Sculptor - Beeldhouwer

(1 Stem)

Algemeen

Sculptor is een klein sterrenbeeld dat men kan terugvinden op het zuidelijk halfrond. Het sterrenbeeld werd geïntroduceerd door Nicolas Louis de Lacaille, oorspronkelijk gaf hij het de naam van een beeldhouwstudio maar later werd de naam verkort tot beeldhouwer.

Dit sterrenbeeld heeft geen mythologie aangezien het pas geïntroduceerd werd in de 17de eeuw.

Sculptor

• Cetus
  • Aquarius
  • Piscis Austrinus
  • Grus
  • Phoenix
  • Fornax

In dit sterrenbeeld zijn er geen sterren die helderder zijn dan de derde magnitude. De helderste ster is α Sculptoris, een SX Arietis-type variabele ster met een magnitude van 4,31. De sterrendichtheid in dit sterrenbeeld is laag aangezien het sterrenbeeld in de zuidelijke galactische pool ligt.

Welke andere objecten zijn er te vinden in Sculptor?

Het sterrenbeeld bevat de Sculptor Dwarf, een dwergsterrenstelsel dat lid is van de lokale groep, alsook de Sculptor groep welke groep het dichtst bij de lokale groep bevindt. De Sculptor sterrenstelsel (NGC 253), een balkspiraalstelsel en het grootste lid van de groep ligt nabij de grens met Sculptor en Cetus. Een andere prominent lid van de groep is het sterrenstelsel NGC 55.

Vanop de Bajkonoer lanceerbasis wordt het Sojoez 19 ruimtevaartuig gelanceerd met aan boord de twee kosmonauten Alexey Leonov en Valeri Kubasov. Zeven uur later wordt vanop het Kennedy Space Center in Florida ook een Apollo ruimtecapsule in de ruimte gebracht met boord de drie astronauten Thomas P. Stafford, Vance D. Brand en Donald K. Slayton. Beide ruimtetuigen zullen zich op 17 juli 1975 in een baan om de Aarde voor het eerst in de geschiedenis aan elkaar vasthechten.

NGC 7789 is open sterrenhoop in het sterrenbeeld Cassiopeia van magnitude 6.7. Deze open sterrenhoop is makkelijk in een binoculair te zien als een wazig vlekje. Door de telescoop is…