutie en droeg het bijzonder veel bij aan de wetenschappelijke revolutie.

M57 is ongetwijfeld de bekendste planetaire nevel die elke keer opnieuw wordt waargenomen door zowel beginnende als gevorderde amateur-astronomen. Deze prachtige nevel in het sterrenbeeld Lyra (Lier) is een restant…