Scutum - Schild

Algemeen

Scutum is een klein sterrenbeeld en een van de 88 moderne sterrenbeelden. Het is een van de weinige sterrenbeelden (samen met Coma Berenices) dat zijn naam te danken heeft een een historische figuur in plaats van een mythologisch wezen of object.
De oorspronkelijke naam was Scutum Sobiescanium (het schild van Sobieski) en werd geïntroduceerd in 1683 door Hevelius ter nagedachtenis van de Poolse leger onder leiding van de Poolse koning en held John III Sobieski in het Beleg van Wenen.

Scutum

• Aquila
  • Sagittarius
  • Serpens Cauda

Welke andere objecten zijn er te vinden in Scutum?

Scutum bevat verscheidene open sterrenhopen alsook als een bolvormige sterrenhoop en een planetaire nevel. De twee meest gekende deepsky objecten in Scutum zijn M11 (NGC 6705), de wilde eend cluster, een dichte open sterrenhoop en M26. De bolvormige sterrenhoop en de planetaire nevel IC 1295 kunnen gevonden worden in het oostelijk deel van het sterrenbeeld op 24 boogminuten van elkaar.

M11

M26

Oprichter & beheerder van Spacepage.
Oprichter & beheerder van Poollicht.be.

Vanop de Bajkonoer lanceerbasis wordt met behulp van een Proton-K draagraket de Russische ruimtesonde Mars 2 gelanceerd. Na een geslaagde reis naar de 'rode planeet' kwam Mars 2 op 27 november 1971 aan bij de planeet Mars. Op diezelfde dag nog werd een kleine lander losgemaakt van de Mars 2 ruimtesonde waarna de lander begon aan zijn afdaling naar het Marsoppervlak. De kleine lander maakte uiteindelijk een harde landing waarna er geen signalen meer werden ontvangen. Dit was de eerste keer dat een door mensen vervaardigd voorwerp het oppervlak van de planeet Mars bereikte.

NGC 3079 is een spiraalvormig sterrenstelsel in het sterrenbeeld Ursa Major (Grote Beer). Het is een zogeheten 'edge-on' sterrenstelsel waardoor we, gezien vanop Aarde, van opzij kijken naar dit deep-sky…