Scutum - Schild

Algemeen

Scutum is een klein sterrenbeeld en een van de 88 moderne sterrenbeelden. Het is een van de weinige sterrenbeelden (samen met Coma Berenices) dat zijn naam te danken heeft een een historische figuur in plaats van een mythologisch wezen of object.
De oorspronkelijke naam was Scutum Sobiescanium (het schild van Sobieski) en werd geïntroduceerd in 1683 door Hevelius ter nagedachtenis van de Poolse leger onder leiding van de Poolse koning en held John III Sobieski in het Beleg van Wenen.

Scutum

• Aquila
  • Sagittarius
  • Serpens Cauda

Welke andere objecten zijn er te vinden in Scutum?

Scutum bevat verscheidene open sterrenhopen alsook als een bolvormige sterrenhoop en een planetaire nevel. De twee meest gekende deepsky objecten in Scutum zijn M11 (NGC 6705), de wilde eend cluster, een dichte open sterrenhoop en M26. De bolvormige sterrenhoop en de planetaire nevel IC 1295 kunnen gevonden worden in het oostelijk deel van het sterrenbeeld op 24 boogminuten van elkaar.

M11

M26

Vanop de Bajkonoer lanceerbasis wordt het Sojoez 19 ruimtevaartuig gelanceerd met aan boord de twee kosmonauten Alexey Leonov en Valeri Kubasov. Zeven uur later wordt vanop het Kennedy Space Center in Florida ook een Apollo ruimtecapsule in de ruimte gebracht met boord de drie astronauten Thomas P. Stafford, Vance D. Brand en Donald K. Slayton. Beide ruimtetuigen zullen zich op 17 juli 1975 in een baan om de Aarde voor het eerst in de geschiedenis aan elkaar vasthechten.

NGC 7789 is open sterrenhoop in het sterrenbeeld Cassiopeia van magnitude 6.7. Deze open sterrenhoop is makkelijk in een binoculair te zien als een wazig vlekje. Door de telescoop is…